השאיפה של קבוצת דלק: השלמת הפיצול עד סוף יוני

הקבוצה נמצאת במגעים מתקדמים לחתימה על הסכם עם גולדמן זאקס ו-וולס פארגו, אשר ישמשו כחתמים ויובילו את הליך הפיצול, שיכלול גם הנפקה של פעילות האנרגיה, ככל הנראה בבורסת לונדון ■ מה יקבלו מחזיקי קבוצת דלק?

מהלך הפיצול האסטרטגי של קבוצת דלק לשתי חברות מתקדם. ל"גלובס" נודע, כי הקבוצה שבשליטת יצחק תשובה נמצאת במגעים מתקדמים לחתימה על הסכם עם בנקי ההשקעות האמריקאיים גולדמן זאקס וולס פארגו, אשר ישמשו כחתמים ויובילו את הליך הפיצול בקבוצה, שיכלול גם הנפקה של פעילות האנרגיה, ככל הנראה בבורסת לונדון.

בימים אלו מקיימת הקבוצה דיונים ומגעים, בארץ ובחו"ל, סביב אופן מבנה הפיצול בהיבטים שונים של כלכלה ומיסוי. השאיפה היא לסיים את הליך הפיצול והרישום עד סיום המחצית הראשונה של השנה הנוכחית.

מהלך הפיצול בדלק קורם עור וגידים, לאחר שבשנה האחרונה טיפסה מניית הקבוצה בכ-50%, והיא נסחרת היום לפי שווי שיא של 15.4 מיליארד שקל. שווי החזקותיו של בעל השליטה, תשובה, במניות הקבוצה מגיע לכמעט 10 מיליארד שקל.

הרעיון המרכזי שעומד מאחורי הפיצול הוא הפרדת פעילות חיפושי הגז והנפט, המרוכזת כיום בעיקר בחברה הבת דלק אנרגיה, וכוללת את שותפויות החיפושים אבנר (57% מההון) ודלק קידוחים (69%), והעברתה לתוך חברה חדשה שתקים הקבוצה.

החוב יחולק

חברה זו תחזיק גם במניות השליטה בחברת כהן פיתוח (52%), הזכאית לקבל תמלוג-על מאבנר, וב-Navitas Petrolium, החברה החדשה שהקימה הקבוצה ביחד עם גדעון תדמור לחיפושי גז ונפט בעולם. יתרת נכסי קבוצת דלק תיוותר בחברה הקיימת. אלה כוללים את חברת הביטוח הפניקס, חברת הביטוח האמריקאית ריפבליק, דלק רכב, חברת הזיקוק האמריקאית דלק US ופעילות הדלקים בישראל ובאירופה.

הפיצול המתוכנן ייעשה כך שכל בעל מניה של קבוצת דלק יחזיק לאחר המהלך מניה נוספת של החברה החדשה. בסוף חודש ספטמבר עמד החוב הפיננסי של החברה על 8.1 מיליארד שקל, מתוכו כ-7.3 מיליארד שקל באג"ח. במסגרת הפיצול, יפוצל החוב הקיים של הקבוצה בינה לבין החברה החדשה, לפי החלק היחסי של שוויה (על פי ההערכות כמחצית משווי הקבוצה).

האנליסט גיל בשן מבית ההשקעות אי.בי.אי אמר היום ל"גלובס", כי "נכון להיום לא נסחרת קבוצת דלק בדיסקאונט ביחס להחזקותיה, ומדובר במהלך שהוא אסטרטגי-עסקי, אשר לא נועד להציף ערך ביום הראשון, אלא לאפשר חשיפה יותר ממוקדת למשקיעים של פעילות האנרגיה. מהלך הפיצול הוא נכון, כיוון שחלק מהנכסים של הקבוצה נמצאים על המדף, ופיצול פעילות האנרגיה לחברה נפרדת יאפשר לה להתמקד בפעילות בתחום הגז, מבלי שתצטרך להיות עסוקה בפעילויות שמיועדות למימוש".