קרן טנא תרכוש את גדות מיכליות בכ-73 מיליון דולר

קרן טנא זכתה במכרז לרכישת גדות למרות העובדה כי קרן פימי הגישה לאחר סיום ההתמחרות הצעה גבוהה יותר ■ המכירה תשמש להחזר יתרת ההלוואה של דיסקונט לאמפל של כ-70 מיליון דולר

בבנק דיסקונט ודאי חייכו הבוקר (ה'), עם היוודע תוצאות הליך ההתמחרות על רכישת חברת גדות מיכליות. לעומתם, מחזיקי האג"ח של אמפל (חוב של כ-920 מיליון שקל), שרכשה את גדות בשנים 2007-2008 באמצעות הלוואה שהעמיד דיסקונט לבעלים, יוסי מימן, נותרו מאוכזבים. אלו תלו ודאי תקוות בהחזר מסוים על החוב במניות אלה, אולם תוצאות ההתמחרות לא שיפרו את מצבם באופן משמעותי.

לאחר הליך התמחרות מפתיע שנערך אתמול במשרד עוה"ד יגאל ארנון, התברר כי הזוכה במכרז היא קרן טנא, אותה מוביל אריאל הלפרין. בתום מספר סבבים של התמחרות, ההצעה הטובה האחרונה (Best and Final) של טנא נקבה בסכום הגבוה ביותר - 73.5 מיליון דולר - ולכן נבחרה.

הצעתה של קרן פימי, בהובלת ישי דוידי, הייתה נמוכה יותר, אך לאחר הסבב האחרון היא שיפרה הצעתה לרמה של 74.5 מיליון דולר. ואולם, הצעה זו נפסלה על ידי הכונסים - עוה"ד גיל אורן ודרור ויגדור, "לנוכח העובדה שהוגשה לאחר סיום ההתמחרות ובניגוד לכלליה".

בימים הקרובים יגישו הכונסים לבית המשפט בקשה לאישור העסקה, אשר תכלול פירוט מלא לגבי הליך המכירה, תהליך ההתמחרות ובחירת ההצעה הזוכה. בית המשפט יצטרך להכריע האם לקבל את עמדת הכונסים, או להחזיר את הצדדים לסבב נוסף, לאור העובדה שעל השולחן מונחת הצעה שמגלמת החזר גבוה יותר לנושי אמפל.

"התהליך הביא ערך מוסף"

גדות מיכליות, שהוקמה בשנת 1958, עוסקת באמצעות חברות בנות בישראל ובאירופה בהובלה ימית, אחסנה והפצה של כימיקלים. מניות החברה הועמדו למכירה על ידי בנק דיסקונט, כשתמורתן מיועדת להחזיר את החוב שהעמיד הבנק לאמפל, לצורך רכישת גדות תמורת 550 מיליון שקל.

אל המכרז שנערך אתמול ניגשו מלבד הקרנות טנא ופימי, גם קרן סקיי של צבי יוכמן, שניגשה ביחד עם דור כימיקלים, וכן חברת אמיליה פיתוח שבשליטת עודד פלר, שהינו הבעלים של חברת כימוביל העוסקת בתחום פעילות דומה לגדות. חברה שוויצרית רב לאומית גדולה העוסקת אף היא במסחר בכימיקלים, Klesch Industrial Group, הביעה אף היא התעניינות ברכישת גדות, אולם לא השתתפה בהתמחרות עצמה, מאחר שההצעה שהגישה לא עמדה בתנאי המכרז.

יתרת ההלוואה של אמפל לבנק דיסקונט נאמדת בכ-67 מיליון דולר, ומאחר שהכונסים הצליחו למכור את מניות גדות במחיר גבוה יותר, צפוי הבנק לרשום ריקברי מלא על ההלוואה. באשר ליתר נושי אמפל, ובהם מחזיקי האג"ח - לאחר התשלום לדיסקונט, לכונסים ולמחלקת המיזוגים והרכישות של ארנסט אנד יאנג שליוותה את התהליך, הם צפויים להיוותר עם מיליוני דולרים בודדים בלבד.

עו"ד אורן אמר היום ל"גלובס" כי "יש נטייה לפעמים לקצר תהליכים ולקפוץ על המציע הראשון. כמות הגורמים שהסבירו לי בשנה האחרונה שאני צריך למכור להם כאן ועכשיו את גדות, במחירים נמוכים משמעותית, הייתה גדולה. העובדה שהייתה מוכנות להיכנס לתהליך מסודר, לקחת בנק השקעות ולהשקיע כסף בתהליך כדי למקסם את המחיר, הביאה ערך מוסף לנושים".

גלגולה של גדות

2007-2008 - אמפל של יוסי מימן רוכשת את גדות תמורת 550 מיליון שקל. בנק דיסקונט מעמיד לאמפל הלוואה לרכישת המניות

ינואר 2012 - החלה סדרת הפיצוצים בצינור הגז המצרי, הנכס המרכזי של אמפל

אוגוסט 2012 - אמפל מגישה לבית המשפט בקשה להקפאת הליכים (צ'פטר 11)

דצמבר 2012 - בית המשפט מאשר לבנק דיסקונט למנות כונסי נכסים למניות גדות, לאחר שאמפל לא עומדת בהחזר ההלוואה לבנק

ינואר 2013 - הכונסים מוכרים את גדות לקרן טנא תמורת 73.5 מיליון דולר