"המימוש עדיין לא הסתיים. לשוק המקומי יש עוד לאן לרדת"

הדאו ג'ונס ירד בשבועיים האחרונים ב-6%, הניקיי ב-12%, והבורסה באחד העם ירדה בכ-3.5% ■ מנהלי השקעות בכירים בתל אביב חלוקים בדעתם לגבי המגמה שאליה צפויים ללכת כעת השווקים ■ ומה הצפי לשוק המקומי?

דני ירדני, מנהל השקעות ראשי באלטשולר שחם: "המשקיעים פשוט מחפשים סיבה לתיקון"

מה עומד מאחורי הנפילות בעולם בשבועיים האחרונים?

"הירידות הן תוצאה של רעשי הרקע בשווקים המתעוררים, במדינות כמו ברזיל, ארגנטינה, טורקיה ואפריקה, שנמצאות בגירעון במאזן ההשקעות שלהן. מעל כולן ניצבת כמובן סין וכלכלת הצללים שלה. פגיעה נוספת במומנטום החיובי בשווקים מגיעה מנתוני מאקרו שונים שפורסמו בארה"ב, שחלקם טובים וחלקם פחות".

האם הירידות מסמלות שינוי מגמה או שמדובר בתיקון זמני?

"בהחלט מדובר בתיקון. אנחנו אחרי ראלי מאוד חזק, בעיקר בשווקים המפותחים, והמשקיעים פשוט מחפשים סיבה לתיקון. תמיד יש טריגר, והפעם הוא מגיע מהשווקים המתעוררים, אבל לדעתי הדבר לא מצדיק שינוי מגמה. אני מאמין שמדובר בטריגר שיחלוף תוך זמן קצר יחסית. כלומר, המשקיעים לא ימשיכו להישען עליו לאורך זמן.

"עם זאת, אני בהחלט צופה סכנה אפשרית מכיוון סין. אם נושא כלכלת הצללים במדינה יחריף (מדובר בהלוואות הלא בנקאיות במדינה, שנחשב כרגע לאיום הגדול ביותר ליציבות הפיננסית בסין, על רקע החשש שחדלות פירעון גדולה של אחד המלווים תשפיע על כל המערכת הפיננסית שם - ל' א'), נראה תיקון אגרסיבי כלפי מטה".

ומה לגבי הבורסה המקומית? מה יכול להשפיע עליה מלבד המגמות בעולם?

"המניות בארץ ובעולם רחוקות מלהיות זולות, ואנחנו רואים שמניות שלא עומדות בתחזיות השוק נענשות על ידו בצורה אגרסיבית. כמו בארץ, גם בעולם יש הרבה כסף חם במניות. צריך לזכור שהריבית בעולם אפסית וככל שהנתונים הגרועים יימשכו, הסיכוי להעלאת ריבית יעלה ולכן אין אלטרנטיבה.

דבר משמעותי שיכול להשפיע על הבורסה בת"א הוא נושא החרם. ישראל היא מדינה יצואנית עם קשרים עבותים בעולם, ואם היא תמשיך ללכת עם הראש בקיר אנחנו עלולים לספוג מכה כואבת. אני לא חושב שנחזור לימי 2002, אבל זו בהחלט עלולה להיות בעיה".

מה המשקיעים צריכים לעשות עכשיו, אם בכלל?

"כלום. בסופו של דבר, הפקטור שהכי משפיע על השווקים זו הריבית הנמוכה והיא לא עומדת להשתנות. כל עוד אין אלטרנטיבה הכסף ימשיך לזרום לנכסי סיכון. אנחנו נמצאים בתהליך שבו לפעמים במהלך הדרך צריך להוציא אוויר מהבלון".

דרור גילאון, סמנכ"ל ההשקעות במנורה מבטחים פיננסים: "יש סימני אזהרה שמצריכים רמת זהירות גבוהה יותר"

מה עומד מאחורי הנפילות בעולם בשבועיים האחרונים?

"לאחרונה, מספר גורמים הצטברו יחד, ביניהם נתוני המאקרו של סין והבעיות בשווקים המתעוררים, וכתוצאה מכך אנו חווים ירידות בשווקים. כדאי לזכור כי מדובר בנתונים שהיו ידועים: המצב של סין, למשל, נמצא הרבה מאוד זמן על השולחן - אבל הפוקוס ממילא אף פעם לא היה שם. מבחינת המשקיעים, הדבר הכי רלוונטי היה ונשאר התאוששות הכלכלה בארה"ב והדפסות הכסף שם.

"עם זאת, מצאנו ש-80% מהעליות בשוקי מניות מוסברות על ידי רכישות הפד, ולכן גם הטאפרינג (צמצום קצב רכישות האג"ח החודשיות ע"י הבנק המרכזי בארה"ב - ל' א') משפיע".

האם הירידות מסמלות שינוי מגמה או שמדובר בתיקון זמני?

"בגלל שהריבית נמוכה ועדיין מדפיסים כסף יכול להיות שאנחנו רואים מימוש בריא וזמני, אם כי יש פוטנציאל לשינוי מגמה. יש סימני אזהרה שמצריכים זהירות גבוהה יותר מזו שהיינו צריכים לפני כמה חודשים. ישנן מדינות - כמו למשל תורכיה, ארגנטינה והודו - שהעלו את שיעור הריבית, וכידוע ריביות גבוהות פחות נוחות לשוקי המניות.

"עם זאת, כדאי לזכור כי מה שתמך בשוק המניות היה הצמיחה בארה"ב, הריבית והדפסות הכסף, וזה עדיין איתנו. בשווקים העיקריים בעולם אנחנו עדיין נמצאים בסביבת ריבית אפסית ועדיין מדפיסים כסף. התאוששות איטית יותר ועלייה ברמת הפחד תוביל את הפד לשמור את מדיניות ההרחבה הנוכחית".

ומה לגבי הבורסה המקומית? מה יכול להשפיע עליה מלבד המגמות בעולם?

"כשיש מימושים במניות, למשקיעים יש נטייה לחזור לשוקי האג"ח. רוב הכסף נמצא באג"ח, ולכן יש לכך השפעה על הבורסה. עם זאת, ולמרות העליות האחרונות בישראל שוק האג"ח נראה יחסית טוב. מצב החברות השתפר, אחוז החברות שהנפיקו עם ביטחונות גבוה משמעותית מהעבר, והיום הרמה הרבה יותר גבוהה. בהתאם, המרווחים בהן יותר נמוכים. עיקר ההשפעה נשארת מה שקורה בעולם".

מה המשקיעים צריכים לעשות עכשיו, אם בכלל?

"רמת הזהירות צריכה להשתנות. אני ממליץ לצמצמם חשיפה למניות לעד 10% מתיק ההשקעות".

אייל דומן, סמנכ"ל ומנהל המחלקה הבינלאומית במגדל שוקי הון: "כדאי לחכות לנתונים שיפורסמו בארה"ב ביום שישי"

מה עומד מאחורי הנפילות בעולם בשבועיים האחרונים?

"הירידות בשווקים החלו על רקע חששות גוברים מכיוון השווקים המתעוררים ומטבעותיהם וכן חולשה בנתונים מסין. חשוב לזכור כי ללחץ בשווקים המתעוררים - שמלווה אותנו כבר יותר משנה ונע בין הודו, סין, אינדונזיה, אוקראינה, ארגנטינה, ברזיל ועוד - עשויה להיות קורלציה חיובית גם עבור השווקים המפותחים, שהם כמובן יותר קריטיים לתיק.

"גם עונת הדוחות אכזבה מעט. ראינו מספר חברות גדולות עם דוחות מאכזבים - ביניהן אמזון, וולמארט, אפל ומאסטרקרד - שתרמו גם הן לירידות בשבוע שעבר".

האם הירידות מסמלות שינוי מגמה או שמדובר בתיקון זמני?

"להערכתי הירידות הן לא שינוי מגמה, אך יש לפעול בזהירות ובהדרגתיות. בשנים האחרונות התרגלנו לתגובת הבנקים המרכזיים בכל פעם שהשווקים הראו חוסר יציבות, אם באמירה מרגיעה או בהתערבות ישירה ובסיבוב הנוכחי זה עדיין לא קרה".

ומה לגבי הבורסה המקומית? מה יכול להשפיע עליה מלבד המגמות בעולם?

"הבורסה בישראל עלולה להיות מושפעת לרעה מהמצב הפוליטי, מה שיכול להשליך על מצב החברות הישראליות בהתמודדות מול העולם ועל הנכונות של משקיעים זרים להיכנס לשוק הישראלי. בכל מקרה, הבורסה המקומית תמשיך להיות מושפעת מהנעשה בבורסות העולם, וככל שהירידות בשווקים אלה יעמיקו, כך גם הירידות באחד העם".

מה המשקיעים צריכים לעשות עכשיו, אם בכלל?

"לא הייתי ממהר לעשות שינויים תוך כדי פאניקה. השווקים מתומחרים מעט יקר אך סביר. הגורם העיקרי להתרחבות המכפילים היא סביבת הריבית הנמוכה והעדר אלטרנטיבות השקעה באפיק הסולידי, מגמות שממשיכות ללוות אותנו גם עכשיו. כדאי לחכות לפרסום נתוני שוק העבודה האמריקאי ביום שישי. השוק מעניק משקל כבד לנתון זה, ופרסום על ירידה בשיעור האבטלה או גידול בשיעור המועסקים עשוי להחזיר את הצבע הירוק למסכים".

אורי רבינוביץ', מנהל השקעות ראשי בהראל פיננסים: "לא מומלץ לנצל את הירידות להגדלת החזקות במניות"

מה עומד מאחורי הנפילות בעולם בשבועיים האחרונים?

"הקרקע הנוכחית בשווקים מתאימה לירידות. מחירי המניות עלו תקופה ארוכה מבלי להתממש וחברות מורידות תחזיות. המימושים הם תוצאה של כמה גורמים, בעיקר בשווקים המתעוררים, שיחד נותנים את אותותיהם. מדובר בשילוב של נתוני מאקרו חלשים מסין, בעיות פוליטיות במדינות המתאפיינות במאזן תשלומים גרעוני, וה'טאפרינג' (צמצום קצב רכישות האג"ח החודשיות על ידי הבנק המרכזי בארה"ב - ל' א'). עם זאת, בעקבות העליות החזקות ב-2013, רמת הפחד של ציבור המשקיעים נמוכה יחסית".

האם הירידות מסמלות שינוי מגמה או שמדובר בתיקון זמני?

"למרות הדמיון למשבר שפקד את אסיה והשווקים המתעוררים ב-1997, אנחנו סבורים שהפעם מדובר בסיפור שונה, משום שבעיית החוב נמוכה יותר ברוב המדינות המדוברות. בניגוד לסוף שנות ה-90, מרבית המשקים המתעוררים הפנימו את הלקחים מהמשבר, וכיום הם במצב טוב יותר ופחות פגיע.

"יחד עם זאת, בטווח הארוך החשש המרכזי הוא שהעלאות הריבית אולי יצליחו בסוף לבלום את הידרדרות המטבעות, אבל המחיר עשוי להיות פגיעה קשה בצמיחה במדינות שאמורות להוביל את הצמיחה בכלכלה העולמית. בכל מקרה, עדיין לא מומלץ לנצל ירידות להגדלת החזקות. אנו לא מצפים לתיקון מהיר".

ומה לגבי הבורסה המקומית? מה יכול להשפיע עליה מלבד המגמות בעולם?

"בעיות אשראי של חברות, בועת נדל"ן, גירעונות כבדים במט"ח ורמות אשראי מסוכנות במערכת הבנקאית - אולם כרגע אנחנו לא חושבים שהבעיות האלה קיימות".

מה המשקיעים צריכים לעשות עכשיו, אם בכלל?

"להערכתנו, המימוש עדיין לא הסתיים. לשוק המקומי יש עוד לאן לרדת, אולם ברמות המחירים הנוכחיות אנחנו לא רואים הזדמנות להגדיל החזקה במניות באופן משמעותי. לכן, מומלץ לשמור על רמת נזילות גבוהה יחסית. בנוסף, לדעתנו ת"א 75 עשוי לסבול מתנודתיות חזקה גם בגלל מניות הביומד".

מדדים
 מדדים