לאומי דורש מלקוחות אירופים להציג אישור דיווח לרשויות המס

הדרישה - על רקע הידוק הפיקוח על עבירות מס באירופה ■ בשלב זה הבנק פונה ללקוחות צרפתים וגרמנים, ובהמשך יפנה לכלל תושבי חוץ

לאחר שנכווה עם רשויות המס האמריקאיות, בנק לאומי נוהג בזהירות יתרה עם הרשויות האירופיות. ל"גלובס" נודע כי לאומי, בניהולה של רקפת רוסק-עמינח, החל בתהליך שליחת מכתבים ללקוחותיו האירופים, ובו הוא מבקש מהם להציג לו אישורים ממדינות המקור שלהם, ולפיהם הכסף המופקד בחשבון דווח לרשויות המסים כנדרש. אם אישורים אלה לא יוצגו תוך כמה חודשים, מאיים הבנק כי יסגור ללקוח את החשבון.

לאומי החל בתהליך זה עם לקוחותיו בלאומי שווייץ. הדרישה להצגת אישורים מרשויות המס נהפכה באחרונה נפוצה במדינה זו, ולאומי יישר קו עם בנקים אחרים שדרשו זאת. עם זאת, באחרונה החל לעשות זאת הבנק גם עם תושבי החוץ שלו בישראל. הואיל ומדובר בסוגיה רגישה, לעת עתה התהליך נעשה באופן הדרגתי מאוד. ואולם בסופו של דבר צפוי הבנק לפנות לכלל לקוחותיו תושבי החוץ, ולדרוש מהם את הצגת המסמכים המתאימים. מלאומי נמסר: "איננו מתייחסים לקשרינו עם לקוחות בתקשורת".

עוד נציין כי בלאומי ממקדים בשלב זה את הדרישה מול הלקוחות הגרמנים והצרפתים. הסיבה לכך היא שבגרמניה ובצרפת הגבירו את הפיקוח והאכיפה על עבירות מס. כך לדוגמה, בצרפת הוציאו לפועל שינויי חקיקה והעלו את החומר של עבירת מס, ואילו בגרמניה מוכנות הרשויות לשלם כסף בעבור קבלת מידע על תושבים המעלימים מס.

התגובות בקרב חלק מהלקוחות של לאומי שהתבקשו להציג את המידע אינן קלות, בלשון המעטה. ישנם לקוחות החוששים מכך שבעקבות הפנייה של הבנק, הוא יעביר בהמשך את הפרטים של הלקוחות לרשויות המס. ואולם חשוב להדגיש כי בלאומי אין כל כוונה לעשות צעד שכזה, ובכל מקרה, העברת פרטים על לקוחות הבנק לרשויות יכולה להיעשות רק בעקבות קבלת צו מבית המשפט.

לאומי החליט לדרוש את המסמכים מלקוחותיו על אף שהוא לא נדרש לעשות זאת. הבנק עשה זאת מטעמי שמרנות, ולאחר שנכווה עם הרשויות האמריקאיות. נזכיר כי זה 3 שנים חוקרות הרשויות האמריקאיות חשד בשורה של בנקים, בהם לאומי, ולפיו הבנק סייע לאלפי לקוחותיו האמריקאים להעלים מס.

לאומי נמצא במגעים מתקדמים לפשרה עם הרשויות האמריקאיות, אך צפוי לסיים את העניין בקנס כבד. עד כה הפריש הבנק סכום גבוה של 530 מיליון שקל - הערכותיו לגבי גובה הקנס, וכן ההוצאות המשפטיות הגבוהות הכרוכות בהליך זה.

עוד נזכיר כי באחרונה פורסם כי רשויות המס הגרמניות בשתי ערים במדינה פשטו על דירותיהם של 50 לקוחות גרמנים של בנק לאומי, בחשד כי אותם לקוחות העלימו מהמדינה מס באמצעות חשבונותיהם בלאומי שווייץ. החקירה מתמקדת בלקוחות, וככל הידוע, הרשויות לא חוקרות את בנק לאומי; ואולם אין ספק שזו אינדיקציה טובה להתגברות הפיקוח בגרמניה בכל הקשור להעלמות מס.