יאיר לפיד עצר העברת כספים ל-110 אלף אברכים

זאת בשל 2,500 תלמידי ישיבה אשר גיוסם שנויים במחלוקת‏ ■ שר האוצר: "התברר לי כי הכספים עשו את 'חצי הדרך' והועברו במסלקה מהאוצר למשרד חינוך שאמור לבצע את התשלום. הנחיתי לעצור את כל הכספים הנמצאים במשרד החינוך ומיועדים לתלמידי הישיבות כדי למלא אחר פסיקת בג"ץ"

‎‎בהחלטה תקדימית, הורה היום (ה') שר האוצר יאיר לפיד לחשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בוינג'ו, לעצור את העברת כלל הכספים לכל 110 אלף תלמידי הישיבות במדינה, כדי "למלא" אחר פסיקת בג"ץ לפני יומיים, כלשונו, שמתייחסת לגיוסם של 2,500-3,000 אברכים.

למרות שמדובר בכסף לא גדול - כ-47 מיליון שקל, התשלום החודשי שמיועד לישיבות - באוצר מתקשים לזכור מתי שר אוצר נתן הנחיה דרמטית להקפיא באופן מוחלט העברה תקציבית לכל כך הרבה אנשים. תקציב התמיכות לישיבות נאמד בכ-700-800 מיליון שקל לשנה.

נזכיר, כי בפסק דין שנתן בית המשפט העליון לפני יומיים נקבע כי על המדינה לעצור את העברת התקציבים לתלמידי הישיבות שמועד גיוסם לצה"ל נדחה, החלטה שנוגעת לבני ישיבות בני 18-20 שמועד גיוסם נדחה מאוגוסט 2013, ולגביהם אין מסגרת חוקית שמסדרת את סוגיית גיוסם. לפי פסיקת בג''ץ, תלמידים אלו לא יוכלו לקבל יותר את כספי המדינה. ‏

בעקבות החלטה זו לפיד הורה כבר ביום שלישי להפסיק את הזרמת הכספים, אך אתמול בבוקר התברר לו כי הכספים עשו את "חצי הדרך", ובפועל הועברו במסלקה ממשרד האוצר למשרד חינוך שאמור לבצע את התשלום. משרד החינוך בשיתוף משרד הביטחון פועלים על מנת לפצל את רשימות תלמידי הישיבות ו"לאתר" את אלו בני ה-18-20 שגיוסם נדחה מחודש אוגוסט.

אלא שלפיד מסרב להמתין לתום הבדיקה, שצפויה לקחת כ-48 שעות, ובסיומה צפויה להתגבש הרשימה המדויקת של אותם בחורי ישיבה שגיוסם נדחה והתשלומים להם יופסקו מידית, והקפיא את התשלום לכולם. מלשכת לפיד נמסר כי רק משתסתיים הבדיקה ישחרר משרד האוצר את הכספים, אך ורק לבני הישיבות שאינם נכללים בפסיקת בג"ץ. ‏