מנהל רשות המסים: "נוריד את מס החברות"

משה אשר מתכונן להחרפת המאבק בהון השחור: "קיבלנו רשימות על ישראלים, והדברים האלה בעבודה... רוצים שכל אחד יוציא חשבונית" ■ על "חברות הארנק": "פתאום גם שכירים בחברות נהיו שכירים בע"מ ומנכ"לים בע"מ"

‎‎‏"המגמה של הבנקים לבדוק את חשבונות הלקוחות שלהם מבחינת תשלומי מס תתרחב. זאת מגמה של ארה"ב מול שווייץ כרגע, אבל זה מתרחב להרבה מדינות כולל ישראל" - כך אמר היום (ה') מנהל רשות המסים, משה אשר, בכנס איגוד החברות הציבוריות ופירמת רואי החשבון ‏BDO‏ זיו-האפט שהתקיים בבורסה לניירות ערך בתל-אביב.

"מתבשלת החלטה להחלפת מידע לגבי חשבונות בנק בין ישראל לארה"ב", אמר מנהל רשות המסים. "אחרי שיחות עם משרד המשפטים, תצא הצעת חוק שתאפשר לנו לחתום על אמנות מס של החלפת אינפורמציה מול מדיניות אחרות. כך נוכל לקבל אינפורמציה על אזרחים ישראלים בחו"ל".

‏הדברים נאמרו על רקע הפרסום ב"גלובס" מאתמול (ד'), שלפיו בנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק-עמינח, החל בתהליך שליחת מכתבים ללקוחותיו האירופים, ובהם הוא מבקש מהם להציג לו אישורים ממדינות המקור שלהם, ולפיהם הכסף המופקד בחשבון דווח לרשויות המסים כנדרש. אם אישורים אלה לא יוצגו תוך כמה חודשים, מאיים הבנק כי יסגור ללקוח את החשבון.

‏לדברי אשר, "אנחנו הולכים לעשות תיקוני חקיקה ולהכניס עבירות מס חמורות כעבירות מקור בחוק לאיסור הלבנות הון. זה יעזור לנו להתמודד עם העבירות בהיקפים הגדולים".

אשר התייחס גם להליך הגילוי מרצון בנושא מס של אזרחים ישראלים, והודיע כי הרשות מתכוונת ליישם הליך גילוי מרצון חדש בקרוב, על מנת לתת הזדמנות נוספת לאנשים שלא דיווחו, לדווח לפני שנכסיהם ייחשפו על-ידי הרשות והם יהיו חשופים לסנקציות חמורות.

"באו אנשים, אבל הבנו שזה רק קצה הקרחון. לכן אנחנו זקוקים לעוד מידע. קיבלנו רשימות עבודה על תושבים ישראלים, והדברים האלה בעבודה", אמר אשר.

‎‎‏"שכל אחד יוציא חשבונית"

‎‎מנהל רשות המסים הוסיף ואמר לגבי המאבק בהון השחור: "אנחנו רוצים לגרום לאווירה שכל אחד יוציא חשבונית. לכן, יש ועדה בין-משרדית לצמצום העסקאות במוזמן במשק. זה דבר מקובל באירופה. אנשים עושים עסקאות ענק במזומן, ויש שם כנראה הון גדול שלא מדווח. המסקנות יפורסמו בקרוב. החובה תהיה גם על המוכר וגם על הקונה, שהעסקה לא תהיה במוזמן".

‏לגבי שיעור מס החברות, אשר הכריז כי מטרת הרשות להפחית את שיעור המס. "לקראת התקציב היה דיון אם להוריד את מס החברות, אבל העדפנו לתמרץ אנשים לצאת לעבוד וטיפלנו במס האישי. נוריד מס חברות כשנטפל בהון השחור".

‏אשר התייחס גם לפעילות הרשות בשנה החולפת ולהעלאות המסים. לדבריו, "את שנת 2013 התחלנו לא טוב. נכנסו למצב של יצירת תקציב עם גירעון אדיר. העלנו מסים וקיצצנו תקציבים. העלייה המתוכננת במס אישי בוטלה.

"היה דיון לגבי מס החברות, ובסוף התקבלה החלטה לתמרץ מס יחידים, אז החזרנו את המצב למצב הקודם כפי שהיה ב-2013 ולא ביצענו את העלייה המתוכננת. אין ספק שנוריד גם את מס החברות. אנחנו מאמינים שהחברות תומכות בצמיחה ותעסוקה, ולכן ראוי להוריד את רמת המס עליהן".

‏לדברי אשר, נטל המס על החברות נבחן כל הזמן. "הקמתי צוות שיבדוק האם המסלול כיום נכון או שאולי יש לשנותו. ראינו לא מעט שחברות עושות שימוש במסלול הנוכחי ומדווחות על ההוצאות, אבל לעתים יש גם תכנוני מס אגרסיביים מאוד. כדי לטפל בכך הרחבנו את חובת דיווח על פעולות ותכנוני מס, והכרזנו על מיסוי חלוקת דיבידנד מרווחי שיערוך".

‏אשר התייחס גם לטיפול ב"חברות ארנק". באוקטובר אשתקד פורסמו להערות הציבור המלצות צוות "חברות הארנק" של רשות המסים, ולפיהן שכירים בכירים שהתחזו לחברות על מנת לחסוך במס, ימוסו בשיעור מס מלא כשכירים, ולא בשיעור מס חברות מופחת. הצוות ממליץ להטיל מס מדי שנה על רווחים בלתי מחולקים ב"חברות הארנק", ולשם כך גיבש כמה המלצות, שמטרתן לצמצם את התמריץ המיסויי הקיים בהתאגדות ובפעילות באמצעות חברות, המנוצל במקרים מסוימים לרעה.

לדברי אשר, "פתאום גם שכירים בחברות נהיו שכירים בע"מ ומנכ"לים בע"מ. זה לא הגיוני ולא סביר. הוצאנו מודל מקיף, ואנחנו נמצאים במהלך מואץ, ובקרוב נגבש המלצות ונביא לשר המלצות בדבר הזה. כרגע אין מחלוקת בנושא, והדבר המשותף הוא שכל אותם שכירים שמתנהלים כחברות יתחילו לשלם ביטוח לאומי ומסים, וזאת במטרה להביא לנטל מס יותר שיווני במדינה".

עוד התייחס אשר גם לבעייתיות ברכישת חברות ישראליות. "ישנה תופעה של חברות זרות שקונות מניות של חברות ישראליות, ואחרי שיש אקזיט יפה נוצר לנו מצב של חברה-אם וחברה-בת - ואז, כעבור תקופה, את כל הקניין הרוחני מוכרים לחברה-האם וסוגרים את החברה-הבת, ומה שקורה שהעסקות נעשות בעשירית מהשווי, וזה דבר בלתי נתפס. אנחנו מטפלים בזה, ואתם יכולים לראות שבעסקה הגדולה האחרונה שנעשתה המכירה באמת התאימה לשווי החברה. נמשיך לוודא שהדברים האלה באמת קורים. נגבה יותר ונחזיר את הכסף לאזרחים". ‏‎‎‏