"העובדה שדכנר נפטר - היא לבדה מצדיקה את זיכוי דני דנקנר"

כך טוענים סנגורי דני דנקנר בכתב הסיכומים בפרשת הולילנד ■ דנקנר, המואשם במתן שוחד לראש המינהל לשעבר, טוען כי "עד המדינה שמואל דכנר היה היחיד שהזכיר שוחד, תוך שהדגיש כי אינו יודע כמה כסף שולם אם בכלל"

"בסופו של יום לא עלה בידי המאשימה להביא בפני בית המשפט ולו ראיה יחידה שיש בה כדי לתמוך בטענה שדני דנקנר שילם שוחד, ניסה לשחד או התכוון לשחד את יעקב אפרתי" - כך טוענים סנגוריו של דני דנקנר, עורכי הדין נבות תל-צור, יורם ראב"ד, יוסי בנקל וטל שפירא, בכתב הסיכומים במשפט פרשת הולילנד שהגישו היום (א') לשופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן.

באחת מפרשיות המשנה של משפט הולילנד, דנקנר עומד לדין באשמה כי נתן שוחד לאפרתי, ראש מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, כדי שיקדם אינטרסים של חברת תעשיות מלח שהייתה בבעלות משפחת דנקנר.

לפי כתב האישום, דנקנר נתן למאיר רבין, עוזרו של עד המדינה המנוח שמואל דכנר, בשמה של תעשיות מלח ומטעמה, כ-1.1 מיליון שקל, כדי שיעבירם לאפרתי. זאת, תוך שימוש במערכת כוזבת של כיסוי חשבונאי, שנועדה להסוות את מתן כספי השוחד.

אפרתי מואשם כי לקח לפחות 45 אלף שקל מכספי השוחד; בתמורה, טוענת הפרקליטות, פעל אפרתי לקידום הסדר מקרקעין עבור תעשיות מלח, שעניינו שינוי ייעוד קרקעות בעתלית ובאילת - מייעוד של תעשיית מלח לייעוד של מגורים, תיירות ומסחר ומתן זכויות בקרקע.

לדברי הסנגורים, התזה כי שולם שוחד לאפרתי נשענה כולה על עדותו של דכנר, ש"במהלך חקירתו במשטרה שפרשת הולילנד הציע לחוקריו מהלך חקירתי שיגרום לרבין להפוך לעד מדינה על-ידי 'סיבוכו' של קרוב משפחתו (אפרתי הוא דודו של רבין - ח'מ') בחקירה לקבלת שוחד מתעשיות מלח".

"לא בדקתי, לא שאלתי"

לפי הנטען בסיכומים, בעדותו במשפט הודה דכנר כי לא רק שהוא אינו יודע מידיעה אישית אם ניתן שוחד לאפרתי באמצעות דנקנר, אלא שהוא כלל לא ידע מה קורה בנושא הזה.

הסנגורים מצטטים בסיכומים מעדותו של דכנר, שבמהלכה נשאל על-ידי השופט רוזן אם הוא ידע כמה כסף רבין נתן לכאורה לאפרתי. על כך השיב דכנר: "לא... אני שוב מזכיר את השלוש-ארבע שנים שאמרתי שלרבין היה הסדר - הוא עמד על כך בהתחלה, ואני כיבדתי את זה, שהוא מבקש שאני לא אדע כמה כספים הוא מחלק ולמי".

בהמשך העיד דכנר המנוח כי הוא אישית לא העביר כספים לאפרתי, וחזר ואמר כי כשהעביר לידי רבין 96 אלף שקל ב-2003 מתוך הכספים שקיבל דכנר מתעשיות מלח, הוא לא ידע מה נעשה עם הכספים. "אלה כספים שהעברתי למאיר רבין. אם הוא העביר את זה הלאה או לא, אין לי מושג, וזה גם לא מעניין אותי, ואני לא בדקתי ולא שאלתי", העיד.

הסנגורים מציינים עוד כי דכנר הלך לעולמו במהלך המשפט לפני שניתנה להם האפשרות לחקור אותו בחקירה נגדית. לדבריהם, הדבר פגע קשות ביכולתו של דנקנר להתגונן.

"עד המדינה המנוח היה העד היחידי בתיק זה שהעלה על בדל שפתותיו את המילה 'שוחד' בהקשר לפרשת תעשיות מלח, ואף זאת עשה בשפה רפה, ללא קשר לדנקנר עצמו, תוך שהדגיש פעמים רבות כי אינו יודע כמה כסף שולם לאפרתי והאם שולם בכלל! שלילת זכותו של הנאשם להעמיד את עדות דכנר במבחן החקירה הנגדית מאיין הלכה למעשה את משקלה הראייתי של עדות זו, באופן שדי בו כשלעצמו להביא לזיכוי הנאשם", נטען בסיכומים.

מאסר בתיק בנק הפועלים

נזכיר לפני מספר חודשים הורשע דני דנקנר בכך שבעת שכיהן כיו"ר בנק הפועלים ביצע עבירות של הפרת אמונים בתאגיד, פגיעה בניהול תאגיד בנקאי וקבלת דבר בתחבולה. המחוזי גזר על דנקנר שנת מאסר בפועל, והוא ערער על כך לעליון, שהורה על עיכוב ביצוע העונש עד להחלטתו בערעור.