החרפת העיצומים בהדסה: ממחר - עבודה במתכונת חירום

מדובר במתכונת מצומצמת עוד יותר ביחס למתכונת השבת בה נוקטים עד כה הרופאים ■ מוקדם יותר היום בית המשפט המחוזי בירושלים החליט להוציא צו הקפאת הליכים

העיצומים בבית החולים הדסה מחריפים. בתום דיון מיוחד שערך יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, הוחלט כי עובדי המנהל והמשק וגם האחיות יעבדו החל ממחר (ד') במתכונת חירום. מדובר במתכונת מצומצמת עוד יותר ביחס למתכונת השבת בה נוקטים עד כה הרופאים.

אמנון ברוכיאן, יו"ר הועד, אמר כי "זה יום עצוב לעובדי הדסה. העובדים שנאלצו להסביר לילידהם שצריך לוותר על מצרכים במכולת, שמתחננים לפקידה בבנק שלא תחסום להם את החשבון. חוסר החמלה כלפי האנשים האלו זועק לשמים. מבלי שהותירו לנו ברירה, נאלץ ממחר לעבוד במתכונת חירום, עד שישולם שכרינו. בית החולים הדסה הוא הבית השני של העובדים, ומשישולם שכרנו, נתגייס להבראת בית החולים בחפץ לב".

אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אמר הערב בסיום הפגישה כי "לצערי זהו יום עצוב. 6,000 עובדי הדסה קיבלו עד היום רק חצי משכרם. אלו עובדים שעושים מלאכת קודש, הם העובדים שמרפאים את המשפחות ואת הילדים שלנו. הם העובדים שמשרתים את כל אוכלוסיית ירושלים עשרות בשנים. הם לא זכאים ליחס הציני שאותו הם מקבלים גם מהנהלת הדסה וגם ממשרד האוצר. בנסיבות האלו, בלית ברירה, אנו מודיעים שהחל ממחר הדסה תעבוד במתכונת חירום, זאת אומרת שיינתנו שירותים מצילי חיים בלבד. תהיה ועדת חריגים אבל כאמור, הפעילות תהיה במתכונת חירום עד שישולם לעובדים מלוא שכרם. ברגע שישולם השכר, אנו נהיה הראשונים לשבת למו"מ להבראת הדסה".

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות, הוסיפה: "אנו מוכנים לשבת למו"מ אפילו הלילה אבל לא נעשה זאת עד שלא ישולם מלוא שכרם של העובדים. לפני המו"מ צריך להסתכל לעובדים בעיניים. לאנשים שמטפלים בציבור יום יום - מגיע שכר הוגן. בשלב זה אנו מחריפים את הצעדים ונעבור למתכונת חירום".

על פי ניסנקורן וכהן משמעות הצעדים היא כי הצוות לא יעבוד בשירותים האמבולטוריים, כולל מרפאות, מכונים ואשפוזי יום; חדרי הניתוח יעבדו במתכונת חירום וינותחו מקרים דחופים בלבד; במחלקות טיפול נמרץ למיניהן יעבוד צוות מצומצם בלבד; במחלקות פגים, יונקים, חדרי לידה, דיאליזה ויחידות פריון יעבוד צוות במתכונת מצומצמת; בתי חולים גריאטריים ופסיכיאטריים יעבדו במתכונת שבת.

בתוך כך, משרד הבריאות הודיע הערב כי ועדת התמיכות של משרד הבריאות התכנסה היום בעניין המשבר בהדסה והחליטה לאשר העברה מיידית בסך 22 מיליון שקל לבית החולים, בכפוף להעברה מיידית מקבילה של סכום זהה מצד ארגון נשות הדסה - "הבעלים" של בית החולים. במשרד הבהירו כי בהמשך יוזרמו תקציבים נוספים, ונראה כי "הטפטוף" הזה נועד ללחוץ על ארגוני העובדים ולהבהיר כי ההזרמות יימשכו בהתאם לנכונותם לויתורים בתנאי ההעסקה כמו גם בהתאם לנכונות הדסה להסכים להידוק הפיקוח על המוסד.

נזכיר כי על פי תוכנית המימון שגובשה בין משרד האוצר להנהלת הדסה, המדינה תזרים כ 500 מיליון שקל לבית החולים בתמורה לפיטורי 250 עובדים נוספים, קיצוצי שכר, ביטול שורה של הטבות והגגלת חלקו של ביה"ח מהכנסות השר"פ על חשבון חלקם של הרופאים שעומד כיום על שיעור של 85%.

מוקדם יותר היום בית המשפט המחוזי בירושלים החליט להוציא צו הקפאת הליכים לבית החולים הדסה למשך 90 יום, במהלכם ייכנס בית החולים לתוכנית ההבראה של ההנהלה בראשות אביגדור קפלן.

בימים הקרובים יחל המשא-ומתן על תוכנית ההבראה, כאשר בינתיים יקבל בית החולים מענק של 50 מיליון שקל מהמדינה ועוד 50 מיליון שקל מנשות הדסה.

הדסה, בגיבוי משרדי האוצר והבריאות, דורשת לפטר עשרות עובדי מינהל ומשק, לבטל שורה של הטבות שונות במסגרת ההסכמים הקיבוציים, להחיל קיצוץ שכר רוחבי ודיפרנציאלי בשכר העובדים והרופאים וכן לרסן את מודל השר"פ (שירותי רפואה פרטיים), כך שהניתוחים הפרטים יתבצעו רק אחר-הצהריים, ושהחלק של בית החולים מההכנסות יעלה לכדי 40% לעומת 15% בלבד כיום