ראש הכפר נהיה ראש עיר

להפריד, לפזר ולמשול: מדוע כפר יונה לא צורפה לנתניה?

כפר יונה, יישוב חביב מזרחית לנתניה הכולל לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 19,962 תושבים, יהפוך בקרוב לעיר חדשה. עוד עיר ואם בישראל, ה-76 במספר. התקציבים יגדלו, עוד כמה חברי מועצה יישבו מסביב לשולחן, וראש העיר החדשה יזכה כמובן לכבוד רב יותר בהשוואה לתפקידו הנוכחי כראש מועצה. הגודל קובע.

לאחר שוועדת החקירה לבחינת מעמדה המוניציפלי של כפר יונה "בחנה את מכלול ההיבטים הרלוונטיים למעמד הרשות המקומית", הודיע בשבוע שעבר שר הפנים גדעון סער כי החליט לשדרג את מעמדה, לאחר ש"כפר יונה עברה בשנים האחרונות תהליכי עיור הכוללים ציפוף המרקם העירוני, בנייה רוויה ותוספת של מבנים רבי קומות". במשרד הפנים גם הדגישו כי "בשל הקרבה לנתניה, כפר יונה מהווה חלק מהמרקם העירוני של העיר הסמוכה", ולכן הומלץ לשנות את מעמדה ממועצה מקומית לעיר.

צריך לשפשף את העיניים כדי להאמין. בגלל שכפר יונה "מהווה חלק מהמרקם העירוני של העיר הסמוכה", ובמילים אחרות - בגלל שהכפר הוותיק הפך דה פקטו בשנים האחרונות לשכונה המזרחית של העיר נתניה (עיר הכוללת למעלה מ-192 אלף תושבים), ממשלת ישראל הופכת אותה כעת לעיר. לא מצרפת אותה כמתבקש להיות עוד שכונה בנתניה, אלא מייסדת עיר עצמאית חדשה.

ורק לפני חצי שנה אמר לנו השר סער עצמו כי "כבר הנחיתי את מינהל השלטון המקומי במשרד הפנים לבצע עבודת מחקר בנוגע לאיחודי הרשויות... אני רוצה ללמוד איך לעשות את זה נכון. צריך לפתח מודל שנותן תמריצים לאיחודים וזה ניסיון שאני אעשה במהלך 2014". ובינתיים, במקום לקבל החלטות אמיצות שסוף סוף יכווצו את עודף הרשויות המופרע פה (נסו לחשוב מי היה מעז כיום לאחד את עיריות ת"א ויפו, כפי שנעשה בשנת 1949), נקבל ממש בקרוב עוד עיר חדשה במזרח השרון. ובשלב הבא, משרד הפנים רק צריך לקחת את שכונת קרית השרון במזרח נתניה, שבה כבר היום כ-20 אלף תושבים, ולהפוך גם אותה לעיר חדשה.

ואז לעבור לעיר ימים, השכונה החדשה והיוקרתית שמדרום מערב לנתניה שנבנו בה בשנים האחרונות קרוב ל-5,000 דירות, ולהפוך גם אותה לעיר - שם כבר יש, אז למה שלא יהיה גם ראש עיר ולשכה?