סמיר מצלאוי התבלבל: מודעות לרחשי הציבור - או לעג לרש?

האם הפחתת השכר של יו"ר חברת הנדל"ן הקטנה באמת מעידה על "מודעות חברתית"? ■ בעוד שבעלי העניין בחברה "עושים לביתם" באמצעות משיכת שכר מופרז, נותרו בעלי המניות מהציבור מוכים וחבוטים

שלשום, בצעד שנבע לדבריו מתוך "מודעות לרחשי הציבור באשר לגובה שכר הבכירים בחברות הציבוריות", הודיע סמיר מצלאוי, יו"ר חברת הנדל"ן הנושאת את שמו, כי ברצונו להפחית את שכרו בכ-36%. אפילו על הצמדת שכרו למדד המחירים לצרכן והוצאות טלפון סלולרי הסכים מצלאוי לוותר, ואף הוסיף: "מנהלי החברה עושים לילות כימים כדי לשמור על החברה כאחת מחברות הנדל"ן המובילות בישראל".

בטרם נהלל את מצלאוי על כך שהראה רגישות חברתית מהי, נזכיר כי גם לאחר ההפחתה הוולונטרית הוא מבקש לעצמו שכר שמן למדי, בעלות של כ-177 אלף שקל בחודש (כולל מע"מ), כאילו היה מנכ"ל בנק גדול, המעסיק אלפי עובדים.

כתף קרה מאנטרופי

זאת לאחר שכפי שנחשף ב"גלובס", קיבל מצלאוי כתף קרה מחברת הייעוץ אנטרופי, שהמליצה לאחרונה לבעלי המניות המוסדיים בחברה שלא לתמוך בעלות השכר השנתית שביקש, בהיקף של עד 3.9 מיליון שקל. כתוצאה מכך נאלצה החברה לדחות את מועד האסיפה הכללית לאישור תנאי העסקתו.

לנו נראה כי סמיר מצלאוי התבלבל. אחרי הכול מדובר ביו"ר ובעלים של חברת נדל"ן קטנה, הנסחרת בבורסה בשווי שוק צנוע של כ-50 מיליון שקל בקירוב. זה גם הזמן להזכיר לקוראים כי "50 מיליון שקל" אינו רק שווי החברה, אלא גם סיכום עלות השכר המצרפית של בכירי החברה - וסמיר בראשם - מאז הונפקה מצלאוי לציבור (אוגוסט 2007) ועד היום.

על רקע עלויות השכר האסטרונומיות, עמד הרווח הנקי של החברה באותה תקופה על כ-15 מיליון שקל בלבד, הדיבידנד שחולק בשנותיה כחברה בורסאית עמד על כ-3.5 מיליון שקל, ומניית החברה השלימה ירידה חדה של כ-65%.

במילים אחרות, בעוד שבעלי העניין בחברה "עושים לביתם" באמצעות משיכת שכר מופרז, נותרו בעלי המניות מהציבור מוכים וחבוטים, ולכן ברור כי ההצעה להפחית את שכרו של מצלאוי ב-36% אינה "מודעות לרחשי הציבור", כי אם לעג לרש.

העיסוק שלנו במצלאוי אינו נובע רק מהנעשה בחברה עצמה, אלא בעיקר מכך שחברת הנדל"ן הקטנה מדגימה היטב את עושק בעלי מניות המיעוט מקרב הציבור, הקיים לאורך שנים אצל לא מעט חברות ציבוריות נוספות.

עושק המיעוט באמצעות ניפוח עלויות שכר יוצר תהליך התנוונות הדרגתי של החברה הציבורית: הרווחים והדיבידנדים קטנים, המניה זוחלת מטה, מחזורי המסחר מצטמקים, הסיקור האנליטי נעלם, ולבסוף, מחוסר עניין, נענה הציבור להצעת רכש מצד בעלי השליטה.

או אז ימכור הציבור המיואש את החזקתו בנזיד עדשים, וזאת לאחר שנים שבהן בעלי השליטה לא השאירו לו כמעט פירור מעוגת הרווחים. נראה כי על רקע הודעת הבורסה למצלאוי מ-3 בפברואר 2014, בדבר אי-עמידתה בכללי השימור של הבורסה, נעה כיום חברת הנדל"ן על מסלול דומה.

מצלאוי
 מצלאוי