מחיר דירת 4 חד' בת"א זינק ל-2.75 מיליון שקל אשתקד

עלייה שנתית ממוצעת של 4.6% בכל הארץ ■ עליות חדות של 8%-10% נרשמו גם בהרצליה, בבאר-שבע ובאשקלון ■ ברבעון הרביעי השוק החל להתקרר מעט עם ירידות של עד 2% בערים המרכזיות

ברבעון הרביעי של שנת 2013 נצפתה עלייה בשיעור של 0.7% (נומינלי) במחיר הממוצע של דירת 4 חדרים ב-16 הערים הגדולות בארץ, לצד עלייה במספר העסקאות שבוצעו בדירות מגורים כל זאת לעומת הרבעון הקודם. כך עולה מהפרסום הרבעוני של השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי ממשרד המשפטים.

במהלך שנת 2013 כולה נצפתה עליית מחיר בשיעור ממוצע נומינלי של 4.6%, שהוא שיעור דומה לעלית המחירים שנצפתה בשנה שקדמה לה (2012).

בתל-אביב זינק מחיר דירת 4 חדרים ב-10% ב-2013 ל-2.75 מיליון שקל בממוצע. גם בהרצליה נרשמה עלייה חדה יחסית של 10% לרמה של כ-2.04 מיליון שקל בממוצע. מנגד, בירושלים נרשמה עלייה מינורית של 1% בלבד לרמה של כ-1.758 מיליון שקל.

ירידות מחירים של 1%-2% נרשמו ברבעון הרביעי של 2013 בערים כפר סבא, מודיעין, נתניה, ראשון לציון ואילת.

מלבד המגמות של השתנות המחירים בערים השונות נצפתה רמת שונות מחירים אופיינית בכל עיר שמבטאת את ההבדלים הקיימים ברמות הביקוש באזורים השונים שבעיר ואת רמת ההבדלים במאפיינים הפיזיים בין הדירות בעיר.

בולט במיוחד נתון השונות של מחירי הדירות בערים הגדולות: תל אביב, חיפה וירושלים שבהן רמת שונות גבוהה, אשר מצביעה על הפער שבין אזורי יוקרה לבין אזורים נחותים באותה העיר. שונות נמוכה יחסית נצפתה בכפר סבא, מודיעין ורחובות, שנובעת ככל הנראה ממאפיינים הומוגניים יחסית של האוכלוסיה בערים אלה.

מחירי-דירות-ברבעון 4
 מחירי-דירות-ברבעון 4

בשמאי הממשלתי מציינים כי הרבעון הנסקר, ובעיקר חודש דצמבר 2013, התאפיין בריבוי עסקאות יחסית לממוצע השנתי. מספר הדירות החדשות שנמכרו בדצמבר 2013 מצביע על עלייה של 30% מממוצע כמות העסקאות השנתית. ריבוי עסקאות ברבעון זה מעיד, בין היתר, על רצון הציבור לסיים עסקאות בטרם יכנס לתוקף תיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין, המצמצם את הפטורים במס לדירות מגורים. (החל מ 1 בינואר 2014).

צימצום הביקוש למגורים מצד משקיעים, וכפועל יוצא מכך ירידת מחירים - אשר היתה אמורה להתרחש כתוצאה ממדיניות הממשלה ומצעדים בתחום מיסוי המקרקעין טרם באה לידי ביטוי במהלך הרבעון הנסקר.

כמו כן, הציבור הפנים שהפעולות הננקטות ע"י הממשלה להגדלה מאסיבית של ההיצע, לא יגיעו לכלל הבשלה והשפעה על המחירים בטווח הקצר. מלאי הדירות המוצעות למכירה נשאר יציב במהלך שנת 2013 (בהשוואה לשנת 2012), אולם מצביע על עלייה של כ-10% מהרבעון הקודם.