עשרות אלפי משתתפים הגיעו לתערוכת הסלולר השנתית בברצלונה MWC, כדי לחפש את הטרנד הבא של תעשיית המובייל. השנה קיימת תמימות דעים בקרב כל היצרנים לגבי גולת הכותרת של הכנס.

לאחר שורה של הצהרות שפורסמו בשבוע שעבר, אפשר לקבוע בפשטות שהסלולר עובר לענן. עולם הווירטואליזציה, שכיכב בשנתיים האחרונות בכל שיחה, מתנחל השנה בלב התעשייה והופך מבאזז לתפיסת עולם מגובשת שכוללת שירותים ומערכות ניהול שעובדות בשטח.

כבר בשנה שעברה היצרנים הגדולים דיברו על הענן בסלולר, אולם השנה יש קבלות לדיבורים ולהצהרות. אריקסון, ספקית הרשתות הסלולריות הגדולה בעולם, כבר הכריזה על מערכת ניהול חדשה שתשיק השנה. אריקסון הציגה שימוש בתדר נוסף 3.5 ג'יגה הרץ שיכול לעניין את החברות הישראליות. ברוב העולם וגם בישראל, התדר הזה פנוי והמפעילים יכולים לנצל אותו להגדלת הקיבולת ברשתות.

הצהרה נוספת הגיעה מצד אלקטל-לוסנט, שתחום הענן אצלה מרוכז ומפותח בישראל. גם נוקיה-סימנס וגם וואווי יעסקו בנושא, שיהיה רלוונטי עבור תעשיית הסלולר הישראלית שמתכוננת לדור הרביעי, שלא ברור מתי יגיע אלינו. חברת הייעוץ פרוסט אנד סאליבן מעריכה כי מפעילים רבים ידרשו לקיים ניסויים בעקבות מה שיוצג בתערוכה. לדברי החברה, הניסויים הראשונים, שכבר החלו בעצם, יבדקו כיצד ניתן לנהל שירות אחד או שניים ולאט לאט ינסו להעביר אופרציות שלמות לניהול דרך הענן.

תוכנה במקום ברזלים

כאשר מדברים על עולם הענן מתכוונים לשני מושגים מרכזיים - SDN ו-NFV. שני המושגים מכוונים עקרונית לכך ששירותים שהמפעילים מספקים באמצעות "קופסאות" או "ברזלים" יהפכו לשירותי תוכנה.

המשמעות היא שאם מפעיל סלולרי נדרש לספק שירות חדש או לנהל את התעבורה ברשת באמצעות נתבים, שרתים ועוד, בעולם החדש התוכנה תחליף את השרתים. כמו בחנות אפליקציות, המפעיל יוכל לספק שירותים ללקוחות בצורה גמישה ומהירה והכי חשוב - זולה.

רעיון הווירטואליזציה ברשתות הסלולריות וגם הקוויות, נולד מתוך הדרישה של חברות התקשורת מהיצרנים הגדולים, לייצר עבורם פתרונות זולים לניהול יעיל של הרשת. המפעילים באו ליצרנים ואמרו להם: 'רבותיי, נדפקנו מספיק. נדפקנו על ידי רגולטורים שמכניסים תחרות לא פרופורציונלית לשווקים. מצד שני, גוגל ואפל גורמות לנו להקיז דם בגלל צריכת הדאטה שהולכת וגוברת, ואתם יצרנים יקרים, תורמים למצבנו בזכות העומס האדיר שאתם יוצרים ברשתות ומורכבות השירותים שאתם מספקים לנו'.

המפעילים נדרשים לשלם הון תועפות על כל שירות או תכונה ברשת. בנוסף הם נאלצים להתמודד עם יותר שירותים, יותר תעבורה, יותר ניהול אתרים, יותר אפליקציות. המציאות הזו יוצרת רשתות מורכבות ומסובכות לניהול ולכן המפעילים הגיעו למסקנה שככה זה לא יכול להימשך והקימו קול זעקה. הם אומרים שברגולציה הם לא יכולים לשלוט. בגוגל ואפל - שהפכו אותם לחברות ברזלים - הם גם כן לא יכולים לשלוט, ולכן מה שנותר להם הוא לטפל בצד ההוצאות, קרי בצד נותני השירותים.

במקביל להמגמה הדומיננטית שתכתיב התעשייה, ניתן להבחין במגמות נוספות. מדובר באתרים הסלולריים הקטנים והשילוב שבין ניהול תעבורת הנתונים בסלולר לבין ה-W-IFI, שממשיכים ללוות את התעשייה. גם דור ההמשך של הדור הרביעי זוכה לייצוג בתערוכה.

אריקסון שמה דגש על כל נושא התקשורת בין מכשירים (M2M), כולל פוקוס מיוחד על עולם הרכב והחיבור של מכוניות לרשת הסלולרית. כמו כן, אריקסון תציג את הפתרון שלה לדור החמישי בסלולר. כן, שמעתם טוב.

מעציב ומדכא כאחד, לראות את הפער ואת הפספוס של מדינת ישראל בכל הקשור לדור הרביעי, כפי שהוא בא לידי ביטוי בתערוכה. בעוד שהדור הרביעי (LTE) הוא משהו שהפך להיות שיחת העבר בתערוכה, היום מדברים כבר על LTE Advance, ומציגים פתרונות של הדור החמישי.

הצעות טובות

התערוכה תספק לשר התקשורת גלעד ארדן הזדמנות להתרשם, ממקור ראשון, היכן נמצא העולם והיכן עומדת ישראל. יש לקוות שארדן יגיע לכמה תובנות על המשמעויות מרחיקות הלכת לגבינו -מדינה שהיא מובילה עולמית בפיתוח והקמה של סטארט-אפים ומצד שני בביתה שלה היא תקועה בבוץ בגלל רגולציה לא יעילה. ובעיקר זו תהיה הזדמנות להבין איך פעם ישראל הייתה מחלוצות הדור השלישי בסלולר - רק לפני עשר שנים, ואיך היום מרבית המדינות הותירו אותנו מאחור.

ומה לגבי המפעילים הישראליים שמגיעים לתערוכה? ניתן לומר בוודאות שפלאפון וסלקום מגיעות השנה לתערוכה על מנת לנסות ולקבל את ההצעות הטובות ביותר במסגרת המכרזים שהן מקיימות לבחירת ספק לדור הרביעי. העובדה ששתיהן מנסות להקים רשת משותפת, בכפוף לאישור של שר התקשורת והממונה על ההגבלים העסקיים, לא תמנע מהן להתקדם בצורה עצמאית במכרזים היות והן לא יודעות האם המשרד ורשות ההגבלים יאשרו להם את ההסכם. במכרזים של שתי החברות מתמודדות אריקסון, שאת הסניף הישראלי שלה מנהל אלון ברמן, אלקטל-לוסנט ונוקיה-סימנס שינסו לשפר עמדות ולהגדיל את הסיכוי שלהן לזכות.

הכותב הוא אורח של חברת אריקסון בתערוכה