חנות שלישית בארץ ל-iRobot: "רובוטים יכולים לשנות חיים"

מארק דייני מ-iRobot מדבר על מנועי הצמיחה של החברה ועל התחרות מול גוגל: "אחרי מהפכת הניידות, תגיע מהפכת הרובוטים"

רובוטים שמנקים בתים פרטיים מגלגלים בכל שנה מחזור של 2 מיליארד דולר. השחקנית המובילה בישראל בתחום הזה היא iRobot, שפתחה באחרונה חנות קונספט, שלישית במספר, הפעם באילת. החנות החדשה תאפשר לרכוש את מוצרי החברה ללא מע"מ.

בנוסף לחנות החדשה, החברה מתכננת להשיק בישראל שני דגמים חדשים: רומבה 880 שישמש לשאיבת אבק ויגיע עם מנגנון שאמור לפתור את בעיית איסוף השערות שנתקעת במכשיר. דגם אחר, סקובה 450, ימשמש לשטיפת רצפות.

"מטלות ניקיון זה משהו שרובנו לא אוהבים לעשות והרובוטים שאנחנו מפתחים עוזרים לקבל זמן פנוי נוסף", אומר מארק דייני, מנכ"ל איי רובוט אירופה והמזרח התיכון, שביקר באחרונה בישראל.

איי רובוט מוכרת לרוב הצרכנים הפרטיים הודות לרובוטים שלה שעוסקים בניקוי בתים ובריכות, אולם בימים אלה החברה מפתחת רובוטים צבאיים ומנסה לחדור גם לעולם הרפואה.

"לאחרונה התחלנו בשיתוף פעולה עם סיסקו שפועלת בתחום שיחות הווידיאו לארגונים גדולים", אומר דייני. דגם Ava 500 מגיע עם מסך גדול, שיודע להתאים את הגובה שלו לאדם איתו הוא משוחח. כמובן שיש כאן מצלמת וידיאו ומיקרופון, כאשר הרובוט יודע לנוע בחופשיות במרחבי החברה ולנהל שיחות עם שאר העובדים. הרעיון הזה נראה מוזר מאוד ואפילו קצת מגוחך.

בסדרת הדרמה "האישה הטובה", שמתרחשת במשרד עורכי דין, צחקו על הקונספט הזה של עבודה מהבית, כאשר הרובוט משמש כשלוחה רחוקה של העובד. העובדים בסדרה פשוט סגרו את הדלת ומנעו מהרובוט להיכנס לפגישות או שהדביקו על המצלמה פתק שחסם את שדה הראייה.

תחום הרובוטיקה הצומח משך אליו גם את ענקית החיפוש גוגל, שרכשה במהלך השנה 8 חברות שפעילות בתחום. האחרונה שבהן היא בוסטון דינמיקס, שפיתחה רובוטים עבור הפנטגון. החברה התפרסמה בכך שהרובוטים שלה מסוגלים ללכת, להתמודד עם בעיות שיווי משקל ואפילו לרוץ כמו בני אדם.

"הרכישות האחרונות בתחום הזה של גוגל מראות לנו שמהפכת הרובוטים לצרכנים היא בדרך ושהרובוטים יכולים לשנות חיים של אנשים, להציל חיים ולעשות דברים טוב יותר. אחרי מהפכת הניידות, המהפכה הבאה היא בתחום הרובוטים לצרכנים.

"אני בטוח שבעוד חמש שנים ואולי פחות, נדבר על רובוטים, כמו שאנחנו מדברים על מוצרי טכנולוגיה אחרים. לאיי רובוט יש הרבה מקום בתחום הזה".

מלבד רובוטיים משרדים ורובוטיים לניקוי, איי רובוט כבר התחילה לפעול בתחום הרפואי עם הדגם RP-Vita. מדובר ברובוט שנע בחופשיות במתחם בית החולים ומאפשר גישה של רופא הנמצא במקום אחר לחולה, בנוסף לאחות שנמצאת פיזית במקום. לרופא-רובוט יש גישה מהירה לתיקים האישיים של החולה והוא יכול לתקשר איתו.

"נמשיך לפתח עוד תחומים לרובוטים שלנו, כאשר חדשנות היא מה שמניע אותנו קדימה. אנחנו נמצאים עכשיו רק בהתחלה של עולם הניקיון הביתי", מספר דייני.

עד לפני כמה שנים, איי רובוט הייתה החברה הבולטת וכמעט היחידה בשוק. מאז שהרובוטים לשאיבת האבק זכו להצלחה, נכנסו לשוק יצרניות נוספות כמו הדרום קוריאניות סמסונג ו-LG ועוד חברות סיניות וטיוואניות. דייני לא נראה חושש מהתחרות. "אנחנו יצרנו את הקטגוריה הזו לפני שנים רבות ואכן חלק גדול מהזמן היינו לבד בשוק. בהתחלה אנשים חשבו שמדובר בגאדג'טים. לאחר 10 שנים הוכחנו שזו לא תעשיית גאדג'טים אלא תעשייה אמיתית. נכון שהיה צפוי שתגיע תחרות לתחום הזה ואנחנו מברכים על התחרות, כי קשה לפתח לבד קטגוריה. המובילות שלנו תמשיך למרות התחרות הגוברת".

- אתה לא חושש שאנשים יהפכו לעצלנים בעקבות השימוש ברובוטים?

"כל האנשים בכדור הארץ עסוקים, אני חושב שהעבודה שלנו היא לעזור להם לנצל את הזמן טוב יותר. ניקיון הוא מטלה חשובה שכולנו עושים כל יום ואם רובוטים יכולים לעשות זאת במקומנו, אני חושב שאנחנו מביאים ערך אמיתי לשוק".