גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם הצרכנים אדישים, תחרות תביא לעליית מחירי החשמל"

ערב הגשת המלצות ועדת יוגב לרפורמה במשק החשמל, הממונה על התחרות במשק החשמל האוסטרי יוהאנס מאייר מציג בראיון ל"גלובס" את הלקחים שהופקו בעקבות הליברליזציה במשקי החשמל באירופה ■ ממה הוא מזהיר?

כל רפורמה במשק החשמל עתידה להיכשל אם המרוויחים העיקריים ממנה יהיו חברות פרטיות ובעלי הון ולא הציבור, כך טוען יוהאנס מאייר, הממונה על התחרות במשק החשמל האוסטרי. מאייר, שהגיע לישראל כדי להשתתף בכנס השנתי של רשות החשמל בישראל, מציג בראיון ל"גלובס" את הלקחים שהופקו בעקבות הליברליזציה במשקי החשמל באוסטריה ובמדינות נוספות באירופה בעשור האחרון. ערב הגשת המלצות ועדת יוגב לרפורמה במשק החשמל, הלקחים האלה רלבנטיים לישראל היום יותר מתמיד.

הפחתת תעריף החשמל לצרכן, אומר מאייר, איננה תוצאה מובנת מאליה של פתיחת השוק לתחרות. "באוסטריה חשבנו שיהיה מספיק לפתוח לתחרות את שוק החשמל הסיטונאי, אבל ראינו שהסיטונאים שומרים לעצמם את כל הרווח וההנחה אינה מגיעה עד הצרכן הביתי. לכן פתחנו לתחרות גם את השוק הקמעונאי".

בישראל קיים כבר שוק חשמל פרטי אך היצרנים מספקים חשמל רק ללקוחות העסקיים הגדולים במשק, דוגמת קניוני עזריאלי, מפעלי טבע ואינטל ורשת מלונות ישרוטל. העסקים רוכשים את החשמל במחיר הנמוך ב-7%-9% ממחירי חברת החשמל.

- אצלנו בממשלה טוענים שההנחה שמקבלים היצרנים תביא להורדת מחירי המוצרים ויוקר המחיה.

"גם באירופה פתחו את השוק בשלב הראשון רק ללקוחות תעשייתיים, שנהנו מהוזלה ניכרת בעלויות הייצור. אבל ככל שירדו מחירי החשמל ליצרנים, הם שמרו על מחירי המוצרים ואפילו העלו מחירים לצרכנים. אם ניקח למשל את תעשיית הנייר, מחיר החשמל שהיצרנים שילמו ירד ב-80% - והם רק גרפו יותר רווחים ולא הורידו מחירים. אבל מה שקרה היה שהצרכנים המסחריים, שלא נהנו מההנחות, ראו את הרווחים הגדולים שעשו הצרכנים התעשייתיים והפעילו לחץ על הממשלות לפתוח גם את השווקים שלהם. ואז באו גם הלקוחות הביתיים ולחצו לפתוח לתחרות את השוק הקמעונאי".

- האם יש אפשרות להבטיח שתחרות תביא להורדת תעריף החשמל לצרכן הסופי?

"בחלק ממדינות אירופה התחרות הצליחה להביא להורדת התעריפים לצרכן ובחלק - לא. הדבר שעשה את ההבדל בדרך כלל הוא המנטליות. במדינות שיש בהן מודעות צרכנית, והצרכנים בודקים את חשבונות החשמל שלהם ומשווים מחירים - התחרות הצליחה להביא להורדת מחירים. אבל במדינות שהצרכנים בהן אדישים או שהם נוטים להיות נאמנים לספק שלהם, הפתיחה לתחרות לא הצליחה ואפילו גרמה להתייקרות במחירי החשמל, כי הספקים ניצלו את חוסר הערנות של הצרכנים כדי להעלות מחירים. במדינות כאלה, רגולציה של התעריפים ופיקוח על מחירי החשמל הגנה על הצרכן הביתי טוב יותר מפתיחה לתחרות".

- מחירי החשמל אצלכם דווקא עלו בשנים האחרונות.

"ההתייקרות במחירי החשמל באוסטריה נובעת בעיקר מהכנסת אנרגיות מתחדשות. צרכני החשמל מסבסדים את החשמל המיוצר במערכות רוח וסולריות. ההשפעה המיוחסת לפתיחה לתחרות היא הוזלה של מחירי החשמל ב-25%. השיטה שקדמה לתחרות הייתה שיטת התעריפים, שבה היצרנים מכרו את החשמל בתעריף מפוקח על ידי הממשלה. התברר שהיצרנים הצליחו לנפח את ההוצאות שלהם ולהעלות בדרך זו את תעריף החשמל הרבה מעבר לעלות האמיתית. כל זה הסתיים כשהחלה תחרות חופשית".

25 ספקים לבחירת הצרכן

הסיטואציה בישראל שונה במידה רבה מזו שהייתה באוסטריה. תעריף החשמל בישראל אינו מכסה את מלוא הוצאותיה של חברת החשמל. הצרכנים משלמים למעשה מחיר מסובסד על החשמל, ובמקביל נוצר החוב הפיננסי של חברת החשמל המגיע כיום ליותר מ-55 מיליארד שקל. בנוסף, הרפורמה שמציעה ועדת יוגב תאפשר לחברת החשמל להמשיך להחזיק במונופול על רשתות ההולכה והחלוקה של החשמל ובמקביל לשמור על נתח של עד 60% בשוק ייצור החשמל.

"אם אתם רוצים תחרות בשוק הסיטונאי, חשוב להפריד את הייצור מניהול החלוקה", אומר מאייר, "רעיון ה-Unbundling (פירוק המונופול האנכי השולט בכמה מקטעים - ע"ב) הוא בעל חשיבות רבה מאוד. יצרן שיש לו גם שליטה בחלוקה ייהנה תמיד מיתרון מול יצרנים אחרים ולא תתפתח תחרות אמיתית".

הליברליזציה של משק החשמל האוסטרי הושלמה ב-2001, בעיקר הודות ללחץ כבד שהפעיל האיחוד האירופי, שאוסטריה הפכה לחברה בו בשנת 1995. אבל גם לפני הפתיחה לתחרות היה משק החשמל באוסטריה הרבה פחות ריכוזי ממשק החשמל הישראלי כיום. חברת החשמל הממשלתית האוסטרית, בונד, שלטה ב-50% בלבד מייצור החשמל במדינה והייתה בעלת מונופול בהולכת החשמל (רשתות המתח הגבוה והעליון). מקטעי חלוקת החשמל (רשתות המתח הבינוני) ואספקת החשמל (המכירה לצרכנים) היו מוחזקים בידי חברות פרטיות ותאגידים מוניציפליים שונים.

כיום פועלים במדינה 15 יצרני חשמל גדולים, השולטים ב-85% מהשוק, ולצדם מאות יצרנים קטנים השולטים בשאר ה-15% (ראו טבלה). מקטע ההולכה הועבר לבעלות חברה ממשלתית ובמקטע החלוקה פועלות עשרות חברות שכל אחת מהן מחזיקה בזיכיון חלוקת חשמל בלעדי לאזור מסוים. בתחום אספקת החשמל פועלות עשרות חברות שמחציתן יצרניות חשמל בעצמן. לצרכן הביתי באוסטריה המבקש לרכוש חשמל יש אפשרות לבחור בין 25 ספקי חשמל שונים.

- איזו תמורה שילמתם לעובדי חברת החשמל הממשלתית שלכם בעד הסכמתם לרפורמה?

"ארגוני העובדים אצלנו הבינו שהפתיחה לתחרות נועדה לאפשר לחברה הממשלתית לשרוד ולכן הם לא דרשו פיצויים והטבות בתמורה לעבודתם. למזלנו, איגודי העובדים אצלנו הם באופן היסטורי בעלי גישה מאוד אחראית".

ה-POOL - כיצד עובד מודל התחרות שמוצע לישראל

ועדת יוגב ממליצה שהתחרות בין יצרני החשמל בישראל תתנהל על פי מודל המכונה בעולם - ה-Pool (פול). לפי מודל זה, מתמודדים כל יצרני החשמל במשק על מכירת חשמל למנהל המערכת, גוף ממשלתי האחראי על רשת החשמל. מנהל המערכת מפרסם בכל ערב את תחזית הביקוש לחשמל במשק והיצרנים מגישים לו הצעות למכירת חשמל. מתוך הצעות אלה בוחר מנהל המערכת את ההצעות הזולות ביותר ולאחר מכן מוכר הלאה את החשמל שרכש לחברות המספקות חשמל צרכנים.

מודל הפול מקובל כיום באירלנד בעוד שבמדינות אחרות כמו אוסטריה נהוג מודל אחר. "החיסרון של הפול הוא שקיים רק שוק אחד למכירת חשמל - וזה מקנה יתרון לגודל. המודל שלנו מבוסס על הסכמים בילטראליים. יש בו פחות שקיפות אבל הרבה יותר גמישות מבחינת השחקנים", אומר מאייר.

- מי מבטיח ליצרן שיהיה מי שיקנה ממנו חשמל?

"יצרן ישתתף בפול כל עוד מחיר החשמל שמנהל המערכת מוכן לשלם עבור החשמל יהיה גבוה מהעלות השולית של ייצור החשמל לאותו יצרן - זה יוצר תמריץ חזק ליצרנים להתייעל".

- אילו ביטחונות והגנות מעניקה המדינה ליצרנים שמשתתפים בפול, כדי לסייע להם לקבל מימון בנקאי?

"אין צורך בביטחונות והגנות. הפול הוא זירת מסחר בחשמל לטווח קצר ומיידי, מעין שוק ספוט, אבל במקביל אליו מתקיימת מערכת הסכמים למכירת חשמל בין היצרנים ללקוחות לטווח ארוך של שנתיים ושלוש. בהסכמים האלה נקבעים מנגנוני קיזוז הדדי שמבטיחים את המחיר הממוצע של החשמל - ההסכמים האלה מספקים לבנקים את הוודאות שהם צריכים כדי לתת ליצרנים מימון להקמת התחנות".

- תוכל להסביר איך עובד הקיזוז?

"נניח שיצרן סיכם עם לקוח על מחיר חשמל איקס. אם היצרן ימכור למנהל המערכת את החשמל במחיר נמוך מאיקס הצרכן שלו ישפה אותו על ההפרש. באותה מידה אם היצרן ימכור למנהל המערכת את החשמל במחיר גבוה מאיקס אז הוא ישפה את הצרכן שלו על ההפרש".

כך נראה משק החשמל באוסטריה ובישראל

התפתחות מחירי החשמל באוסטריה מאז הרפורמה ובישראל

עוד כתבות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין