איפשר הברחת ביצים מהרשות הפלסטינית - וייכלא ל-41 חודשים

איוב זגייה, בודק ביטחוני במעבר חוצה שומרון, הורשע עפ"י הודאתו בעבירות שוחד, תיווך לשוחד ועבירות נוספות ■ ישלם גם קנס בסך 15,000 שקל

בית המשפט המחוזי מרכז גזר 41 חודשי מאסר בפועל (בניכוי כ-3 חודשי מעצר), 12 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 15,000 שקל על בודק ביטחוני במעבר חוצה שומרון, אשר הורשע על-פי הודאתו בעבירות שוחד, תיווך לשוחד ועבירות נוספות, לאחר שאיפשר מעבר חופשי של משאיות המעבירות ביצים משטחי הרשות הפלסטינית למדינת ישראל ללא בדיקה בתמורה לשוחד כספי.

בנוסף, נקבע כי יחולט סכום של 15,000 שקל, דמי השוחד שקיבל הנאשם, מתוך סכום הערבות שהפקיד בבית המשפט.

גזר הדין ניתן במסגרת פרשת רשת הברחות הביצים מהרשות הפלסטינית לתחומי ישראל. ביולי 2012 הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתבי אישום כנגד 14 נאשמים החשודים בהפעלת רשת ההברחות.

על-פי כתב האישום, החל מינואר 2012, חברו יחדיו הנאשמים, ובהם הבודק הביטחוני איוב זגייה, בארגון פלילי, לצורך העברת ביצים משטחי הרשות למדינת ישראל, באמצעות עשרות משאיות במעבר חוצה שומרון.

מכתב האישום עולה כי זגייה שימש כבודק ביטחוני במעבר, ובמסגרת הקשר שנרקם בינו, יחד בודקים ביטחוניים נוספים, לבין חברי הארגון, תפקידם של הבודקים הביטחוניים היה לאפשר מעבר חופשי של משאיות מטעם הארגון, וזאת בתמורה לסכומי כסף נכבדים.

לפי האישום, הבודקים הביטחוניים העבירו את המשאיות במעבר ללא בדיקה, הגם שידעו כי הסחורה המצויה בה מקורה לא ביישובים ישראליים, וחרף מודעותם לסכנה הממשית שמא יוברחו במשאיות חומרי לחימה ומחבלים.

בנסיבות אלה, צוין, העביר זגייה, ביחד עם אחרים, לפחות 24 משאיות של הארגון ללא בידוק ביטחוני בעבור בצע-כסף. מהאישומים עולה כי חברי הארגון, ובהם זגייה, פעלו תוך סיכון ביטחוני ממשי, לרבות סכנה בריאותית לציבור שמקורה בהעברת ביצים שלא תחת פיקוח וטרינרי - והכול למען השגת רווח כלכלי, קל ומהיר.

לאחר שסיים את עבודתו כבודק ביטחוני, המשיך זגייה לתפקד בארגון, כאשר בין היתר גייס שניים מחבריו ותיווך בינם לבין ראשי הארגון, באיזו שעה ובאיזה נתיב יאפשרו חבריו את מעבר המשאיות.

מכתב האישום בו הודה זגייה עולה כי במהלך תקופה זו היה מעורב בכ-72 הברחות וקיבל לידו תשלומי שוחד וכספים בעד פעולתו כנותן שוחד לבודקים הביטחוניים, באופן שנותרו בידיו כספי שוחד בסכום של לפחות 15,000 שקל. בנוסף, הוא נתן לחבריו סכומים שנעו בין 500-700 שקל עברו העברת כל אחת מהמשאיות ללא בידוק, כספים שקיבל ממנהלי הארגון.

בדרך זו הועברו כמויות ביצים גדולות משטחי הרשות לישראל, מבלי שעברו פיקוח, חיסונים ודגימת חומרים כימיים המסוכנים לבריאות האדם. כך, ביצע זגייה עבירה של עשיית מעשה שעלול להפיץ מחלה, תוך סיכון ממשי של בריאות הציבור.

זגייה הודה בעובדות אלה במסגרת הסדר טיעון, והורשע בעבירה אחת של לקיחת שוחד וריבוי עבירות של תיווך ושוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, שימוש במסמך מזויף בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ועשיית מעשה העלול להפיץ מחלה.

על-פי הסדר הטיעון, הצדדים עתרו במשותף להטיל עליו 41 חודשי מאסר, קנס בסך 15,000 שקל, חילוט סכום של 15,000 שקל שמהווים את כספי השוחד ומאסר מותנה.

השופטת ורדה מרוז כיבדה את הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים. השופטת ציינה כי "העבירות בהן הורשע הנאשם חמורות, וחומרת יתר יש לייחס לעובדה שחלקן בוצע בעודו משמש כעובד ציבור, חלקן תוך ניצול מעמדו כעובד ציבור לשעבר. כמו כן, רצף הזמן וכמות המשאיות שאפשר הנאשם את מעברן עם סחורה אסורה - הכול לשם בצע-כסף - כל אלה מהווים משנה חומרה".

עם זאת, מרוז הוסיפה כי "אין להתעלם מנסיבותיו האישיות של הנאשם (עברו הנקי, תפקודו התקין ורצונו העז לשוב ולתפקד כאדם מן היישוב, וכן העובדה שנישא ולאחר טיפולים אשתו מצויה כיום בהיריון, א' ל"ו), כמו גם בסיכוי כי עם תום מאסרו ישוב לתפקד באורח נורמטיבי". בנסיבות אלה, קבעה, "העונש המוסכם ראוי והולם, ויש לאמצו".

נזכיר כי בינואר השנה גזר בית המשפט המחוזי מרכז כ-4 חודשי מאסר בפועל (שרוצו כבר בתקופת המעצר, ועל כן לא יהיה עונש מאסר נוסף), 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך מיליון שקל, על יוסי עמר, בעלים של מכון המיון המורשה "יוסי ביצים", אשר הורשע על-פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות שעניינן עשיית מעשה במזיד העלול להפיץ מחלה שיש בה סכנת נפשות במסגרת אותה פרשה. זאת, לאחר שהוביל והפיץ בשטחי ישראל ביצים שהוכנסו לארץ משטחי הרשות הפלסטינית לישראל מבלי שעברו כל בידוק ופיקוח.