גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הממשלה הבטיחה תחבורה ירוקה? הצחקתם אותנו

שבע שנים לאחר הכרזת הממשלה על "ניתוק התלות בנפט" ועל מעבר לתחבורה ירוקה, המצב על כבישי הארץ אפור ומפויח ■ לפחות בחזית הגז הטבעי, העניינים מתחממים

לפני כשבע שנים נשטפה ממשלת ישראל בגל "ירוק" וגדול. הצונאמי "הסביבתי" החל בעקבות העלייה במודעות הציבור לנושא ההתחממות הגלובלית, אמנות בין לאומיות שעליהן חתמה ישראל וכמובן עלייתה המטאורית של בטר פלייס, שהייתה אז פרויקט-המחמד של בכירי השלטון. כחלק מאותו גל נשמעו הצהרות ממשלתיות דרמטיות על "ניתוק התלות בנפט, שהכנסותיו מעודדות את הטרור", והתקבלו שלל החלטות ממשלה לעידוד תחבורה בתחליפי נפט.

שבע שנים הן ללא ספק פרק זמן ארוך, אבל כשבוחנים את שוק הרכב והתחבורה הישראלי בתחילת 2014 מגלים שהמרחק בין ההצהרות למציאות בשטח הוא עצום. 98% מכלי הרכב הפרטיים שנרכשים כיום בישראל מונעים בבנזין בלבד. התחבורה הציבורית והרכב הכבד ממשיכים להסתמך כמעט בלעדית על סולר, רכבי גז הם מיעוט זעיר והרכב החשמלי הוא לא הרבה יותר מזיכרון עמום.

הזירה הממשלתית: הכול דיבורים

האמת היא שזה לא יהיה מדויק להגיד ששום דבר לא קרה בשטח. באותן שבע שנים הכנסות המדינה ממיסוי דלק - אותו מקור אנרגיה "יוצר תלות ומעודד טרור" - זינקו מ-10.4 מיליארד שקל בשנה ל-17.55 מיליארד שקל בשנה. זה קרה בין השאר בשל העובדה שבסוף 2008, לאחר הצניחה הדרמטית במחירי הנפט בעולם, מישהו אצלנו "שכח" לעדכן (מטה) את מחירי הבנזין לרמתם הריאלית והכשיר בכך את השטח לשוד מס, שהציבור נושא בתוצאותיו עד היום.

אמנם בשנים הללו נכנס לתוקף גם "המיסוי הירוק", שיצר נישה קטנה וצומחת של "מיני מכונית" עירוניות ועודד מעבר לכלי רכב נקיים יותר, אבל האמת היא שרוב הקרדיט מגיע לרגולציית הפליטה האירופית, שהוחמרה מאוד. מנגד, מדיניות המס של הממשלה ביחס לציי הרכב מעודדת צריכה מוגברת של נפט, מה שזיכה אותנו בנזיפה פומבית מה-OECD בשנה שעברה.

אפילו בזירת הרכב הממשלתית הפנימית אין חדש. בינואר 2013, כחלק מהחלטת הממשלה שכונתה "ממשלה ירוקה", הוחלט "להנחות את החשב הכללי במשרד האוצר לבחון ולגבש מדיניות להגדלת השימוש בכלי רכב מונעים בתחליפי נפט בצי הרכב הממשלתי, כמו גם הכנסת התשתית הנדרשת להחדרת כלי רכב המונעים בתחליפי נפט בשירות המדינה".

הממשלה אכן רכשה מאז כמה עשרות כלי רכב היברידיים - שצריך מאוד להתאמץ כדי להגדיר אותם בתור "מונעים בתחליפי נפט" - ובזה הסתכם העניין. אנשי המגזר הציבורי עדיין ממשיכים לנסוע בכלי רכב ממשלתיים מונעי נפט, כמעט ללא הגבלת קילומטרים, ובמכרז הליסינג של צה"ל, שיפורסם בקרוב ויכלול אלפי כלי רכב צמודים על חשבון הקופה הציבורית, אין דרישה טכנית לשום רכב שמונע ב"תחליפי נפט".

באותה החלטה, אגב, הוחלט "להקים צוות בינמשרדי שיגבש מדיניות כוללת שתעודד החדרת תחבורה שאינה מבוססת נפט לערים, ובכלל זה תשתיות תואמות". עד שהערים ירושתו ברכבות קלות חשמליות (ניפגש שוב ב-2024 ונדבר על זה), האוטובוסים הם התחבורה הציבורית העיקרית שנוסעת בערים. אך פרט לאיזה "פיילוט" סמלי ומתוקשר היטב של אוטובוסים חשמליים, תאגידי התחבורה הציבורית הגדולים ממשיכים להשתמש בכלים על טהרת הסולר. אם לשפוט על פי מכרז הרכש הגדול של אגד, שמתנהל בעצם הימים האלה, הסולר ימשיך לככב גם בשנים הבאות.

סימני גז

התחום הבודד של "תחליפי נפט לתחבורה", שמגלה תזוזה בשטח, הוא תחום ההנעה המבוססת על גז טבעי. בחודשים האחרונים התרחשו בנושא כמה התפתחויות שרובן לא עלו על מסך הרדאר הציבורי. כך, למשל, אושר לראשונה תקן ישראלי לתחנות תדלוק לכלי רכב בגז טבעי דחוס שמפרט "דרישות טכניות עבור תכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס וכן שילוב תדלוק בגז טבעי דחוס בתחנות דלק קיימות". בכך נפתח אחד מצווארי הבקבוק הרגולטוריים הגדולים ביותר, שעיכבו את פרישת תשתית התדלוק בגז טבעי.

עוד התקדמות שקטה באגף הרגולציה התרחשה בינואר השנה כאשר אומץ עדכון ל"צו הפעלת רכב מנועי", שמאפשר רשמית להפעיל רכב בגז טבעי דחוס "אם קיימת ברכב מערכת הנעה בגז טבעי דחוס בין כמערכת בלעדית ובין כמערכת הנעה בבנזין או בסולר לתחבורה". זהו עוד צוואר בקבוק רציני, שיאפשר בעתיד יבוא והשיווק של כלי רכב מונעי גז או עם הנעה דואלית - בנזין וגז או סולר וגז.

מי שכבר זיהה את הפוטנציאל הטמון בשינויי הרגולציה האחרונים ובאספקה העתידית של גז טבעי "מקומי" לתחבורה הם יבואני המשאיות. היחידה "שיצאה מהארון" רשמית היא קבוצת סמל"ת, יבואנית משאיות איווקו, שכבר הודיעה כי תייבא ותמכור לחברת "דלק" קבוצה ראשונה של משאיות מונעות גז טבעי לצורך ניסוי. גם "תשתית", יבואנית משאיות דאף, וקבוצת "מכשירי תנועה", יבואנית משאיות מאן, "מחממות מנועים" לקראת "פיילוט" של יבוא והפעלת של משאיות מונעות בגז ולפחות עוד יבואן משאיות עומד על הגדר.

ההתקדמות בחזית הגז לתחבורה מעוכבת כרגע על ידי משרד האוצר. זה כמה חודשים פועלת באוצר "ועדת מיסוי ירוק", שאמורה להחליט על מדיניות המס העתידית של המדינה ביחס לסוגי דלקים שונים כולל שיעור הבלו על גז טבעי דחוס לתחבורה - ואולי גם שיעור מס הקנייה של כלי רכב מונעים בגז טבעי ושל מערכות להסבת מנועי דיזל ובנזין לגז.

בינתיים הוועדה "שומרת את הקלפים קרוב לחזה" ולא משחררת שום מידע על הכיוון העתידי, שאליו חותרות המלצותיה. לפיכך, ומטבע הדברים, עד שלא יפורסם שיעור הבלו על גז לתחבורה וגובהו היחסי ביחס לשאר הדלקים, כל השקעה רצינית של המגזר העסקי בתחום התחבורה על גז היא בגדר הימור.

ובינתיים, בארצות הברית

אי אפשר להתייחס לסוגיית הגז הטבעי לתחבורה בישראל מבלי לבצע השוואה למה שמתרחש בעצם הימים הללו בארצות הברית. הגילויים האחרונים של מרבצי גז טבעי עצומים בצפון אמריקה מציבים כיום את האמריקנים בעמדה דומה לזו שבה ניצבת ישראל: כלומר זמינות של משאבי גז מקומיים, נקיים וזולים בהיקף נרחב ומנגד תשתית תחבורה ותדלוק בגז, שכמעט אינה קיימת.

אבל פה בערך מסתיים הדמיון. ממשל אובמה פועל כיום במרץ כדי להקצות תקציבי ענק להסבת התחבורה המקומית לגז וב"נאום לאומה" בינואר הגדיר הנשיא את הגז הטבעי בתור "הגשר שיכול להניעה את הכלכלה עם הפחתה בפליטת הפחמן, שגורמת לשינוי האקלימי", ואמר כי "הקונגרס צריך לעודד הקמת תחנות תדלוק בגז שיסבו יותר מכוניות ומשאיות משימוש בנפט מיובא לגז טבעי אמריקני".

אצלנו, לעומת זאת, אפשר בהחלט להניח שמדיניות הממשלה בנושא התחבורה מונעת הגז תהיה דומה לזו שהופגנה בזמנו כלפי הרכב החשמלי. כלומר המדינה תעשה צעדים סמליים והצהרתיים במסגרת מגבלות התקציב ובעיקר תשב מהצד, עם הידיים בכיסים (על הארנק), ותיתן למגזר העסקי להמר על הצלחת העתיד התחבורתי "הירוק" של המדינה. כנראה כיוון שאנחנו מקום טוב יותר (BETTER PLACE).

דלק

עוד כתבות

קנאביס / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

קנביט במזכר עקרונות לשת"פ אסטרטגי עם חברת תרופות גרמנית

ההסכם כולל השקעה של 1.8 מיליון דולר לפי שווי של 350 מיליון שקל, פרמיה של 52% על מחיר השוק

דב קוטלר / צילום: גדי דגון, יח"צ

בנק הפועלים עקף את לאומי ושוב מחזיק בשווי הגבוה בענף הבנקאות

בימים אלה נרשם שינוי מהותי במאזן הכוחות בין שני הבנקים הגדולים - בעייני המשקיעים וכפי שהוא משתקף בבורסה ● בנק הפועלים אוחז בצמרת דירוג השווי שוק בבנקאות, כשהיום הוא נסחר לפי שווי של 36.5 מיליארד שקל למול שווי של 35.7 מיליארד שקל ללאומי

אדוארד פיליפ, ראש ממשלת צרפת / צילום: מתוך תוכנית אירוח בצרפת

ממשלת צרפת הציגה הרפורמה בפנסיות; השביתות במדינה נמשכות

רה"מ אדואר פיליפ הבהיר כי גיל הפרישה הרשמי במדינה ימשיך להיות 62, אך הממשלה תעודד תוכניות שונות כדי להעלות אותו ל-64 עד שנת 2027 ● עובדי מגזרים אחדים, הכוללים עבודה פיזית קשה, יוכלו לפרוש כבר בגיל 60

טראמפ כנבל העל של מארוול תאנוס  / צילום: צילום מסך, גלובס

"אתם יודעים שהוא הנבל, כן?": הציוץ של טראמפ גורר לעג ברחבי הרשת

אחד מחשבונות הטוויטר של הקמפיין של טראמפ העלה סרטון ובו טראמפ מוצג כנבל העל של מארוול שדוגל בהשמדת מחצית מהיקום

דוד מחלב (מימין) וכריס וולף / צילום: איל יצהר, גלובס

"אנחנו בהחלט יכולים לחזות חברה של 200 מיליון דולר הכנסות בעוד שלוש שנים"

כריס וולף, מנכ"ל ID Systems שרכשה את פוינטר לאחרונה תמורת כ-140 מיליון דולר, והעומד בראש החברה המשותפת פוורפליט (PowerFleet), מספר בראיון משותף עם דוד מחלב, מנכ"ל פוינטר עד למיזוג, על היסטוריית היחסים בין החברות, על הרציונל בחיבור ביניהן, האם ימשיכו להיסחר ולפעול בישראל, ומה הסיכוי שפוורפליט תירכש בעתיד הקרוב

בניין הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

המדדים בת"א מדשדשים; טבע ואנרג'יאן יורדות 2%, דלק רכב מזנקת 6%

המדדים נסחרים בנטייה שלילית קלה סביב רמות הפתיחה ● קבוצת דלק הודיעה על מכירת יתרת החזקותיה בדלק רכב ● בורסות וול סטריט ננעלו אמש בירידות קלות; היום תימסר הודעת הריבית של הפד

קנאביס / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

קנביט מעדכנת על חקירת רשות ני"ע בחשד לשימוש במידע פנים

רשות ניירות ערך חוקרת חשדות לעבירות של שימוש במידע פנים, במסגרתה נחקרו נושאי משרה בחברה בעבר ובהווה ● החקירה אינה נסבה על חשדות נגד החברה או בקשר לפעילותה, כך דיווחה החברה למשקיעים

רמטכ"ל מינאמר, מין אנג הליינג. רציחות, אונס וגירוש של מאות אלפי בני מיעוט הרוהינגה / צילום: Maxim Shemetov, רויטרס

ארה"ב: משרד האוצר הטיל סנקציות כלכליות כבדות נגד מפרי זכויות אדם בעולם

בכיר במשרד האוצר האמריקאי: "המטרה היא לייצר השלכות מוחשיות ומשמעותיות לאלו שמרוויחים מהפרות זכויות אדם"

טקס השבעת חברי הכנסת ה־22 / צילום: רפי קוץ

גורמים בליכוד: "נתניהו שוקל לוותר על החסינות"

(עדכונים שוטפים) - כדי למנוע תאריך בחירות על חג פורים, 10 במרץ, חברי הכנסת חייבים להתכנס היום ולהספיק עד חצות לתקן את מועד הבחירות ל-2 במרץ 2020 ● ח"כ עודד פורר בדיון בוועדה המסדרת לפיזור הכנסת ה-22: לבטל את יום השבתון

השור של וול סטריט / צילום: שאטרסטוק

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות קלות; דיווח: ארה"ב תדחה הטלת מכסים

הדאו ג'ונס, הנאסד"ק ו-S&P 500 איבדו 0.1% ● הזהב והנפט התחזקו ● נעילה מעורבת באירופה: הפוטסי איבד 0.2%, הדאקס ירד ב-0.3%, וקאק 40 עלה ב-0.1% ● דיווח: ארה"ב תדחה הטלת מכסים על סין, נציגי ארה"ב ביקשו מסין להתחייב לכמות רכישת תוצרת חקלאית, ואילו סין מעוניינת שהרכישות החקלאיות יהיו יחסיות למכסים שארה"ב תבטל

מתחם אגש, קרית ים / הדמיה: עוזי גורדון אדריכלים

1,580 דירות חדשות: אושרה תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה באזור הקריות

הוועדה המחוזית חיפה אישרה למתן תוקף תוכנית פינוי-בינוי רחבת-היקף בקריית ים, הכוללת הריסת 260 דירות ישנות ובניית 1,580 דירות בסך-הכול, ולצידן שטחי מסחר ומבני ציבור

מזרחי טפחות משכנתא/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בוחרים לגור רחוק מתל אביב? יש לזה השפעה על ריבית המשכנתה שלכם, ולא לטובה

מחקר של בנק ישראל מצא קשר ישיר בין ריבית משכנתה גבוהה יותר לבין מגורים בפריפריה • עוד נמצא, שתנאי ריבית טובים יותר לרכישת דירה מתקבלים בבנק שבו מתנהל חשבון העו”ש שלנו, וכי הסיכוי לריבית נוחה יותר עולה ביישובים שבהם מתקיימות יותר עסקאות

המחיר למשתכן / צילומים: shutterstock, יוסי אלוני, רפי קוץ, עיצוב, טלי בוגדנובסקי

ההגרלה העשירית של מחיר למשתכן יוצאת לדרך בתחילת ינואר

היקף ההגרלה יהיה דומה להגרלה האחרונה שכללה כ-3,000 דירות ● ירושלים, חיפה, אופקים ובאר יעקב צפויות להיכלל בהגרלה

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

תשובה נפרד מ"הפרה החולבת" של קבוצת דלק: השלימה מכירת מניותיה בדלק רכב ביותר מ-400 מיליון שקל

בתוך מספר ימים מכרה דלק 22.5% ממניות יבואנית הרכב שבשליטת גיל אגמון ברווח של 117 מיליון שקל ● אחרי שזינקה בתחילת השבוע, מניית דלק רכב מוסיפה להתחזק והיום עלתה בעוד 6%

זאב אלקין, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

יכול להיות שרוב המורים לחשבון לא למדו חשבון באוניברסיטה?

האם ייתכן שבעשור הקודם רק חמישית מהמורים לחשבון הוכשרו לכך כפי שהשר אלקין טוען? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

נוחי דנקנר / צילום: רפי קוץ

בית המשפט התיר לפרסום: נוחי דנקנר הועבר מכלאו בשל חקירה פלילית שנפתחה נגדו

על מהות החשד ויתר הפרטים עדיין מוטל צו איסור הפרסום ● החקירה הפלילית מגיעה בזמן רגיש עבור דנקנר, יו"ר אי.די.בי לשעבר, שמקווה לקבל חנינה מנשיא המדינה ● בעקבות החקירה, המשטרה מבקשת מהנשיא ריבלין להקפיא את ההחלטה בבקשת החנינה

נשיאת לשכת רוה"ח איריס שטרק / צילום: שלומי יוסף

שטרק נגד הבנקים: הורתה לרואי החשבון להפסיק לתת אישורים על לקוחותיהם

אחרי שנלחמה בהוראות רשות שוק ההון לרואי החשבון, מפנה כעת נשיאת הלשכה את הזרקור לבנקים, שלטענתה מנסים לגלגל על רואי החשבון את האחריות שהוטלה עליהם במאבק בהון השחור ● "הדרישה שנדע לגבי כל כסף בעולם אם הוא דווח, ידווח, האם הושג כדין ועוד - לא נורמלית"

סיבוס חוברת ל-Wolt במלחמה מול תן ביס / צילומים: שלומי יוסף

התחרות על ארוחת הצהריים מעלה הילוך: סיבוס חוברת לוולט במלחמה מול תן ביס

אפליקציית משלוחי האוכל חתמה על הסכם לשיתוף-פעולה עם סיבוס, ספקית שירותי ההסעדה לחברות, במטרה לחזק את נתח השוק שלה בת"א והסביבה ולקצר את זמני המשלוח לחצי שעה בממוצע ● מנכ"ל סיבוס: "מעריכים שמדובר בתוספת של אלפי משלוחים ביום"

בינה מלאכותית/ Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

מה עם זכויות האדם והתחרותיות במשק? כך תנסה ישראל להימנע מהסכנות של עתיד הבינה המלאכותית

פגיעה באוכלוסיות חלשות, בזכויות אדם ובתחרותיות במשק: בינה מלאכותית יכולה להשפיע על חיינו לרעה ● כך מנסה ועדה בהשתתפות נציגי ממשלה, חוקרים וגופים עסקיים, למנוע זאת - מהטלת האחריות על גופי הממשלה השונים ועד הגדרה מתי יהיה מדובר ברשלנות

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

לאחר שנהפכה לחברה ללא גרעין שליטה: כלל ביטוח יוצאת לגיוס הון של מאות מיליוני שקלים

דירקטוריון כלל ביטוח אישר בחינה של דילול בעלי המניות הקיימים לצורך שיפור יחס כושר הפירעון של החברה, לפי הוראות סולבנסי 2 ● הדבר עשוי לסייע בעתיד לחברה לשוב ולחלק דיבידנדים, לאחר שנים ארוכות של עצירת דיבידנדים