גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למי למי יש יותר כבד

חברת גלמד הצליחה להראות כי המוצר שלה מפחית את השומן בכבד, אך טרם הראתה את השפעתו על הדלקת הנגרמת מכבד שומני *זו אחת הסיבות לכך שבהנפקתה השבוע היא מבקשת שווי של כ-1% בלבד משוויה של אינטרספט, הפועלת באותו תחום

עד סוף השבוע צפויה להתקיים ההנפקה של חברת גלמד, המפתחת תרופה נגד דלקת כבד הנובעת מכבד שומני. החברה מבקשת לגייס 35 מיליון דולר, לפי שווי של 132 מיליון דולר אחרי הכסף.

הנפקת גלמד מגיעה על רקע הפעילות המוצלחת של חברת אינטרספט הפועלת באותו התחום, שאחרי הצלחה ברורה בניסוי שלב IIb נסחרת היום לפי שווי של 9 מיליארד דולר, שווי מהגבוהים ביותר בהיסטוריה של וול סטריט עבור חברה הנמצאת בשלב הזה.

לגלמד סיכויים טובים להשלים את הנפקתה, במיוחד על רקע ההייפ שיצרה אינטרספט, ועל רקע השוק הפוטנציאלי של המוצר, שהוא גדול ובתולי לגמרי.

אולם מהם ההבדלים בין החברות, שבכל זאת גורמים לכך שגלמד מבקשת שווי שהוא כמעט מאית מאינטרספט, ואת הנפקתה מוביל בנק ההשקעות Maxim, הנחשב למתמחה דווקא בהנפקות קטנות-בינוניות עם דגש על משקיעי ריטייל?

שתי החברות מתבססות על חומרים שמקורם דומה - חומר שמופיע באופן טבעי בדרכי המרה. טענת גלמד היא, כי אצל חולים בכבד שומני דלקתי, החומר שלה מצליח להוריד את רמות השומן בכבד, ובכך להפחית את הדלקת, המהווה את עיקר הבעיה במחלה. הפחתת השומן הודגמה בניסוי שנערך ב-60 חולים.

למחלת הכבד השומני כמה שלבים: תחילה הכבד הופך שומני ואין פגיעה בתפקודו, אחר כך מופיעה דלקת, אך עדיין לרוב לא ניתן לראות סימנים קליניים, ולבסוף מובילה הדלקת להיווצרות שחמת כבד, וזו כבר מחלה קשה ובלתי ניתנת לריפוי.

כיוון שהשומן נחשב לגורם לדלקת, ומשום שתזונה ופעילות גופנית מפחיתים את השומן וגם את הדלקת, הרי שההערכה היא שהוצאת השומן מן הכבד באמצעות התרופה תפעל גם היא להפחתת הדלקת, ולכן גם תקטין את הסיכוי לשחמת ולמחלות מטבוליות אחרות הקשורות בשומן בכבד.

ואולם, "ההערכה" או "ההיגיון" הם עדיין לא הוכחה. גלמד הראתה בינתיים כי המוצר שלה מפחית את השומן בכבד, אך טרם הראתה את השפעתו על הדלקת עצמה. זהו ההבדל העיקרי בין התוצאות שלה לבין אלה של אינטרספט, שמדדה את רמות הדלקת, והראתה כי המוצר שלה מפחית אותן ספציפית.

האתגר: ביופסיה

בניסוי הבא מקווה גלמד להראות את ההפחתה ברמות הדלקת. בכך יש אתגר נוסף, שכן ניתן להראות זאת רק באמצעות ביופסיה. כיוון שלא כל האנשים עם כבד שומני לוקים בדלקת, ולא כל מי שלוקה בדלקת לוקה בכשל כבד, ולא ידוע היום מי מבין הנמצאים בקבוצת סיכון ילקה בכך, לא ברור כמה קל יהיה לגייס משתתפים בניסוי, שגם יסכימו לעבור את הבדיקה.

כדי להעלות את האטרקטיביות של הניסוי לחולים ולרגולטור, מתמקדת גלמד קודם כל בחולים עם סינדרום מטבולי (מחלות לב, השמנה וסוכרת), ומנסה להראות כי התרופה תשפיע עליהם.

ידוע כי כבד שומני מחמיר מחלות אלה, ולכן החולים בהן עשויים להיות מעוניינים בטיפול, יותר מאשר אנשים שנאמר להם שהכבד שלהם שומני או אפילו דלקתי, אבל אין להם תסמינים.

כמו כן מנסה החברה לפתח גם בדיקה פשוטה יותר, אולי בדיקת דם, שתעזור להצביע על החולים בכבד שומני שיש להם יותר סיכון לדלקת, כדי שרק הם יפנו לביופסיה. בדיקה כזו יכולה להועיל לכל החברות בתחום הטיפול ב-NASH (כבד שומני), שכן היום אחד החסמים בפני התפתחות השוק הוא חוסר היכולת לאתר את החולים במצב החמור ביותר, באמצעות בדיקת סקר. רוב החולים לא מודעים למחלתם.

ישנה גם שאלת הפורמולציה (כל החומרים שמהווים חלק מהתרופה, אך אינם החומר הפעיל). גלמד מנסה לפתח פורמולציה טובה יותר מן הנוכחית, שתניב תוצאות אחידות יותר בחולים שונים. היא מעריכה כי ייתכן שתוכל להמשיך את הניסויים בפורמולציה שכבר בדקה, אבל מעדיפה להיכנס אליהם עם גרסה משופרת.

הערת "עסק חי"

ומה לגבי אינטרספט? לחברה 45 עובדים, בעוד שלגלמד עשרה, ומתוכם רק חמישה במשרה מלאה. לראשונה יש עשרות מיליוני דולרים בקופה, ואילו גלמד מגיעה להנפקה עם הערת "עסק חי". לאינטרספט יש גם מוצר מתקדם יותר, בשלב III בניסויים הקליניים, שאינו מיועד לכבד שומני.

כך שאמנם, רוב השווי של אינטרספט היום מגיע מהמוצר לטיפול ב-NASH, אבל היא אינה תלויה בו באופן מוחלט. יש לה גם שותפה לפיתוח חלק ממוצריה - חברת הפארמה היפנית Dainippon Sumitomo. בעוד שגלמד מצפה לשרוף 10 מיליון דולר בשנה - אינטרספט מצפה לשרוף עשרות מיליוני דולרים, ולכן עשויה להתקדם מהר יותר.

גלמד מצפה כרגע כי התוצאות מניסוי שלב IIb שלה יגיעו במחצית 2016, ותוצאות ביניים צפויות באמצע 2015. עד אז, בעצם לא נדע על המוצר שלה הרבה יותר ממה שאנחנו יודעים עליו עכשיו.

אינטרספט עשויה להגיע לשוק לפני גלמד, ואם המוצר שלה אכן כה יעיל, עולה השאלה אם יש בכלל מקום למוצר נוסף דומה. אלא שבינתיים התברר כי המוצר של אינטרספט מעלה מעט את רמת הכולסטרול ה"רע", תופעת לוואי לא מלהיבה, בעיקר כשרוב המטופלים הם חולים בסנדרום המטבולי. תרופה יעילה ל-NASH ללא הבעיה הזו יכולה לתפוס מקום בשוק גם אם היא מעט פחות יעילה. אולם, קודם יש לראות כי המוצר של גלמד אינו מציג בהמשך תופעות לוואי משל עצמו, כולל העלאת הכולסטרול. עד כה לא נצפו כאלה, אך הניסוי היה קטן.

מתחרים נוספים עטים על השוק, וביניהם חברת הביוטק הענקית Gilead, שכבר פועלת בשוק הכבד בתחום הצהבת. היא פיתחה מוצר לטיפול בשחמת כבד שמקורה בכבד שומני, ונמצאת בניסוי שלב II.

חברת בשם Conatus מטפלת בדלקת ישירות באמצעות חומרים אנטי-דלקתיים, ונמצאת בניסויים מוקדמים יותר.

Genfit סיימה ניסוי שלב IIa - אך טרם פרסמה תוצאות - במוצר אשר אמור לבקר את פעילות הגנים המעורבים בתהליך הדלקת. יש לה גם תוכנית לפיתוח ביומרקרים ל-NASH, שכאמור, יכולים לתרום לכלל התעשייה. חברות נוספות נמצאות בשלב הניסויים בחיות.

לכל החברות צפויה דרך חתחתים רגולטורית, וה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, מנסה בעצמה להבין מהי הדרך הטובה ביותר לבחון את המוצרים בקטגוריה החדשה הזו. אם יצליחו, יש להן פוטנציאל לפנות לשוק ענק ולחלוטין לא מטופל.

גלמד

שנת הקמה: 2000

תחום פעילות: טיפול בכבד שומני ואבני מרה על בסיס כולסטרול

מייסדים: אלן בהרב (המנכ"ל), פרופ' טוביה גילת וד"ר יצחק אנג'ל

יו"ר: חיים הורביץ

גיוסי הון עד היום: 8.5 מיליון דולר

שלב בפעילות: לקראת שלב IIB של הניסויים הקליניים בכבד שומני

בעלי מניות עיקריים טרם ההנפקה: אלן בהרב (49%), חיים הורביץ (12.14%),דוד ודבורה גולדפרב ומדגל אחזקות (11.25%)

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל