עתיד ירוק: סנונית ראשונה למנועי דיזל "ירוקים" נחתה בארץ

מדובר במיניוואן החדש, סיטרואן "גראנד פיקאסו", שעושה שימוש במנועי BLUE-TDI מהדור חדש של פיז'ו ■ האם הדיזלים יזכו לפריחה מחודשת?

בשנתיים האחרונות זינקו מכירות רכבי הדיזל הפרטיים בארצות הברית בעשרות אחוזים ואילו באירופה הם עדיין דומיננטיים עם נתח של יותר מ-80% מהשוק בחלק מהמדינות. בישראל, לעומת זאת, נרשמה באותה תקופה ירידה דו-ספרתית במכירות הדיזלים, שעוד לפני כן היו נמוכות מאוד. כיום חלקם בשוק הרכב הלא מוסדי (כלומר ציים ומוניות) הוא כמעט אפסי.

ההסבר לתופעה נמצא בהתערבות האינטנסיבית של הרגולטור הישראלי במיסוי של שוק הרכב. בראשית באה "רפורמת הסולר", שהביאה להעלאה חדה בבלו המוטל על דיזל ולנסיקת מחירו בתחנות. לאחר מכן נכנסה לתמונה "רפורמת המס הירוק" הראשונה, שהעניקה משקל נמוך יחסית לפליטת ה-CO2 - תחום שבו מצטיינים הדיזלים - והעלתה את החשיבות של רכיבי פליטה אחרים, שבהם לדיזלים יש פליטה מוגברת.

התוצאה הייתה עלייה במס הקנייה היחסי של הדיזלים בהשוואה לזה של רכבי בנזין. לבסוף נכנס בשנה שעברה לתוקף עדכון מס ירוק, שהגדיל עוד יותר את פער מס הקנייה לרעת הדיזלים. אבל השנה מסתמן שינוי בשטח, שפותח את התמונה מחדש.

מחירים: יותר נגישים.

המוטיבציה הגדולה של היצרנים האירופאים לשפר את פליטת מנועי הדיזל, שתופסים חלק נכבד ממכירותיהם, הניבה קפיצה טכנולוגית. כיום מתחילים לצאת לשוק דיזלים שעונים על תקינת יורו 6 המחמירה ומצליחים תוך כדי כך לעקוף אפילו את המחסום הגבוה של נוסחת "המיסוי הירוק" הישראלי.

סנונית אחת לדיזלים מהדור החדש כבר נחתה בארץ החודש בדמות המיניוואן החדש, סיטרואן "גראנד פיקאסו", שעושה שימוש במנועי BLUE-TDI מהדור חדש של פיז'ו, שבהם מוזרק תוסף כימי ייחודי למערכת הפליטה כדי לנטרל את פליטת החלקיקים לאחר הסינון הראשוני. התוצאה היא רכב דיזל גדול וחזק, שמקבל בישראל "ציון ירוק 4" - ציון כמעט תקדימי. עוד כלי רכב כאלה עתידים לנחות כאן בקרוב וייהנו מהטבות משופרות במס ומחירים תחרותיים יותר.

צריכת דלק: יתרון.

בעיקרון, מנועי דיזל מודרניים נחשבים חסכוניים ב-20% לפחות ממנועי בנזין עם הספק מקביל. אמנם מנועי הטורבו-בנזין הקטנים מהדור האחרון מציגים על הנייר צריכת דלק משופרת משמעותית אך בתנאי אמת הדיזלים עדיין מובילים בצריכת הדלק. מנגד, המחיר הרשמי של הסולר לתחבורה עדיין גבוה יותר ברוב התחנות, אבל בחלק לא מבוטל מהתחנות בארץ ניתנות הנחות משמעותיות לסולר, שמורידות את עלות התדלוק את מתחת לעלות של הבנזין. מי שישיג מחירים נגישים לסולר יוכל לחסוך בתפעול השוטף גם אם הוא לא נוסע עשרות אלפי קילומטרים בשנה כמו ציי הרכב.

ביצועים: שיפור מתמיד.

לרוב, ההספקים הממוצעים של מנועי הדיזל המודרניים עדיין אינם גבוהים כמו אלה של מנועי הטורבו-בנזין אבל יש להם מומנט גבוה משמעותית - מה שתורם לתחושת הסחיבה חסרת המאמץ. בשילוב עם התקדמות משמעותית בבידוד הרעשים ותיבות אוטומטיות מדור חדש, מספקים חלק מרכבי הדיזל המודרניים חוויית נהיגה שאינה נופלת מזו של מכוניות בנזין.

ערך בשוק המשומשות

באירופה הדיזלים שומרים על ערך לאורך זמן טוב יותר מרכבי הבנזין. אצלנו, "לוי יצחק" לא אוהב במיוחד מנועי דיזל ונוטה להעניש אותם בירידת ערך מוגברת ביחס לדגמי בנזין מקבילים.