גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכרז הרכב הממשלתי: מה שטוב לאזרח, לא טוב לשרים

המדינה יוצאת נגד "השיטה האנטי תחרותית" בשוק הרכב, אבל היא עצמה נצמדת אליה במכרזים ממשלתיים ואפילו במכרז רכבי השרים החדש

בשלוש השנים האחרונות מנהל משרד התחבורה (להלן "המדינה") קמפיין אינטנסיבי שנועד לשכנע את רוכשי הרכב בישראל שהם, איך להגיד את זה, פראיירים. המדינה טוענת שהשיטה הקיימת של יבוא רכב בלעדי מנפחת את מחירי הרכב, מונעת מרבים את הזכות לרכב פרטי ומטפחת את חשבון הבנק של מעטים, ולכן היא יוצאת כיום למלחמת "בני אור בבני חושך", שמטרתה לארגן מחדש את שוק הרכב באמצעות רגולציה וחקיקה תחרותית.

אם מישהו הספיק לשכוח את האידאולוגיה שמאחורי אותו קמפיין ממושך הוא תמיד יכול לקבל אותה באופן מרוכז ומתומצת בעמוד הפייסבוק האישי של כבוד שר התחבורה. כך, למשל, באמצע החודש שעבר, לאחר אחד הדיונים החשובים בוועדת הכלכלה בנושא "חוק רישוי הרכב", שאמור להסדיר את השוק, כתב כבוד השר בעמוד שלו:

"אתמול ישבתי 6 שעות בוועדת הכלכלה של הכנסת לדיון ב'חוק שירותי רכב' שבא להבטיח תחרות והוזלת מחירים בענף הרכב. מולי ישבו נציגי 15 המשפחות ששולטות בשוק, שהיקפו למעלה מ-30 מיליארד שקל בשנה, ונאבקו על כל אות כדי לנסות ולמנוע תחרות. אושרו מספר סעיפים חשובים, ועם השלמת החוק כולו צפויה מהפכת מחירים שתוזיל לפחות ב-20% את מכלול ההוצאות לרכב, בתחומי יבוא הרכב, הטיפול במוסכים וחלקי החילוף לרכב. ההוצאה על רכב למשפחה היא השנייה בהיקפה אחרי ההוצאה על דיור והחיסכון יהיה ניכר. זאת מהפכה חברתית אמיתית - במעשים ולא בדיבורים".

כל זאת בלי להזכיר כמובן את העובדה שהמס המצטבר על רכב חדש בישראל, בשיעור של כ-100% (מס קנייה, מכס, אגרות ומע"מ), הוא מהגבוהים בעולם.

הממשלה נצבעת ירוק

למול משנה כה סדורה, היינו מצפים שהמדינה תשאף לתת דוגמה אישית בצי כלי הרכב הצמודים שלה, ובוודאי בכלי הרכב הייצוגיים ביותר. אבל מתברר שדיבורים לחוד ומעשים לחוד.

בשבוע שעבר פרסם האוצר מכרז חדש להצטיידות בכלי רכב צמודים לשרי ממשלת ישראל שיחליף את המכרז הקודם. נזכיר שבמכרז הקודם, שנערך לפני שנתיים, הגיעו לדירוג הסופי שתי מכוניות - ב.מ.וו 528 וסיטרואן C5. האחת מכונית פאר משובחת ומוחצנת, שנפסלה מחשש לפגיעה בתדמיתם ה"חברתית" של השרים, והאחרת מכונית מנהלים, שנפסלה על ידי השרים עצמם בנימוק של "העדר יצוגיות".

כתוצאה מכך מצאו רוב השרים פתרון זמני (ויקר) של שכירת רכב על חשבון המדינה. מכרז רכבי השרים החדש כבר נראה כאילו הוא נכתב והונחת על ידי יועצי התדמית של השרים ולא על ידי אנשי מינהל הרכב. המכרז מגדיר, לראשונה, הצטיידות בדגמי מנהלים היברידיים בלבד, בתצורת סדאן ועם מחיר לצרכן (לפני ההנחה הנאה לממשלה) של עד 300 אלף שקל.

כך הושגו לא פחות משלושה הישגים תדמיתיים מכובדים: הראשון הוא תדמית ציבורית "ירוקה" וחסכונית בדלק, שתואמת את האג'נדה הסביבתית המוצהרת (אך הלא-ממומשת) של הממשלה. ההישג השני הוא תדמית של "והצנע לכת" - יחסית כמובן - עם רף מחיר עליון שאינו עולה על זה של כלי רכב למנהלים בכירים בארגונים גדולים.

מי שמכיר את שוק הרכב (ונראה שיועצי התדמית עשו שיעורי הבית) מגלה את היתרון התדמיתי השלישי והחבוי: שלושה מתוך ארבעת הדגמים היחידים שעונים על הדרישות הטכניות ועל מחיר הסף מיוצרים בארצות הברית ומיובאים ממנה: טויוטה קאמרי הייבריד, שמסומנת כמועמדת העיקרית, וכנראה גם יונדאי סונטה הייבריד וקיה אופטימה הייבריד, ששתיהן עברו תקינה בישראל אך כרגע אינן משווקות בה. בקיצור, גם "ירוק", גם "צנוע" וגם קורץ קריצה ממזרית לספונסרית הגדולה שלנו, ארצות הברית.

מסננת הדוקה

עד כאן הכול טוב ויפה, אלא שמתברר שכאשר מדובר בהתקשרות חוזית עם ספקי הרכב שלה, המדינה שוכחת את הקמפיין "התחרותי-חברתי" שהיא מנסה למכור לציבור ומאמצת בחום את השיטה הקיימת של שוק הרכב.

המדינה מנסה לשכנע את רוכשי הרכב בישראל שרכישת רכב מיבוא "עקיף" - כלומר מיבוא אישי ומקביל - עתידה להיות עסק "בטוח", שיחסוך להם הרבה כסף. חוק שירותי הרכב החדש מעודד את האזרחים הקטנים גם להוציא את טיפולי הרכב שלהם ממוסכי הרשת של יבואני הרכב - המדינה מנסה להגביל את מספרם בחוק החדש - ולייבא חלפים באופן עצמאי. החוק גם מבטיח להם שהאחריות והשירות לא ייפגעו. בקיצור, הם יכולים לישון בשקט בלילה.

אלא שמכרז רכבי השרים מגלה שהמדינה עצמה רוצה "ללכת על בטוח". הספקים נדרשים במכרז להיות יבואנים מורשים, את התחזוקה יש לבצע רק במוסכים מורשים על ידי היבואנים ומכלול דרישות התחזוקה ודרישות האחריות בנוי כך שרק יבואן סדיר יכול לעמוד בהם. כלומר גם אם יבואן מקביל או אפילו "יבואן זעיר" (יבואן אישי מוסדר) ירצה להתמודד על אספקת רכבי השרים - המדינה תגיד לו "עזוב, אנחנו לא צריכים את כאב הראש".

בהערת ביניים נציין שיש בכך היגיון כלכלי ולוגיסטי. אנחנו מתקשים לראות את מנהל הרכב הממשלתי פונה ליבואן מקביל כדי שיפנה ליבואן הסדיר, כדי שיפנה ליצרן הרכב בחו"ל, כדי לממש את האחריות לרכב. או לחלופין משבית את הרכב ל-14 יום לאחר תקלה או תאונה בהמתנה ליבוא חלפים לדגם שאינו מיובא באופן סדיר לישראל.

זו כמובן זכותה של המדינה, אבל איפה הדוגמה? אם המדינה לא רוצה את "כאב הראש" הזה ובונה את מכרזיה כדי להימנע מיבוא עקיף, מדוע היא ממליצה על כך לאזרח הקטן? האם מה שטוב לאזרחים לא טוב לנבחרי העם?

היתרונות של הסבסוד הצולב

זו לא הדוגמה היחידה לצביעות המדינה ביחס לשוק הרכב. בימים אלה עומד לקראת פרסום המכרז החדש לרכבי ליסינג צמודים לקציני צה"ל. כאן כבר לא מדובר ב"כסף קטן", כמו במכרז רכבי השרים, אלא בהוצאה רצינית מקופת המדינה: חכירת אלפי כלי רכב בעלות של מאות מיליוני שקלים בשנה. המכרז טרם פורסם, אבל אנחנו יודעים שגם הוא עובר טיפול "ירוק וחברתי", עם דרישות הצטיידות בכלי רכב חסכוניים ונקיים יותר מבעבר.

אבל בשורה התחתונה מה שיכריע את הזכייה במכרז הענק הזה, כמו בעבר, הוא המחירים שיציעו חברות הליסינג למשרד הביטחון. מדובר במחירים שמגלמים בתוכם הנחות משמעותיות בהשוואה למחירי הליסינג לשוק הפרטי. ואיך יושגו המחירים הנמוכים הללו? בשיטה המקובלת. חברות הליסינג יפנו ליבואנים הרלוונטיים כדי לקבל הנחות משמעותיות מאוד ממחירי המחירון לצרכן הפרטי, עד 25% ויותר בחלק מהמקרים. היבואנים יפנו ליצרני הרכב, ואלה יעניקו הנחות מיוחדות למכרז.

בקיצור, מדובר באותה שרשרת ערך מוכרת ובאותה שיטה של "סבסוד צולב", שלטענת המדינה (והממונה על ההגבלים העסקיים) יוצרת הפליה בין לקוחות, מקפחת את הלקוח הקטן ודוחפת את המחירים בשוק כלפי מעלה. אבל כשהמדינה עצמה רוצה לחסוך ולזכות בחוזה תחזוקה ושירות "פירסט קלאס", אז השיטה מצוינת. כפי שנאמר במקורות, "אבות אכלו קוויאר ושיני בנים תקהינה".

כלי רכב היברידיים

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס