דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

מה המיומנות החשובה שדרושה למערכת הרפואה בישראל?

מיהו המנהל הטוב ביותר לנהל בית חולים, מכון קרדיולוגי בית מרקחת או מעבדה: רופא מצויין, רוקח מיומן, טכנאי מעבדה מצטיין או שאולי מספיק שיהיה מנהל מנוסה? ■ התשובה תפתיע אתכם

נעמי סיגל / צלם: אילן בשור
נעמי סיגל / צלם: אילן בשור

*** הכתבה בשיתוף הפקולטה למנהל עסקים, הקריה האקדמית אונו

המערכת הרפואית בישראל מעסיקה אנשי מקצוע מעולים, בקנה מידה עולמי: רופאים ואחיות מבריקים, מסורים לעבודתם, מצטיינים במחקר, מתוכם צמחו טובי החוקרים. רובם של רופאים אלה עובדים בארגוני ענק סבוכים ומורכבים הדורשים ניהול מיומן לא פחות.

בכל תעשייה פועלים מנהלים מקצועיים בעלי הכשרה ייעודית בניהול וניסיון מוכח, אולם בישראל, דווקא במערכת הרפואה המגלגלת מיליארדי שקלים בשנה, העוסקת בחיי אדם - המנהלים שדואגים שהמערכת תפעל ביעילות לפי סטנדרטים מקצועיים ואיכותיים שגם יבטיחו יחס אמפטי ואישי לחולים בשעתם הקשה, אינם בהכרח מומחים לניהול.

סוגיה זו הופכת קשה ובוערת שבעתיים כשהכותרות הראשיות בעיתונים עוסקות בכישלונות ומחדלים של המערכת ושוחקים את האמון שאנו, כציבור רוחשים לרפואה ולמטפלים השונים בה. במערכת כה מורכבת ימצאו תמיד מספר סיבות התורמות תרומה מכרעת לבעיות הנראות לעין: תקצוב, רגולציה, מבנה ותמריצים, אך אין ספק שאחת מסיבות אלו היא מיומנויות הניהול במערכת הבריאות. שהרי רופא טוב, לא בהכרח יודע כיצד יש לנהל.

הבה לא נטעה: גם במערכת שלנו מצויים לא מעט מנהלים "מיתולוגיים" ששמם הפך לאגדה, שהחזון שהובילו הביא לשינויים מרחיקי לכת ברפואה הישראלית ובמיצוב ישראל כאחת המדינות בעלות תוצרי הבריאות האיכותיים ביותר בין מדינות ה OECD. אך האין מוטלת עלינו החובה לדרוש כי בכל הדרגים ובכל מקצועות הטיפוליים מנהלים במערכת יהיו מוכשרים לנהל?

ככל שמערכות הבריאות הופכות מורכבות יותר, נדרשים מהמנהלים הבכירים יותר ידע, כישורים ויכולות להתמודד עם הנושאים הללו. המציאות מורה כי רוב המנהלים במערכת הבריאות - רופאים, אחיות, עובדים במקצועות הבריאות - הגיעו לתפקידם מכוח היותם מקצוענים במקצוע הבסיסי שלהם. כלומר, אם אתה רופא מצוין תמונה למנהל מחלקה, אחות מצוינת תהפוך לאחות אחראית וכך הלאה. בכל המקרים בהם מטפל עוסק במקצועו - הוא עוסק בו מכח הרישיון המקצועי החוקי שהוענק לו ע"י המדינה. כך המדינה מבטיחה כי יש למטפל זה את ההכשרה, הידע והמיומנות הנדרשת לעסוק במקצועו.

בעולם הרחב, ובעיקר בארצות הברית, המצב שונה. שם, מרבית המנהלים בעולם הרפואי אוחזים בתארי ניהול שונים כמו מנהל עסקים, מנהל ציבורי ועוד. כלומר, כדי להיות מנהל מחלקה או בית חולים בארצות הברית לא מספיק להיות רופא טוב, צריך להיות גם מנהל מנוסה בעל הכשרה הולמת.

לכן, כדי להבטיח תוצאות איכותיות במערכת הבריאות, וניצול מיטבי של כספי הציבור לטובת אזרחי ישראל, כדי להבטיח שירות יעיל אישי ומתחשב, יש להבטיח הכשרה מסודרת בניהול לכל המנהלים בעולם הבריאות. בשבילנו - המנהלים, בשבילנו - החולים.

מנהל בכל דרג, שמרגיש שחסר לו ידע בכדי ולהבין כיצד פועלת המערכת סביבו, שהיה רוצה כלי ניהול שיעזרו לו להשיג את המטרות והיעדים שלו. מנהל שרוצה להשיג את הערך המוסף והיתרון על פני מנהלים אחרים, ולהבטיח הצלחה מקצועית וקידום. מנהל שרוצה להיות בין אלו שעליהם אומרים "הם חוד החנית של מנהלי העתיד" יצטרך ללמוד ניהול מקצועי, אצל הטובים ביותר. להיות רופא טוב, אחות מצטיינת, רוקח מיומן - זה כבר לא מספיק.

עובדים במערכת הבריאות ורוצים ללמוד עם ד"ר נעמי סיגל על מנהיגות וניהול רב תחומי ב­מערכות בריאות? לחצו כאן.

*** לפרטים על המסלול לתואר שני בקריה האקדמית אונו: www.ono.ac.il/MBA

*** הכותבת היא ראש ההתמחות בניהול מערכות בריאות ופארמה בקריה האקדמית אונו

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות