ניתוח "גלובס": הסחבת של המדינה תוביל בסוף למיזוגים בסלולר

המבצעים הדרמטיים בשוק הסלולר גורמים לשחקניות החדשות להפסיד כסף ומזרזים את האופציה של מיזוג ■ ניתוח "גלובס"

כדאי שנתרגל: כל מבצע של אחד המפעילים בשוק הסלולרי יוביל מחדש לגל של הערכות לגבי עתידו של הענף ויציף מחדש את השאלה - עד מתי השוק יוכל להמשיך ולפעול במחירים כה נמוכים.

גולן טלקום השיקה אתמול מבצע אגרסיבי למכירת חבילת סלולר תמורת 35 שקל לחודש (עם 1 ג'יגה בלבד לגלישה). המבצע של גולן יצא לדרך במקביל למבצע של יופון שמוכרת חבילת גלישה ב-48 שקל.

גם 012 מובייל, רמי לוי סלולר והוט מובייל מציעות חבילות שעולות כ-50 שקל ולפעמים פחות. עבור הצרכנים מדובר בחגיגה, אבל מבחינת התעשייה מדובר באסון. השחקנים הוותיקים מצליחים להרוויח גם במצב הנוכחי, אבל החברות החדשות מפסידות כיום הרבה כסף.

"גם אם היינו רוצים"

עם או בלי קשר למבצע של גולן טלקום, בשוק ההון נשמעות בחודשים האחרונים ספקולציות רבות לגבי העתיד של שוק הסלולר. זה החל בעקבות החשיפה ב"גלובס" על הפגישה של חיים סבן, בעל השליטה בפרטנר, עם שותפו של מיכאל גולן, המיליארדר גזבייה ניאל בפריז.

עוד לפני כן, התקבל מידע על כך שאיש קשר מטעם גולן וגזבייה ניאל נפגש עם פרטנר וסלקום והציע להן לקנות את גולן. גולן הקפיד להכחיש את הטענה, אבל יותר ויותר עדויות מוכיחות שפגישה כזו אכן התקיימה. בינתיים, כמו שזה עלה, כך זה ירד והשאלה היא למה.

"תראה כמה זמן לוקח לרשות ההגבלים ולמשרד התקשורת לאשר הסכם לאיחוד רשתות, בין פרטנר להוט מובייל או בין גולן טלקום לפלאפון וסלקום. מזה אתה יכול להבין שגם אם היינו רוצים לא היינו יכולים, בשלב הזה, ללכת לעסקה של מיזוג בין הוט ופרטנר או גולן טלקום ופלאפון או סלקום", אומרים גורמים בכירים בשוק התקשורת, זאת בעקבות ההערכות שפורסמו אודות מגעים שקטים לגבי מיזוג בין הוט לבין פרטנר.

בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס" כי רשות ההגבלים עומדת לאשר את הסכם איחוד הרשתות בין פרטנר והוט מובייל תחת תנאים מחמירים ואילו את הסכם איחוד הרשתות בין פלאפון-סלקום וגולן טלקום, היא צפויה לדחות. בעקבות זאת, גורמים בכירים בשוק התקשורת מעריכים שהקשיים שמערימה המדינה על החברות בתחום איחוד הרשתות יובילו בהכרח למיזוגים בין השחקנים. מתי זה יקרה? אולי רק כאשר אחת החברות תקרוס או לא תוכל לעמוד בתנאי הרישיון שלה.

כפי שכבר נכתב ונותח ב"גלובס" בעבר, העסקה שבין פרטנר להוט מובייל על איחוד הרשתות מחזקת מאוד את קבוצת הוט ומייצרת לה מרווח נשימה ארוך טווח.

עבור פרטנר מדובר בהחלטה טובה פחות, בעלת יתרונות מצומצמים. לפיכך, ההסכם בין החברות לאיחוד רשתות מקרב בין הצדדים ויכול לשמש בתור מקפצה למיזוג.

חשוב לציין שלשר התקשורת גלעד ארדן ולרשות ההגבלים יש אג'נדה אחרת. אף אחד מהם לא רוצה להיות חתום על מהלך שיצמצם את התחרות בשוק הסלולרי, בעיקר בגלל החשש מביקורת ציבורית.

זו הסיבה שעד שאחד המפעילים לא יקרוס או יגיע למצב בעייתי, גורמי הרגולציה לא יוכלו לאשר מיזוג של מי מהשחקנים בשוק. זה אומר גם שמבחינתם, לאפשר איחוד רשתות בין המפעילים היא הדרך לשימור רמת התחרות בשוק הסלולרי, ולהימנע ממיזוגים. השאלה היא כמה רשתות הם יאפשרו לאחד, והאם בישראל יהיו 2 או 3 רשתות סלולריות, שישרתו חמישה מפעילים שקיימים היום.

תקופה של אי ודאות

הגורמים שאיתם שוחחנו מעריכים כמובן שמיזוגים הם תהליכים בלתי נמנעים בטווח של שנה ושהשוק לא יוכל להכיל חמישה שחקנים. יש לא מעט סיבות לכך, למשל הפורמט של 'שוק סיטונאי', שיהפוך את השוק הישראלי לשוק של קבוצות תקשורת. סיבה נוספת היא ההשקעות בדור הרביעי והצורך של המפעילים להיכנס לעולם חדש של מוצרים ושירותים שמחייבים הון רב.

מבין כל השחקנים, גולן טלקום היא הפגיעה ביותר ולכן כל הספקולציות הן שהיא הראשונה שתרים דגל לבן. גולן עשויה להימכר לאחד המתחרים שלה או לרכוש חברה אחרת. במידה רבה, דווקא הספקולציה השנייה יכולה להיות ריאלית מאוד בהתחשב בכך שגזבייה ניאל הוא טייקון תקשורת שמתמחה בטלקום. ההסתכלות שלו על השווקים אינה דומה להסתכלות של חיים סבן למשל או של הבעלים החדשים של סלקום.

במבנה של קבוצות תקשורת, לגולן יהיה קשה מאוד לשרוד. הצורך בהשקעות נוספות כדי להיכנס לתקשורת הקווית ולטלוויזיה הוא משהו שהחברה לא בנויה לו כרגע, ולכן יותר סביר שהיא תעדיף את אופציית המיזוג על פני ההשקעה הנוספת בשוק שבו אין לה יתרון.

צריך לזכור שכל הספקולציות הללו יושפעו מההחלטה שתתקבל לגבי איחוד הרשתות הסלולריות. זו הסיבה שמיכאל גולן אמר לשר התקשורת שאם הוא לא יאשר מודל של 2 רשתות, ויילך על 3 רשתות סלולריות לכל השוק, המשמעות תהיה העלאת מחירים בסלולר.

במצב של 3 רשתות, גולן טלקום תצטרך לחבור לאחד השחקנים - פלאפון או סלקום להקמת רשת דור רביעי. זה אומר שהיא תצטרך להשקיע הרבה יותר כסף מאשר במצב של 2 רשתות, וכדי לממן זאת היא ויתר השחקנים יצטרכו להעלות מחירים.

אפשר לשער שגולן אומר את הדברים מתוך מצוקה, אבל המצוקה שלו היא המצוקה של כלל השוק שנמצא בתקופה של אי ודאות.

אי ודאות היא משהו שמפעילים בכל העולם נאלצים לחיות איתו, בגלל גורמים אקסוגניים כמו הטכנולוגיה שמשנה מודלים עסקיים. בישראל, משרד התקשורת הוא הגורם שזורע את אי הוודאות הגדולה ביותר בשל חוסר יכולתו להחליט. המצב הזה פוגע במשק כולו ולא רק בחברות הסלולר.