התעשייה האווירית תנסה למכור לארגנטינה מטוסי כפיר ישנים

התעשייה האווירית ייצרה בשנות ה-70 של המאה הקודמת יותר מ-200 מטוסי כפיר, לטובת חיל האוויר הישראלי ■ עם יציאתם משירות והקליטה הנרחבת של מטוסי F-16 - הם מועברים לאחסנה.

כשני עשורים לאחר שחיל האוויר הישראלי הוציא אותם משירות - התעשייה האווירית מנהלת משא ומתן עם חיל האוויר של ארגנטינה על מכירת טייסת של מטוסי כפיר. התע"א ייצרה בשנות ה-70 של המאה הקודמת יותר מ-200 מטוסי כפיר, לטובת חיל האוויר הישראלי. עם יציאתם משירות, והקליטה הנרחבת של מטוסי F-16 - הם מועברים לאחסנה.

אם המו"מ עם ארגנטינה יישא פרי - התעשייה האווירית מתכוונת לרכוש חלק מהמטוסים המקורקעים ממשרד הביטחון, להעבירם להשבחה במפעלים של חטיבת להב שליד נמל התעופה בן גוריון ולהתאימם לדרישות חיל האוויר הארגנטינאי. בתע"א סירבו להתייחס בימים האחרונים לידיעה ולספק פרטים אודות היקף העסקה.

זאת לא הפעם הראשונה שתע"א מוכרת את מטוסי הכפיר שייצרה לפני כארבעה עשורים, לחילות אוויר זרים: בעבר היא כבר מכרה עשרות מטוסים לחילות האוויר של קולומביה, אקוודור, סרי לנקה וארה"ב - לא לפני שכל מערכות החיווט, האוויוניקה והמכ"ם במטוסים הישנים הוחלפו במערכות עדכניות שמשפרות באופן משמעותי את ביצועיהם במתארי קרב שונים.

העלות המוערכת של מטוס אחד, שעבר השבחה מקיפה היא כ-20 מיליון דולר. העסקה שעליה נושאים ונותנים כעת אנשי המכירות של החברה עם נציגי חיל האוויר הארגנטינאי מדברת על אספקה של טייסת אחת, שעל פי חלק מפרסומים בדרום אמריקה היקפה יהיה בין 15 ל-18 מטוסים.

באוגוסט פרסם "גלובס" לראשונה על החלטה שהתקבלה בהנהלת התע"א - להרחיב את מכירת מטוסי הקרב המושבחים לחילות אוויר של מדינות שאינן יכולות להרשות לעצמן לשאת בהוצאות העצומות של הצטיידות במטוסים מהדור החדש. כבר לפני כחצי שנה נודע כי התע"א מקיימת משא ומתן עם לקוחות פוטנציאליים בדרום אמריקה ופורסם כי היא מרכזת מאמצים לאספקת מטוסים אלה למדינות ממזרח אירופה שעתידות להצטרף לברית נאט"ו.

ארגנטינה עונה על שוק היעד שהגדירה לעצמה התעשייה האווירית: חיל האוויר שלה מיושן, ואין בכוחה של המדינה להצטייד במטוסים מהדור הרביעי. על רקע זה, הניסיון לצייד אותו במטוסי הכפיר המשודרגים - נענה בעניין רב מצד ארגנטינה שמשלחת של קצינים בכירים מטעמה ביקרה באחרונה בתע"א במסגרת המו"מ. גורמים ביטחוניים המקורבים לנושא אמרו ל"גלובס" כי מדובר במו"מ מתקדם - אך הצדדים עדיין רחוקים מסיכומים על עסקה.

תאונות בקולומביה

אם המגעים יצליחו - ארגנטינה תקבל את מטוסי הכפיר הישראליים כחדשים, כך שיהיו כשירים ללא פחות מ-8,000 שעות טיסה או 40 שנות פעילות. המטוסים יצוידו במנוע טורבו סילון מסוג J-79 של ג'נרל אלקטריק וידרשו טיפולי תחזוקה אחרי 1,600 שעות טיסה - מה שאמור לאפשר תחזוקה זולה.

חרף העלויות הנמוכות, בתעשייה האווירית מבטיחים מטוס שלא נופל בביצועיו ממטוסי קרב חדישים ובכל מקרה, כזה שטייס ישראלי שהטיס אותו בשנות ה-80' - לא יכיר: ההשבחה של מטוסי הכפיר כוללת מכ"ם 32-30 של אלתא, יכולת לשאת פודים ייעודיים המשפרים את יכולות הלוחמה האלקטרונית; יכולת לשאת מגוון רב של תחמושת, לרבות טילי אוויר קרקע וטילי אוויר-אוויר מתקדמים ועוד. היכולות האלה מצטרפות לתא טייס מחודש, שמאובזר במיטב הטכנולוגיות המאפשרות למטוס לתפקד היטב במתארי קרב שונים של יום ולילה, במזג אוויר סוער ובטווחים משמעותיים.

בזמן שנציגי התעשייה האווירית עושים מאמצים עליונים בניסיון לקדם את עסקת מטוסי הכפיר עם ארגנטינה - לפני כחודש וחצי התרסק אחד ממטוסי הכפיר המושבחים שסיפקה החברה לחיל האוויר של קולומביה. אחד מאנשי הצוות נהרג, והשני הצליח לנטוש את המטוס בזמן. התאונה האווירית אירעה במחוז קלדאס בקולומביה, והנסיבות שהובילו להתרסקות נחקרות. מאז שחיל האוויר הקולומביאני הצטייד בטייסת של מטוסי כפיר, הוא איבד לפחות שלושה מטוסים בתאונות.