שטיינמץ מסתבך: "חלק מקנונייה לגנוב מריו טינטו מיליארדים"

ענקית הכרייה ריו טינטו תובעת את איש העסקים בני שטיינמץ ואת שותפתו Vale, בטענה כי השניים קשרו קשר כדי לגנוב ממנה זכויות כרייה בגינאה

בני שטיינמץ, איש העסקים הישראלי שעשה את מרבית הונו מעסקי יהלומים וכריית מתכות, ממשיך להסתבך בגלל עסקת ענק אחת שהיה מעורב בה באביב 2010, בדיוק לפני 4 שנים.

שטיינמץ, נזכיר, מכר במסגרת אותה עסקה 51% מהון המניות של BSG גינאה (חברה-בת של הקבוצה שבבעלותו, BSGR) לענקית הכרייה הברזילאית Vale תמורת 2.5 מיליארד דולר, ולפי שווי של 5 מיליארד דולר. שטיינמץ היה אמור לקבל באופן מיידי חצי מיליארד דולר, ואת יתר התמורה - 2 מיליארד דולר - לפי עמידת המכרות של הפעילות הנמכרת באבני דרך שונות.

האטרקטיביות של BSG גינאה נבעה משווי עפרות הברזל שהיו מצויות במכרות שבבעלותה - מכרות שנמצאים באזורי הכרייה העשירים ביותר בגינאה ובעולם כולו. שטיינמץ, דרך אגב, רכש זכויות כרייה אלה שנתיים לפני עסקה זו, ולאחר שממשלת גינאה הפקיעה אותן מידי ענקית כרייה אחרת - ריו טינטו - בטענה כי זו לא עמדה בתנאי ההסכם ביניהן.

ריו טינטו ניסתה להחזיר לעצמה את אותן זכויות כרייה, אך כשלה ונאלצה לראות כיצד עברו לידיו של איש העסקים הישראלי. לריו טינטו יש עדיין בעלות על חלק מהמכרות באותו אזור, אך המכרות העשירים יותר הם אלה שהופקעו ממנה.

עכשיו אפשר להגיד שריו טינטו מבקשת את נקמתה. שטיינמץ, למי ששכח, כבר שקוע עמוק בבוץ בחקירת שחיתות שנוגעת לעסקה זו (ואפילו ממשלת גינאה כבר יצאה נגדו), ועכשיו הגיע תורה של ריו טינטו, ענקית הכרייה ששווה 102 מיליארד דולר.

"תביעה חסרת בסיס"

לפי ה"פייננשל טיימס", ריו טינטו תובעת את שטיינמץ ואת שותפתו Vale בטענה כי השניים קשרו קשר כדי לגנוב ממנה את אותן זכויות כרייה ששוות כל-כך הרבה כסף.

ריו טינטו ו-Vale, רק כדי שתבינו, הן יריבות מושבעות - הרבה לפני שאותה עסקה יצאה לפועל. שתי החברות הן כורות עפרות הברזל הגדולות ביותר בעולם, ולא מפתיע שהן נלחמות עד טיפת דמן האחרונה על כל מכרה אטרקטיבי. Vale שווה 68 מיליארד דולר.

ריו טינטו טוענת בתביעתה, שהוגשה אתמול (ד') בניו-יורק, כי היא הפסידה מיליארדי דולרים בגלל מה שעשתה Vale ואחרים, ולכן היא דורשת מבית המשפט כי יפצה אותה על אובדן זכויות הכרייה. ריו טינטו לא נקבה בפיצוי הנאות מבחינתה, והיא מצפה שהוא ייקבע תוך כדי המשפט - אם יהיה כזה.

תביעה זו הוגשה לאחר שממשלת גינאה הפקיעה בתחילת אפריל משטיינמץ ו-Vale את אותן זכויות כרייה, וזאת לאחר שהגיעה למסקנה ששטיינמץ שיחד בכירי ממשל כדי לקבל אותן. לפי הידוע, אפילו אשתו של שליט גינאה קיבלה שוחד משטיינמץ.

כאמור, ריו טינטו, בתביעתה, מאשימה בקנונייה את Vale, את BSGR של שטיינמץ ואת שטיינמץ באופן אישי. כמו כן, היא מפנה אצבע מאשימה למחמוד תיאם, לשעבר שר הכרייה של גינאה, בטענה כי זה קיבל שוחד של 200 מיליון דולר משטיינמץ כדי שאותן זכויות כרייה יעברו לידיו לאחר שהופקעו מריו טינטו.

Vale טוענת בפני ה"פייננשל טיימס" כי עדיין לא למדה את התביעה של ריו טינטו, ורק הדגישה כי ממשלת גינאה, בממצאי חקירתה הארוכה, זיכתה אותה מכל מעשה לא ראוי והותירה בפניה דלת פתוחה לחזור לרכוש את אותן זכויות כרייה.

BSGR, שלא תוכל לנסות לרכוש את אותן זכויות בשנית, טענה מצידה כי "ריו טינטו לא עשתה דבר עם אותן זכויות כרייה שניתנו לה, ולכן הן הופקעו מידיה. תביעה חסרת בסיס ומוזרה כמו זו שהגישה לא תשנה עובדה זו".