יצירה טלוויזיונית מושלמת

אל תחמיצו את "אני קלאודיוס" בערוץ 23, גם אם ראיתם אותה כבר 10 פעמים

לרומא באהבה

"אני קלאודיוס", יום ב' 23:05, ערוץ 23

אח, איזה תענוג - וחבל שגיליתי אותו שוב רק ערב עליית הפרק השני. בדיוק אתמול, בעודי קורא באיחור אופנתי את "אוגוסטוס", רומן-המכתבים של ג'ון וויליאמס ("סטונר"), הבחנתי בשידור החוזר המי-יודע-כמה של "אני קלאודיוס" - והדמויות שבין דפי הספר קמו לתחייה לנגד עיניי.

אז הנה הבשורות הכי טובות שיש: מדובר עדיין בסדרת מופת, שגם מקץ 40 שנה היא טובה יותר ממרבית הסדרות שאתם רואים על המסך. התככים של ליוויה, המוטו של קלאודיוס "הישאר מטומטם והישאר בחיים", הטירוף של קליגולה ונירון, טיבריוס הקשיש נחנק למוות - ואפילו הומאז' קטן להיסטוריה היהודית עם הורדוס הצעיר מתרוצץ במסדרונות הארמון ברומא.

מה עוד נוכל לבקש מסדרת טלוויזיה? וכשמוסיפים לכך את העובדה שגם היום מדובר באחת הסדרות הנועזות ביותר שנראו אי-פעם על המסך ("ניפ-טאק" הזכורה לטוב נראית לידה כמו פרק ב"רגע עם דודלי"), מקבלים יצירה טלוויזיונית פשוט מושלמת ששיני הזמן לא כרסמו בה כהוא זה.

מה עוד לא אמרנו? אה, כן, משחק נפלא (הגם שחלק גדול מהשחקנים, למרבה הצער, כבר לא איתנו - אלא עם הדמויות שגילמו בשעתו) במיטב המסורת הבריטית, מה שמאלץ אותי להידרש שוב לביטוי "שלמות" באותה הפסקה.

בשתי מילים: אסור להחמיץ. ואוסיף עוד שש: גם אם ראיתם כבר 10 פעמים.

* ציון: 10

האישה הגדולה מהחלומות

"גיבורות-על - וונר וומן חוזרת", יום ב' 21:00, ערוץ יס דוקו

על רקע הליהוק של הישראלית גל גדות לתפקיד אשת-הפלא, או כפי שכונתה בישראל של שנות ה-70 "אשת-חיל", מעניין לצפות בסרט הזה שסוקר את דמותה של וונדר-וומן במשך השנים.

האמנם הייתה משוחררת מינית, מגדירת ההעצמה נשית - או שמא מדובר בפנטזיה גברית על נשיות משוחררת, שהיא משוחררת בעיקר להיראות סקסית?

הוויכוח על כך הוא די צפוי, אבל בשום אופן לא מייגע. כי יש משהו בקומיקס הזה שהפך לסדרה ולסרט שגורם גם לניצים הגדולים ביותר לחייך בסוף המשפט.

אם יורשה לי לתרום את דעתי: וונדר-וומן הניחה את התשתית לפמיניזם מסוג אחר, זה של מדונה למשל, כזה שמאמץ-לכאורה את כל הסטריאוטיפיזציה הגברית ולוקח אותה עד לקצה (באמצעות ביריות וחזיית-חרוטים, או וריאציה על פנטזיות לסביות) - רק כדי לבצע פניית-פרסה ולחזור עם המון עוצמה וכוח.

לפיכך, אם אין לכם כוח ליצירות-מופת טלוויזיוניות כמו "המיזם", אתם מוזמנים להתנחם בזרועותיה החסונות אך הנשיות להפליא של אשת-החיל.

* ציון: 8