אפשר יותר מ-45 מיליארד דולר

כשמדענים ומהנדסים מארה"ב וישראל עובדים יחד, קורים דברים מצוינים

נדלן בנייה מהנדסים /  צלם:  thinkstock
נדלן בנייה מהנדסים / צלם: thinkstock

כדאי לדעת - שני-שלישים ממרכזי המחקר-והפיתוח (המו"פ) הזרים בישראל, שמונים יותר מ-300 מרכזים, הוקמו על-ידי חברות אמריקאיות. את המרכיבים העיקריים של מוצרי ההיי-טק האמריקאיים המובילים הוגים ומתכננים בישראל. חברות ישראליות נמצאות ופועלות בכל 50 המדינות של ארה"ב; ובמדינה אחת, מסצ'וסטס, עסקים שהקימו ישראלים תרמו יותר מ-6 מיליארד דולר להכנסות ישירות, ויותר מ-6,600 משרות לכלכלת ארה"ב. ובישראל, אינטל והחברות-הבנות שלה מעסיקות קרוב ל-10,000 ישראלים בארבעה מרכזי מחקר-ופיתוח ובשני מפעלי ייצור, שגם הן תורמות להכנסות ישירות לישראל.

אלה הן רק כמה דוגמאות לקשרים הכלכליים האמיצים בין שתי המדינות המשפיעים במישרין על חיי היומיום של עשרות-אלפי אמריקאים וישראלים. אך אנו יכולים לעשות עוד רבות להמשך קידום השגשוג ההדדי. ואכן, למרבה השמחה, צעדים נוספים לחיזוק שיתוף-הפעולה הכלכלי בין ארה"ב לישראל כבר יצאו לדרכם.

השבוע יבקרו בישראל שתי משלחות אמריקאיות. הן באו לבחון דרכים חדשות להידוק הקשרים הכלכליים והמסחריים בין ארה"ב לישראל. הקבוצה הראשונה, שתגיע ביוזמת לשכת המסחר של ארה"ב, מונה יותר מ-20 אנשי עסקים המייצגים יצרניות תרופות, חברות מזון ומשקאות רב-לאומיות, חברות אנרגיה וחברות היי-טק. המשלחת תיפגש עם מנהיגים בממשלת ישראל ועם ראשי עסקים מקומיים במטרה לכונן ולחזק קשרים עם שותפים ישראליים, לקבל מידע על הזדמנויות מסחריות חדשות, ולהמליץ על צעדים ששתי הממשלות יכולות לנקוט כדי לאפשר למגזרים הפרטיים בשתי המדינות להגדיל את הסחר בין ארה"ב לישראל.

המשלחת השנייה כוללת פקידים בכירים ממחלקות המדינה, וממשרדי האוצר והמסחר של ארה"ב וממשרד נציגי הסחר האמריקאי. חבריה ייפגשו עם עמיתיהם הישראלים כדי להחליף דעות על אתגרים כלכליים מרכזיים, ולבחון דרכים להעמקת שיתוף-הפעולה והתיאום בתחומים כגון סחר, אנרגיה, תקנים רגולטוריים ומחקר מדעי.

ובאשר לסחר, יצוין כי ארה"ב וישראל חתמו על "הסכם הסחר החופשי" לגבי טובין, הראשון שארה"ב כוננה עם אומה כלשהי, כבר ב-1985. הסכם, שהוביל להפיכתה של ארה"ב לשותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל עם מוצרים ושירותים בשווי של יותר מ-45 מיליארד דולר העוברים בין המדינות מדי שנה. עם זאת, ניתן להגביר את המסחר בין מדינותינו אם נסיר את המחסומים שעוד נותרו, במיוחד לגבי מוצרים חקלאיים. פתיחה נוספת של השווקים תועיל לצרכנים בישראל ובארה"ב, תביא לירידת מחירים ולהגדלת מגוון המוצרים הנסחרים בין המדינות.

נושא נוסף שיידון בין המשלחות הוא חיזוק שיתוף-הפעולה בפיתוח שדות הגז שהתגלו מול חופי ישראל. כבר היום, התגלית של עתודות גז משנה את שוק האנרגיה של ישראל, ומספקת לה מקור אנרגיה זול ונקי יותר. הסוכנויות של ממשלת ארה"ב וחברות עסקיות אמריקאיות, שחלקן כבר סייעו בהבאת הגז לשוק, מוכנות לייעץ ולסייע לחברות ישראליות ולגופים רגולטוריים בקידום הפיתוח של משאבים אלה לתועלת תושבי ישראל.

ישראל וארה"ב הן שתי מדינות מובילות מבחינה טכנולוגית. מתברר, כי כאשר מדענים ומהנדסים של שתיהן עובדים יחדיו קורים דברים מצוינים. שלוש קרנות המדע הדו-לאומיות של ארה"ב (BIRD, BSF ו-BARD) תמכו במחקרים ובפריצות-דרך שנעשו בשיתוף-פעולה בין חוקרים אמריקאים לישראלים בתחומים של מדעי החיים, אנרגיה נקייה, מכשור רפואי והיי-טק, ואף זכו בפרסי נובל. המכירות המצטברות של המוצרים שפותחו באמצעות פרויקטים של BIRD בלבד כבר חצו את ה-8 מיליארד דולר. אך אנו שואפים לעשות יותר מכך. הפגישות שיתקיימו השבוע יובילו למשא-ומתן על הסכם חדש לחיזוק ולהרחבת שיתופי-הפעולה שלנו במדע ובטכנולוגיה.

נוסף לכל העבודה הזו, ארה"ב תביע את הוקרתה להישגי הקהילה העסקית בארוחת הערב החגיגית השנתית, שתתקיים בלשכת המסחר ישראל-אמריקה.

הקשרים בין ישראל לארה"ב הם מההדוקים ביותר שיש בין שתי מדינות בעולם. הם מבוססים על אינטרסים וערכים משותפים. מטרתנו היא להמשיך ולהעמיק את השותפות הכלכלית, כך שהשגשוג ההדדי ישמש כנדבך נוסף לתמיכה בקשרים הדו-צדדיים בינינו. הבה נעשה יותר עסקים יחדיו.

הכותב הוא שגריר ארצות-הברית בישראל