המכרז לתדרי דור רביעי עובר שינויים של הרגע האחרון

חשש שהמכרז לא יפורסם ביום שני הקרוב כפי שתיכנן המשרד, אך נעשים מאמצים גדולים שכן

גלעד ארדן / צילום: קובי גדעון - לע"מ
גלעד ארדן / צילום: קובי גדעון - לע"מ

ועדת המכרזים להקצאת תדרי דור רביעי התכנסה אתמול (ד') והחליטה על שינוי בתנאי המכרז - כך נודע ל"גלובס". מדובר על שינוי מהותי מאד שיאפשר להקצות במכרז 38 מגה הרץ בתחום תדרי ה-1,800 מגה הרץ וזאת במקום 35 מגה הרץ שתוכננו בתחילה. בעקבות כך, ישונה מסמך המדיניות שפורסם רק לפני כחודש ואשר בו נקבע שמפעיל יוכל להחזיק עד 20 מגה בלבד, לכך שכל מפעיל יוכל להחזיק עד 25 מגה הרץ.

השינויים במכרז נועדו לפתור מספר בעיות מורכבות, אך גם לאפשר הקצאה יותר יעילה של התדרים ולהשיג עבורם תמורה הרבה יותר גבוהה מבחינת המחירים שישולמו.

ההקצאה במתכונת חדשה מאפשרת למפעילים הקטנים לתכנן מראש כיצד ועל איזה תדרים יתמודדו במכרז ואם מי עליהם ללכת בעניין שיתוף הרשתות. מבלי להיכנס ליותר מדי פרטים טכנולוגיים שעשויים לסבך את העניין, עשוי להיווצר מצב שבו שתי חברות (או רשתות) יחזיקו 25 מגה הרץ וחברה אחת תחזיק רק 15 מגה הרץ. בסך הכל יש 65 מגה הרץ להקצאה בתחום ה-1,800 מגה הרץ, ולסלקום יש כבר 17 מגה הרץ ולפרטנר 10.

פרטנר וסלקום חתמו על הסכם לשיתוף רשתות עם הוט מובייל ועם גולן טלקום (בהתאמה), והמכרז במתכונתו החדשה עשוי לכוון אותם בצורה יותר מדויקת לעבר התדרים שהם יצטרכו, במקביל להשגת תמורה יותר גבוהה עבור המדינה.

ככל הנראה, המכרז יכלול גם הסתייגויות למקרי קיצון, שכן עשויים להיווצר מצבים שלאחת החברות יהיה שווה לקנות תדרים על מנת לפגוע בחברה אחרת, ואז משרד התקשורת יצטרך להתערב כדי להסדיר זאת. בנוסף, לדעת מומחים עשוי להיווצר מצב שבו אם מפעילים חדשים ירצו לרכוש תדרים במכרז, ואז לחבור למפעיל גדול על מנת לשתף איתו רשת, ימצאו את עצמם במצב בלתי נסבל שהתדרים שרכשו אינם נחוצים לאף מפעיל גדול, ואז הם עלולים להיתקע איתם. סיכומו של דבר המכרז ינסה לתת כמה שיותר פתרונות לכמה שיותר תרחישים ואולם ניכר שהוא הולך להיות מסובך ומורכב מאד.

בימים האחרונים נעשים מאמצים גדולים מאד לפרסם את המכרז בתאריך ה-30 ביוני. שר התקשורת גלעד ארדן לוחץ על הוועדה לסיים את עבודתה ולא לדחות את המועד, וניכר שהשינויים של הרגע האחרון מייצרים לחץ נוסף, ולכן יש המעריכים שיהיה קשה מאד לפרסם את המכרז במועד המתוכנן ותידרש דחייה נוספת.