גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קורות חיים בעיצוב גרפיקאי

האם קורות חיים ויזואליים מועילים למטרה שלשמה נוצרו?

קריירה ראיון עבודה / צילום: thinkstock
קריירה ראיון עבודה / צילום: thinkstock

האבולוציה של קורות החיים בעידן המדיה החברתית נמשכת. אינספור אתרים מאפשרים היום יצירת קובץ מעוצב, דינאמי וויזואלי. לרוב בתשלום כמובן. האם זו תחילת הסוף של קבצי קורות החיים המסורתיים?

למועמדים רבים, קורות חיים ויזואליים הם פתרון מועדף:

לא עוד מסמך אוטוביוגרפי מונוטוני

ישנם מועמדים שחשים שהפורמט המסורתי מוגבל חזותית. יש כאלה שממש מתקשים לבטא את עצמם בקובץ השמרני, במיוחד אנשים יצירתיים או כאלה שמועמדים לתפקידים יצירתיים במהותם. לא לכולם יש תיק עבודות להציג בנוסף לקורות החיים, ודרכם להתגבר על מגבלת ביטוי היצירתיות שלהם היא להכביר במילים - מה שלא רצוי בשום פורמט.

ואכן, הפורמט הוויזואלי הוא ההיפך המוחלט של האוטוביוגרפיה המונוטונית המוכרת לנו. הוא נותן למועמדים תחושה שבעזרתו יוכלו להפגין מיומנויות "רכות", אלה שמעבר לפרטים היבשים: תעוזה, כושר ביטוי, ביטחון עצמי, סגנון (חייכני, נמרץ, חמים, מינימליסטי). ההצגה העצמית שלהם בו יכולה להיות קצת יותר מעניינת, אינטראקטיבית, והם מסיקים שכך יצליחו למשוך את תשומת לבו של המסנן.

זה עידן אחר, שונה מאוד מהעידן שבו הומצא הפורמט המקובל של קורות החיים. היום כולם יודעים שהמגייסים אוספים מידע נוסף על המועמדים ברשתות החברתיות. כולם יודעים שזה לא רק הרזומה שקובע, אלא האדם שמחזיק בו. אחרת, למה שואלים שאלות אישיותיות בראיונות עבודה? בהתאם לכך, מועמדים סבורים כי באמצעות קורות חיים שונים ומיוחדים, המגייס יוכל לקבל תמונה רחבה ורב-ממדית שלהם, בלי להתאמץ ולחפש את המידע הנוסף בעצמו.

התמונות לא משקרות

מועמדים רבים חשים גם שבפורמט חזותי יצטיירו כאמינים יותר, שכן הצגה ויזואלית וספציפית של פועלם או יצירותיהם מחייבת אמינות רבה יותר מאשר בכתיבה.

כך למשל, אדם יכול לכתוב על עצמו "השתתפתי בהפקת הסרט...", אולם איש לא מבטיח שהוא דובר אמת. לעומת זאת, כשהוא משתף בהצגה ויזואלית של המוצר או היצירה שהשתתף ביצירתם, כתמונה או קטע וידאו, ההנחה המיידית היא שהוא אכן עומד מאחורי הדברים.

האתרים עושים את העבודה הקשה

ישנם גם מועמדים שמתקשים להחליט מה עיקר ומה טפל בקורות חייהם. מבחינתם, אתרים שיוצרים בשבילם קורות חיים באופן מובנה ומכווין, ועוד מבטיחים תוצאה מרשימה חזותית, הם הצלה של ממש.

יתרה מזו, הקובץ שנוצר בעזרתם יכול להמשיך להתקיים כמסמך חי ברשת, וכך, בכל פעם שיהיה עליהם להוסיף או לשנות פרטים ברזומה, יוכלו לעשות זאת מידית ובקלות, ולהבטיח שהמסמך יישאר מעודכן תמיד.

תולים תקוותיכם ברזומה ויזואלי? אתם בבעיה

אף אחד לא אמר שזה פשוט לכתוב קורות חיים "כמו שצריך", אבל עם כל הכבוד לקושי לכתוב זאת לבד, ולמרות המגבלה הוויזואלית, מועמדים שמשלמים לאתרים שעושים זאת במקומם, או כאלה שחושבים שהם מסודרים כל עוד קורות החיים שלהם מעוצבים ויפים, טועים ובגדול.

האתרים הללו מבטיחים למועמדים התועים שאם יירשמו אליהם, יוכלו בכמה דקות ליצור לעצמם מסמך, בקלות ובלא מאמץ, ש"יהמם את המגייסים" וימצא להם עבודה. כה פשוט!

ובכן, שקר מוחלט. יצירת קורות חיים לא הייתה ולא תהיה משימה פשוטה, ולעולם לא תיארך "כמה דקות". כל מה שהאתרים הללו עושים זה לחסוך מהמועמד את העיסוק בכתיבת התוכן בקובץ הוורד עצמו. סיוע טכני בלבד. הדבר לא פוטר אותו מתכנון נכון של המסר שמייצגוֹ, וכן מהאחריות לארגן, לנסח ולכתוב תוכן שמקדם אותו.

יש מגייסים שזה מעצבן אותם

הדבר גם לא יכול להבטיח לו ש"יהמם כל מעסיק". אני מכירה לא מעט מגייסים שלא מחבבים, בלשון המעטה, קורות חיים ויזואליים מדי. חלקם חושבים שהדבר בא כדי לחפות על היעדר תוכן מעמיק וענייני, וחלקם עדיין עובדים בשיטות מסורתיות ומדפיסים קורות חיים רלוונטיים - מה שקשה יותר לעשות כשהמסמך מאורגן אחרת, ונשען על צבעוניותו.

מיומנויות עתיקות ככתיבה רשמית, תקנית ויבשה הולכות ונעלמות בנופנו, ובמקרים רבים המגייסים משוועים למצוא דווקא את אלה המסוגלים להתמיד בכתיבה העניינית, ולא באלה שיש לנו כחול אשר על שפת הים, ושיודעים לעשות מעצמם גימיק ויראלי ו"באז".

בנוסף לכך, בארגונים רבים סינון קורות החיים מתבצע על ידי מערכות מיון ממוחשבות, ואלה פוסלות על הסף קבצים הסוטים מן הנורמה מבחינתן, משום שאינן מסוגלות לסרוק את המידע המופיע בהם.

שבו עם חבר

נכון, קורות החיים צריכים להיראות טוב. הכותרות, הפונטים, הריווח ושאר האמצעים הוויזואליים של הטקסט צריכים להיות אחידים כדי שהמסמך יהיה קריא וידידותי. אך לעניות דעתי, מועמד שמתקשה טכנית בכתיבת המסמך הזה, מתקשה גם רעיונית. והחדשות הטובות הן שהוא נורמלי. רוב האנשים מתקשים בכך.

לכן, למתקשים הרבים אני פשוט ממליצה לעשות זאת בשניים. לשבת עם חבר, מכר, קרוב, ולעבוד על כך יחד. באותה הזדמנות, המועמד יוכל ללמוד בעצמו דבר או שניים על כתיבת מסמך בוורד. לאחר מכן, כדאי לדאוג שיראו את המסמך עוד זוג עיניים לפחות - רצוי חדות, ואם אפשר, אמיתיות, ולא עיני האלגוריתם באתר שמבטיח "להמם כל מגייס".

מי שבכל זאת רוצה להציג את יצירותיו, ולטובת מעסיקים שכן מתרשמים מן היצירתיות והייחוד, אפשר לבחור גם באפשרות של קורות חיים יצירתיים ברשת, אך זאת רק בנוסף לרגילים, ולא במקומם.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.

עוד כתבות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

השופטים בבית הדין לצדק של האג / צילום: Reuters, Piroschka van de Wouw

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם