גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד הביטחון מונע בניית יותר מ-2,000 דירות ברחובות

הסיבה להתנגדות: רמות רעש המטוסים מתל נוף ■ בעלי הקרקע לביהמ"ש: המשרד נדרש לעדכן את מפות הרעש שלו מ-1994, אבל הוא מסרב לעשות זאת ■ השאלה הלא-פתורה: איך זה שתוכניות אחרות באזור דווקא אושרו?

הקרקע ברחובות / צילום: באדיבות בעלי הקרקע
הקרקע ברחובות / צילום: באדיבות בעלי הקרקע

מצוקת דיור? צעדים לפתרון המצב? במשרד הביטחון לא ממהרים לשחרר קרקע למגורים. כבר שנים שהוא מונע את הקמתה של שכונת מגורים בדרום רחובות, שאמורים להיבנות בה יותר מ-2,000 יחידות דיור. הפרויקט זכה לתמיכה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אבל משרד הביטחון מתנגד. הסיבה: רעש שנגרם מהמטוסים בבסיס תל נוף הסמוך. אלא שההתנגדות הזאת מעוררת תהיות, מאחר שבדיוק באותו אזור כבר יש שכונות מגורים.

לבעלי הקרקע נמאס לחכות ובאחרונה הגישו לבית המשפט המחוזית מרכז עתירה מנהלית נגד משרד הביטחון, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה והמשרד להגנת הסביבה ובו הם טוענים שמפות הרעש של משרד הביטחון ולמרות דרישות חוזרות הוא מסרב לעדכן אותן. "תחת מעטה אפוף מסתורין ועל ידי 'קידוש' הביטחון, משרד הביטחון מונע הקמת שכונת מגורים... כאילו היו אלה ימי ראשית תקופת המדינה ועשוריה המוקדמים", הם כותבים בעתירתם.

"עושים צחוק מהעירייה"

קרקע "המריבה" היא קרקע חקלאית בשטח של 850 דונם בדרום רחובות. היא סמוכה לשכונת המגורים "רחובות החדשה" שהקימה חברת אזורים לשכונת הווילות "חבצלת". בעתירה שהוגשה לבית המשפט, באמצעות עו"ד אמיר זנדר, כותבים בעלי הקרקע, חלקם ניצולי שואה מבוגרים, כי רכשו את הקרקעות בשנות ה-70.

לאורך השנים קודמה על הקרקע תוכנית להקמת 2,176 יחידות דיור בתמיכת עיריית רחובות והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אלא שבשנים האחרונות התוכנית נדחתה על ידי הוועדה המחוזית בגלל עמדת משרד הביטחון, ולפי לא ניתן להקים את השכונה בגלל רעש המטוסים משדה התעופה הצבאי הסמוך תל נוף.

עוד טוענים בעלי הקרקע כי הנחיות המשרד להגנת הסביבה אוסרות על הקמת דירות מגורים במקום בהסתמך על מפות רעש משנת 1994 שהציג לו בעבר משרד הביטחון, וזאת אף שמספר המטוסים בבסיס הצבאי והיקפי הרעש פחתו.

בדיון שהתקיים באוקטובר 2011 בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, טען ראש עיריית רחובות רחמים מלול לנציגי משרדי הממשלה כי אם היו מסתמכים על מפת הרעש הישנה, לא ניתן היה לבנות כמעט בכל העיר, למעט בבית הקברות.

נציג משרד הביטחון בדיון, רס"ן אסף גולדפרב, הבהיר אז כי כבר הוקצה תקציב לבדיקה ועדכון מפות הרעש במקום, והוועדה המחוזית הורתה למשרד הביטחון לסיים את הבדיקות עד מאי 2012, אולם בעתירתם, טוענים בעלי הקרקע כי עד היום לא הציג משרד הביטחון ממצאים עדכניים של בדיקה כזאת.

העותרים מציינים כי משרד הביטחון לא נענה גם לפניית השר להגנת הסביבה לשעבר גלעד ארדן מנובמבר 2011 לשר הביטחון אז אהוד ברק בעניין עיכוב התוכנית. "מגבלות הרעש מפעילות הבסיס נקבעו לפני כמעט שני עשורים והתייחסו לתבנית תפעול של הבסיס כפי שהייתה ידועה באותה עת. מאז ועד היום לא ערך הצבא בחינה מחודשת של הצרכים והאפשרויות לצמצם ככל הניתן את חותם הרעש של הבסיס והמגבלות שהוא מטיל", כתב.

עוד נטען בעתירה כי הוועדה המחוזית התעלמה מחוות דעת שבידי העותרים ולפיה רמת הרעש במקום נמצאת מתחת לרף המותר. חוות הדעת, כותבים העותרים, ניתנה על ידי חברת אקו הנדסה סביבה ואקוסטיקה, בראשות מומחה האקוסטיקה אנג' יורם קדמן, והוועדה עודכנה עליה בדיון שהתקיים במאי 2013.

באותו דיון הביע מלול זעם על התנהלות הוועדה וכניעתה ללחצי משרד הביטחון, שהיה אמור לסיים את בדיקות הרעש עד מאי 2012. "משרד הביטחון, שר הביטחון ומנכ"ל משרד הביטחון עושים צחוק מהמשרד להגנת הסביבה ומעיריית רחובות", אמר בדיון, "אי אפשר לעכב בהינף גרזן של רס"ן המורה לוועדה המחוזית להסיר תוכנית מסדר היום. זו תוכנית שמתגלגלת כבר 30 שנה וכל פעם ופעם הונף וירד הגרזן. זה קידום של יחידות דיור בארץ? תוכנית שתקועה 30 שנה? אתם רוצים לחנוק את כל העיר רחובות.

"אין לנו היום יותר מלאי של יחידות דיור לבנות כי אתם מעכבים אותנו במאות ואלפי יחידות דיור, לא רק כאן אלא בכל רחבי העיר. די לנו להתגלגל במסדרונות שלכם כאילו אנחנו מתחננים על נפשנו להוסיף יחידות דיור בעיר רחובות, זה צריך להיות הנושא שמטריד אתכם הכי הרבה, איך מורידים את מחירי הדיור ולא איך מאמירים אותם".

רס"ן גולדפרב הודה שמספר הטיסות מבסיס תל נוף פחת, אך התייחס גם לחשיבות הבסיס בעת חירום: "חיל האוויר צמצם באופן משמעותי פעילות שגרתית במחנה עד כמה שאפשר והעביר טיייסות", אמר בדיון, "עם זאת, זה לא אומר שהצורך לא קיים. היחידות עדיין נמצאות במצב של הזנק מהמחנה הזה. צמצום טייסות בא לאפשר לתושבים את שגרת החיים הכי מיטבית שאפשר, אבל כשחיל האוויר משמר מגבלות הוא משמר אותם למצבי חירום. גם מי שקנו את הקרקעות החקלאיות ידעו שקנו אותם ליד שדה תעופה".

מצטערים, לא נוכל לעדכן את המפות

בסוף אותו דיון החליטה הוועדה המחוזית שלא להפקיד תוכנית להקמת יחידות דיור במקום, אלא לאפשר לעירייה לגבש תוכנית חדשה לאזור תעסוקה - ייעוד שלעירייה, לדבריה, אין צורך בו. זו, אגב, אמירה נדירה מפי ראשי ערים, שמעוניינים בדרך כלל בהקמת אזורי תעסוקה מניבי ארנונה גבוהה.

בינואר 2014 פנה עו"ד זנדר, המייצג את בעלי הקרקע, למנכ"ל משרד הביטחון בבקשה כי יורה לגורמי המשרד לסיים את העבודה ולעדכן את מפות הרעש. בחודש מאי השיבה היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד דניאלה המר, כי סיכום העבודה אינו אפשרי בעת הזאת בשל "שיקולים מבצעיים שטרם הוכרעו הנוגעים לפריסת כוחות הבסיס".

בעקבות התשובה, עתרו בעלי הקרקע לבית המשפט. "תחת מעטה אפוף מסתורין ועל ידי 'קידוש' הביטחון, מונע משרד הביטחון במחדלו הקמת שכונת מגורים בהיקף שך 2,176 יחידות דיור בעיר רחובות כאילו היו אלה ימי ראשית תקופת המדינה ועשוריה המוקדמים", כתבו העותרים ובהמשך הביעו תמיהה על שכונות אחרות שכן נבנו באזור.

הם מציינים למשל את העובדה שב-2001 אישרה הוועדה המחוזית הפקדת תוכנת להקמת 200 יחידות בקיבוץ גבעת ברנר, הסמוך יותר מהקרקע המדוברת לבסיס תל נוף. בעתירה נטען כי אישור התוכנית אז נסמך על עמדת רמ"ט חיל האוויר ולפיה בין השנים 2002-2005 צפויה הפחתה כללית של חשיפה לרעש כתוצאה מהוצאת טייסות.

לטענת בעלי הקרקע, חרף התחייבות משרד הביטחון ולמרות דרישות חוזרות ונשנות שהמשרד יעדכן את מפות הרעש, הוא לא עשה זאת עד היום, ולכן הם דורשים מבית המשפט להורות למשרד לעדכן אותן ולהציגן לוועדות התכנון.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "מגבלת הבנייה במקרה המדובר נובעת מהגדרת תקנות המשרד להגנת הסביבה, שקובעות את רמות הרעש המותר באזורי מגורים שונים. צה*ל ומשרד הביטחון עושים ויעשו ככל יכולתם להפחתה של מטרד הרעש, וזאת במסגרת האילוצים המבצעיים של חיל האוויר".

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

"הכרנו על האוטובוס לבקו"ם ומאז לא נפרדים": מייסד Wiz על הצוות שלא מפסיק להפתיע

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש