מנדלסון מוכרת את פעילותה בארה"ב תמורת 110 מיליון ד'

ברשימת הנהנים ממכירת החברה הבת דודסון, ספקית אביזרי צנרת - קבוצת נץ, בעלת השליטה במנדלסון, ובעל השליטה לשעבר, רוני אלרואי

קבוצת נץ ממשיכה ליהנות מפירות ההשקעה בחברת מנדלסון תשתיות, שעדכנה היום על מכירת החברה הבת בארה"ב, דודסון (Dodson Global), תמורת 110 מיליון דולר (כ-380 מיליון שקל) לחברה אמריקאית, ששמה לא פורסם.

דודסון היא ספקית אביזרי צנרת מפלדה, ברזים ומגופים, המשמשים בעיקר לתעשיות הגז והנפט. לחברה סניפים באטלנטה, ניו ג'רזי, יוסטון, דנוור וסינסינטי. במנדלסון, המנוהלת בידי שרגא בר וצבי איציק, מעריכים כי התמורה הצפויה לה לפני מסים תסתכם בכ-82 מיליון דולר, וכי העסקה תניב רווח נקי של כ-20 מיליון דולר. מניית מנדלסון עלתה היום בכ-6%, לשווי חברה של כ-280 מיליון שקל.

ככל הנראה, חלק מהתמורה יופנה להשקעה בפעילויות נוספות בתחומי הליבה של מנדלסון בארץ, וחלקה יחולק כדיבידנד לבעלי המניות. בשנה האחרונה נהנו בעלי המניות של מנדלסון מחלוקת דיבידנדים בהיקף של כ-20 מיליון שקל.

מרוויח עיקרי הנוסף מהמכירה הוא מנכ"ל דודסון, רוברט אליוט, המחזיק בכ-11% מהון החברה, ובהתאם לכך צפוי לקבל כ-12 מיליון דולר. יתרת הסכום בעסקה מיועד עבור התחייבויותיה של דודסון (כ-13 מיליון דולר), עלויות העסקה (כ-4 מיליון דולר), והתחייבות נוספת של כ-750 אלף דולר שיש כלפי המנכ"ל אליוט.

במסגרת ההסכם בין הצדדים, מנדלסון התחייבה להימנע מתחרות בדודסון בארה"ב ובקנדה לתקופה של חמש שנים. השלמת העסקה כפופה לכמה תנאים, בהם אישור הרשויות בארה"ב, ומועד ההשלמה צפוי עד אמצע חודש אוגוסט.

דודסון היא אחת משתי הפעילויות העיקריות של מנדלסון, ובשנים האחרונות תרמה קרוב ל-40% מהכנסותיה, שב-2013 הסתכמו בכ-1 מיליארד שקל. הפעילות הייתה אחראית לקרוב ל-60% מהרווח התפעולי של מנדלסון אשתקד, שעמד על 91 מיליון שקל - ירידה של 6% ביחס ל-2012.

הפעילות המרכזית האחרת של מנדלסון היא בשיווק והפצת מוצרים בתחום הובלת הזורמים (צינורות מים, ביוב, דלק, כימיקלים וכו') בארץ, וכן מחזיקה החברה בפעילות הרכבה ותחזוקה של משאבות מים וייצור ושיווק צנרת פוליאתילן ו-PVC.

כשנץ נכנסה, השווי היה נמוך בחצי

צבי איציק, מנכ"ל קבוצת נץ (המחזיקה כ-40% ממניות מנדלסון), מסר היום כי "האקזיט של פעילות מנדלסון בארה"ב ממחיש את היכולות של הקבוצה להשביח ערך בחברות. בכוונתנו להמשיך להשביח את פעילות הקבוצה, ובכלל זה של מנדלסון תשתיות בישראל. זאת, במקביל לאיתור השקעות נוספות אשר יציפו ערך לבעלי המניות בחברה".

מחזיק מניות נוסף במנדלסון הוא לא אחר מאשר רוני אלרואי, לשעבר בעל השליטה בחברה (באמצעות קמן אחזקות שקרסה), שמחזיק כיום באופן פרטי כ-4% ממניות החברה, עם אופציה להגדלת חלקו בכ-10% נוספים. כעת צפוי אלרואי ליהנות מהשבחת הערך של מנדלסון ומהדיבידנדים שתחלק, אשר על פי ההערכות יסייעו לו לפרוע את התחייבויותיו האישיות לבנקים.

נזכיר כי קמן של אלרואי, חברת החזקות כושלת שביצעה סדרה של השקעות ענק בחברות מתחום התעשייה המסורתית, קרסה כשהיא מותירה אחריה חובות של יותר מ-700 מיליון שקל לבנקים. חובותיה של החברה למחזיקי האג"ח עמדו על כ-75 מיליון שקל, והללו ספגו תספורת של קרוב ל-90% כשמכרו את איגרות החוב לאלרואי תמורת כ-10 מיליון שקל בלבד.

רק לפני כשנה ביצעה מנדלסון הנפקת מניות וגייסה כ-75 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-200 מיליון שקל (לפני הכסף). קבוצת נץ נכנסה להשקעה בחברה בחודש מאי 2012, בעסקה ששיקפה למנדלסון שווי הנמוך ביותר מחצי משווי השוק הנוכחי שלה.

כיום מחזיקה קבוצת נץ, שבנוסף למנדלסון פועלת בתחום הנדל"ן המניב בארה"ב ובתחום המלונאות בישראל, 40% ממניות מנדלסון בשווי שוק של כ-110 מיליון שקל והיא צופה לרשום רווח הון של כ-10 מיליון שקל מהעסקה הנוכחית.

בעלי מניות מרכזיים נוספים במנדלסון הם החברה הזרה אייאמאיי של בוריס קנדאו (17.5%) וקרן רונקו פרטנרס, שהמחזיקים בה הם קובי שלום, רון פאינרו, גבי כתרי וכמה שותפים במשרד עו"ד שי גרנות (7.5%).