טילים ופדיונות: 2.3 מיליארד ש' יצאו מקרנות הנאמנות המסורתיות

יותר ממחצית מהפדיונות, 1.3 מיליארד שקל, נרשמו ביום שלישי האחרון ■ הקרנות הכספיות רשמו שיא לאחר שגייסו במהלך התקופה כ-2.5 מיליארד שקל

מבצע "צוק איתן" /  צילום: רויטרס
מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

אחרי חודשים ארוכים של הסתערות על נכסי סיכון, המשקיעים בקרנות משנים כיוון. כשברקע מבצע צוק איתן ברצועת עזה, וירידות שערים שחוותה הבורסה בשבוע שעבר (בינתיים חזר השוק לעליות), נרשמו מתחילת החודש פדיונות עתק של 2.2 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות המסורתיות (קרנות מניות ואג"ח).

במקביל, אחרי חודשים של פדיונות, רשמו הקרנות הכספיות - שנחשבות ל"חוף המבטחים" של המשקיעים, בשל הסיכון הנמוך והיעדר התנודתיות - גיוס עצום של 2.5 מיליארד שקל. מדובר בגיוס הגבוה ביותר שרשמו הקרנות הכספיות בשלוש השנים האחרונות.

בשורה התחתונה, ענף קרנות הנאמנות, שמנהל כ-260 מיליארד שקל, חתם את שמונת ימי המסחר הראשונים של יולי עם גיוס זניח של כ-300 מיליון שקל בלבד - ירידה של 70% לעומת גיוס של כמעט מיליארד שקל בתקופה המקבילה ביוני.

נתונים אלה מצביעים על שינוי חד ומהיר בטעמם של המשקיעים. במחצית הראשונה של 2014 גייסו קרנות הנאמנות המסורתיות כ-30 מיליארד שקל, ואילו הקרנות הכספיות ספגו פדיונות של 3 מיליארד שקל. עם זאת, כמחצית מהסכום שפדו הקרנות המסורתיות במהלך יולי יצא מהן ביום אחד. כך, ביום שלישי האחרון נרשמו פדיונות של 1.3 מיליארד שקל - שהם כ-60% מכלל הפדיונות מתחילת יולי בקרנות הללו.

רוב הפדיונות שנרשמו עד כה ביולי היו בקרנות אג"ח כללי ובקרנות אג"ח קונצרניות. לפי נתונים שפרסם בית ההשקעות מיטב דש, משתי הקטגוריות הללו נפדו כ-2.3 מיליארד שקל תוך שמונה ימי מסחר, וסכום זה מהווה כ-85% מסך הפדיונות בקרנות המסורתיות ביולי.

הפדיון הגבוה מאז יוני 2012

קרנות אג"ח כללי, ובראשן הקרנות המעורבות, סיכמו את החודש עם פדיון של כ-1.2 מיליארד שקל. מדובר בסכום הפדיון הגבוה ביותר באפיק זה מאז יוני 2012. הקרנות המעורבות הן קרנות ה-90/10 או ה-80/20, שמשקיעות את רוב נכסיהן באג"ח בתיבול מניות, והפכו פופולריות בקרב המשקיעים המעוניינים להיחשף למניות.

הקרנות הקונצרניות, שכבר בחודש הקודם התאפיינו במגמת פדיונות (על רקע ירידות במדדי התל בונד) איבדו מתחילת יולי כ-1.1 מיליארד שקל, הסכום הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2011.

פדיונות אפיינו גם את האפיק המנייתי, שאיבד כ-100 מיליון שקל. לשם השוואה, בשמונת ימי המסחר הראשונים של יוני גייסו קרנות אלה קרוב ל-270 מיליון שקל. כלכלני מיטב דש מציינים כי נרשמו פדיונות קלים של כ-10 מיליון שקל גם בקרנות המחקות (לעומת גיוס של 340 מיליון שקל ביוני). זאת, בין היתר, לאחר שקרנות מחקות על מדדי התל בונד פדו 110 מיליון שקל, ואילו קרנות מחקות על מדדי אג"ח ממשלתיות גייסו סכום דומה.

במקביל, נרשמה ירידה של 68% בקצב הגיוסים בקרנות אג"ח מדינה, שגייסו כ-217 מיליון שקל, לצד גידול של 32% בקצב הגיוסים של קרנות אג"ח חו"ל, שמטבע הדברים ריכזו עניין. בהקשר זה נציין כי קרנות מניות חו"ל נהנו מגיוסים של כ-150 מיליון שקל, בעוד שקרנות מניות בארץ וגמישות איבדו ביולי כ-240 מיליון שקל.

הפדיונות בקרנות הנאמנות
 הפדיונות בקרנות הנאמנות