בדיקה: מחיקות של יותר ממיליארד שקל בחברות בשנתיים

מהבדיקה של חברת "שווי הוגן" עולה כי את הפחתות הערך המצטברות הגדולות ביותר רשמו בטר פלייס (540 מיליון שקל), שופרסל (121 מיליון שקל), קיורטק (120 מיליון שקל) ומדטכניקה (69 מיליון שקל)

סימני ההאטה במשק: כ-30% מהחברות הציבוריות והפרטיות שנבדקו בשנתיים אחרונות לא עמדו בתחזיות ואיבדו למעלה ממיליארד שקל משוויין. כך עולה מבדיקה שערכה חברת "שווי הוגן" המתמחה במתן ייעוץ כלכלי, ניהול סיכונים והערכות שווי מקצועיות בלתי תלויות.

הבדיקה בחנה את הערכות השווי בנושא בחינת ירידת ערך מוניטין אשר פורסמו במסגרת הדוחות הכספיים התקופתיים של החברות הציבוריות בישראל בשנים 2013-2012.

מהבדיקה עולה כי את הפחתות הערך המצטברות הגדולות ביותר רשמו בטר פלייס (540 מיליון שקל), שופרסל (121 מיליון שקל), קיורטק (120 מיליון שקל) ומדטכניקה (69 מיליון שקל).

לדברי רו"ח אלי אל על, מנכ"ל "שווי הוגן", מעריך שווי בכיר מוסמך על ידי הלשכה האמריקאית להערכות שווי (ASA), זהו עוד סימן מסימני ההאטה בפעילות המשק.

בהתאם לתקן דיווח כספי בינלאומי 3 לצירוף עסקים, כאשר נרכשת חברה, על הרוכש לבצע תהליך של "ייחוס עלות רכישה", במסגרתו עליו לייחס את התמורה ששולמה- לנכסים ולהתחייבויות של החברה הנרכשת או הפעילות ואת היתרה לייחס למוניטין, אותו יש לבדוק האם חלה בו ירידת ערך, מעת לעת. תקן חשבונאות בינלאומי 36 קובע כי בחינת ירידת הערך תבוצע לפחות אחת לשנה או כאשר ישנן אינדיקציות חיצוניות לירידת ערך הפעילות אליה מיוחס המוניטין, ובמידה ושווי המוניטין הנבדק מעת לעת נמוך מהערך בספרים, יש להפחית את המוניטין בגובה הפער ולרשום הוצאה בספרי החברה.

ב"שווי הוגן" מסבירים כי שווי המוניטין נגזר מהנחות ותחזיות שהחברה הנמכרת מציגה לרוכש, ואשר על בסיסן נקבעת התמורה. אולם, אם החברה הנמכרת לא עומדת בתחזיותיה, או כאשר משתנה לרעה סביבת הפעילות של הפעילות שנמכרה, כגון שינוי לרעה בביקוש, שינוי בבסיס ההוצאות או שינויים לרעה ברגולציה, אזי חלה הרעה בתוצאות ולכן יש להתאים את השווי הנוכחי של החברה, וצפוי שיהיה נמוך יותר מהשווי במועד הרכישה.