נפגעי חרדה יפונו למרכזי דחק; בתי חולים נוספים יקבלו פצועים

החל מהשעה 20:00 יפעיל צה"ל בית חולים שדה לטובת נפגעים מהצד הפלסטיני ברצועה

ההצלחות של כיפת ברזל ביירוט רקטות ששוגרו לעבר ישראל, לעומת הדיווחים על הרוגים רבים ברצועת עזה, הצניעו מעט את העובדה כי העורף ספג נפגעים רבים בגוף ובנפש, למרות מערכות ההגנה והימצאותם של מרחבים מוגנים.

על פי נתונים ראשוניים של משרד הבריאות, ישנם מאות נפגעי חרדה בצד מאות נפגעים בגוף, מרביתם באורח קל וחלקם באורח קשה. שני ישראלים נהרגו מפגיעה ישירה של רקטה או פצצת מרגמה ושניים נוספים נפטרו כתוצאה מדום לב זמן קצר לאחר שנשמעה אזעקה.

לאור ריבוי המקרים של נפגעי חרדה ולאור הגידול במספר הפצועים שמגיעים לבתי החולים מאז תחילת הפעולה הקרקעית של צה"ל, החליטו במד"א להפנות את רוב נפגעי החרדה אל "מרכזי הדחק" שנפתחו בימים האחרונים על ידי הרשויות המקומיות המרכזיות בדרום ובשיתוף פיקוד העורף ומשרד הבריאות. הפניית נפגעי החרדה אל מרכזי הדחק נועדה להפחית את העומס על בתי החולים וחדרי המיון בפרט. בכל מרכז דחק כזה שוהים בין היתר פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. על פי מד"א, במקרים רבים מי שנחשדו רק כנפגעי חרדה זוהו בהמשך כמי שסובלים גם מפגיעות הדף או מהחמרה של מחלת רקע, ועל כן יש חשיבות גבוהה בזיהוי מהיר של נפגעי החרדה ובטיפול בהם.

בבית החולים ברזילי באשקלון טופלו 102 נפגעי חרדה ו-235 נפגעים עם חבלות גוף. רוב המאושפזים כעת הם חיילים.

בשל כך, נקט היום מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק בצעד נוסף על מנת להקל על העומס שיש בבית החולים ברזילי ובבית החולים סורוקה שבבאר שבע. על פי הנחייתו, נפגעים בעורף ובחזית יפונו גם לבתי החולים קפלן ברחובות, אסף הרופא בצריפין, איכילוב בתל אביב והדסה בירושלים.

חלק מהחיילים שנפגעו באורח קשה פונו גם לבית החולים שיבא (תל השומר).

בי"ח שדה לטיפול בפלסטינים

בתוך כך, דובר צה"ל מסר כי עוד הערב חיל הרפואה צפוי להפעיל בית חולים שדה במעבר ארז לצורך טיפול בפצועים פלסטינים מרצועת עזה. הקמת ביה"ח אושרה על ידי הרמטכ"ל (רא"ל) בני גנץ, זאת לאחר החלטת הדרג המדיני והמלצת מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי. על פי ההודעה, בית החולים יכלול שירותי מרפאה בסיסיים כולל טיפול במקרים דחופים, לרבות נשים וילדים, וכן חדר לידה ואפשרות לאשפוז. ביה"ח יאויש על ידי רופאים, אחיות, טכנאי רנטגן ומעבדה.