"לקבוע הוראת מעבר ל-3 שנים לגבי המפרט במע"מ אפס"

נציגי הקבלנים במכתב לחברי ועדת הכספים: "על אף הנוחות שבדבר, יש טעות חמורה ומובנית בכריכת מפרט לדירה במסלול מכרז מחיר מטרה"

אתר בנייה / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

הדיונים על הצעת החוק מע"מ בשיעור אפס בוועדת הכספים נמשכים והופכים היום (ג') למרתוניים כדי להצליח ולהגיע להצבעות כבר בימים הקרובים. בשבוע הבא עתיד להסתיים מושב הכנסת ובכוונת האוצר לאשר את החוק במליאה עד אז.

אחד הנושאים שעולים היום לדיון הוא סוגיית המפרט הטכני שגיבש משרד השיכון שעתיד לחול גם על הדירות שיבנו במסגרת תוכנית מחיר מטרה וגם על תוכנית המע"מ. מדובר במפרט רחב מאוד ומפורט שתכליתו לקבוע תנאים ברורים להרכב דירה שתימכר בהנחה וזאת כדי להימנע מאפשרות שהדירות המוטבות יימכרו עם פרטים חסרים שעליהם ניתן יהיה לגבות תשלום נוסף מאוחר יותר על ידי קבלנים וקביעת סטנדרט ברור לדירה מוטבת.

לקראת הדיון בנושא זה העבירו היום נציגי הקבלנים, התאחדות בוני הארץ, מכתב לחברי הוועדה, מנכ"ל משרד השיכון וגורמים נוספים בו הם מציגים את הסתייגותם מהחלת המשפט האמור על דירות קיימות או שבנייתן כבר החלה במסגרת הטבת המע"מ.

"על אף הנוחות שבדבר, יש טעות חמורה ומובנית בכריכת מפרט לדירה במסלול מכרז 'מחיר מטרה' במפרט לדירה מוטבת במסלול הצעת חוק מע"מ 0%", נכתב במכתב, "לעמדתנו אין מקום לקבוע הוראות שונות ומחמירות מאלה שקבועות בדין הישראלי. קביעת סטנדרט בניה, על-ידי גורם ממשלתי, הגבוה מהסטנדרט המותר על-פי כל דין, שנכנס לפרטי פרטים של חומרים, כמויות, גדלים ועוד, הוא חריגה מעבר לקיום התכלית שתיארתם במכתב הנלווה למפרט. במישור המעשי של פוטנציאל היצע הדירות המוטבות, קביעת מפרט הכולל כל כך הרבה פריטים, שלא ברור הצורך והצידוק שבנחיצותם, תביא לכך שלא יהיו דירות שיעמדו בסטנדרט הנדרש בפרק זמן של מספר שנים (הדירות הבנויות הגמורות, דירות בתהליך בניה ודירות שנמצאות בהליכי תכנון ורישוי). אין מדובר באמירת סתם במטרה להלך אימים, אלא כאשר מדובר בכמות פריטים כה רבה, בטוח שלא כל הפריטים קיימים בכל דירה (החל מסוגיות שונות של גדלי חדרים וכלה בנקודת גז במרפסת שירות, חלונות, שעוני שבת מנגנוני פתיחת תריסים, שקעים, נקודות מאור, הכנות למייבש כביסה, מספר דירה ממתכת ועוד ועוד) מה שיוביל לפסילתן של הדירות הראויות והעומדות בכל יתר דרישות הצעת החוק לרבות דרישות המחיר, מלהיות דירות מוטבות הזכאיות להיכלל במסגרת הטבת המע"מ".

הקבלנים מאירים גם נקודה נוספת הנכללת המפרט והיא העובדה שמגבשיו כללו בו גם התייחסות ספציפית ליצרנים ולחומרים שעלולה ליצור בעייתיות: "אנו סבורים כי קביעת סוג מסוים של מוצרים (טיח, גבס, סוגי מרצפות, שיש, שיטות גמר וכד'), בשעה שיש תחליפים אחרים העומדים בדרישות הדין ובתקנים ישראלים, יצור העדפה פסולה של ספק או שיטה, יפגע בתחרות במשק ויוביל לייקור נוסף של מחירי התשומות, ולכן יש להימנע מכך".

עוד מסבירים הקבלנים כי החלת המפרט האמור על דירות מוטבות שכבר נמצאות בהתחלת בנייה תגרום גם לעיוות בעבודת השמאי הממשלתי שממונה על קביעת רף המטר הדירתי לקבלת ההטבה. "כאן המקום לציין כי הדירות עליהן מסתמך השמאי הממשלתי בקביעת המחיר הממוצע לכל גוש, אינן כוללות את כלל המרכיבים שמופיעים במפרט המוצע, ולכן יידרש השמאי לעשות התאמות ולקבוע מקדמים שונים להתאמת המחיר לסטנדרט שונה מזה שבחן, שאם לא כן תצא שגגה ועיוות בחישובי השמאי".

נציגי הקבלנים מסכמים את עמדתם וכותבים: "יודגש כי אם יוחלט שלא לקבל את עמדת התאחדות בוני הארץ וגורמים מקצועיים נוספים בדבר העדר הצורך בקביעת מפרט טכני ייחודיי ומיוחד ויוחלט לקבוע בסופו של יום סוג כזה או אחר של מפרט כאמור, הרי שלעניין היצע הדירות המוטבות הקיים והעתידי לפי חוק המע"מ, יהיה צורך עליון בקביעת הוראות מעבר של לפחות שלוש שנים הפוטרת את אותן דירות מדרישת המפרט כאמור, ויודגש כי המדובר בדירות מוטבות שמצויות בשלבי תכנון, רישוי ובניה שונים והעונות על כל דרישות הדין והתקן".