רק הבוקר (ג') מסר דובר צה"ל לפרסום את שמותיהם של שישה לוחמי גולני שנהרגו ביום ראשון לפנות בוקר בפיצוץ נגמ"ש במהלך קרב בשכונת שג'עייה. פרטיו של חייל שביעי שנהרג בתקרית נמסרו באיחור אף שטרם הושלם הליך זיהוי גופתו והבירור לגביו, והוא למעשה מוגדר נעדר. בשעות הצהריים הותר לפרסום שמו של החייל הלוחם בחטיבת גולני: סמל אורן שאול, בן 22 מפוריה.

ביום ראשון בלילה פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס כי שבתה כביכול חייל ישראלי. דובר צה"ל לא הכחיש ולא אישר את הדיווח, וציין כי הנושא בבדיקה. להערכת גורמים צבאיים, טיל נגד טנקים פגע בנגמ"ש ששימש כוח מחטיבת גולני שפעל בשג'עייה ונחשף לאש תופת. מדובר בנגמ"ש אמריקאי מסוג M-113 המכונה בצה"ל "ברדלס", ונחשב למיושן ביותר משום שיוצר בשנות ה-60. הוא עשוי משכבה דקה יחסית של אלומיניום כדי להימנע מעומס שישפיע על תפקודו, מה שחושף אותו לפגיעה נרחבת בסוגי חימוש שהופיעו במהלך העשור האחרון בזירות שבהן צה"ל נלחם.

טרם נפגע, הנגמ"ש ובו 9 לוחמים נתקע בעקבות תקלה. שני חיילים יצאו ממנו ואז שוגר לעברו טיל שפגע בו פגיעה קטלנית והרג 7 מאנשי הצוות. לפחות שלושה נגמ"שים מסוג זה נפגעו באופן קשה מרקטות RPG ששוגרו לעברם במסגרת פעילויות מבצעיות של צה"ל ברצועת עזה במהלך האינתיפאדה השנייה. התקריות שאירעו בשנת 2004 הנחילו לצבא 11 הרוגים. על רקע היעדר המיגון המתאים, הוחלט בצה"ל זמן קצר לאחר מכן שלא לשלב את הנג"משים המיושנים בלחימה בעזה ולצייד את כוחות החי"ר שפועלים באזורים מאוימים בנגמ"שים עם מיגון טוב יותר כמו "אכזרית".

בתחילת שנת 2011, הודיע משרד הביטחון על תוכנית גרנדיוזית בהיקף של כ-10 מיליארד שקל להצטיידות במאות רבות של נגמ"שים מהדור החדש המכונים נמ"ר. מדובר בנגמ"ש המבוסס על מרכב של טנק "המרכבה" שפותח בידי מינהלת הטנק (מנת"ק) של משרד הביטחון, שמובילה גם את הפיתוח והייצור של טנקי המרכבה שעליהם מבוסס השריון הישראלי.

במערכת הביטחון הגדירו את הנמ"ר כנגמ"ש שמותאם למתארי הלחימה העדכניים ביותר בזירה שעונה לאיומים שלהם היו חשופים כוחות צה"ל גם במלחמת לבנון השנייה. המיגון של הנגמ"ש החדיש כולל גם את מערכת ההגנה האקטיבית "מעיל רוח" שמתוצרת חברת רפאל. מדובר במערכת אוטומטית ליירוט טילי נ"ט ורקטות RPG, שמותקנת גם על טנקי המרכבה "סימן 4" ועל טנקים מדורות קודמים שעוברים השבחה.

כשמערכת הביטחון הודיעה על החלטת ועדת שרים מיוחדת על רכש נרחב של נמ"רים, היה כבר בידי הצבא המידע על הימצאות של טילי נ"ט חדישים ומתקדמים דוגמת "קורנט" ו"מאטיס" בידי ארגוני הטרור בעזה. שר הביטחון דאז, אהוד ברק, התייחס באותו הזמן להחלטה על הרכש הנרחב של הנגמ"שים החדשים ואמר: "ההחלטה מהווה חיזוק נוסף לכך שהכוח היבשתי המשוריין קריטי כדי להתמודד עם עימותים עתידיים, ומהווה מכפיל כוח ליכולותיו של צה"ל בתחום לוחמת היבשה".

כמה חודשים טרם ההחלטה על הרכש הנרחב של נמ"רים, הוחלט במערכת הביטחון להוציא את הייצור של הנגמ"ש מישראל לארה"ב ולקיים אותו במתקני חברת ג'נרל דיינמיקס. במערכת הביטחון הסבירו כי ישראל תקיים את תוכנית ההצטיידות שלה בכלים אלה על ידי רכישת חלקים של הנגמ"ש באמצעות הסיוע האמריקאי, והם יורכבו בארץ. מהלך זה, כך הסבירו במערכת הביטחון, יאפשר להרחיב באופן ניכר את היקף ההצטיידות בכלים אלה עבור צה"ל, ושהאמריקאים יקיימו בעקבות כך רכש גומלין בהיקף של כ-200 מיליון דולר בחברות הביטחוניות הישראליות.

"מהלך מחייב נוכח האיומים"

בלחימה עם חמאס בסג'עייה בתחילת השבוע נפצע קל מפקד חטיבת גולני, אל"מ רסאן עליאן. היום הוא השתחרר מבית החולים סורוקה בבאר שבע והודיע על שובו לעזה כדי לפקד על לוחמיו: "היה קרב קשה ובמהלכו חטפתי טיל נ"ט כמה סנטימטר ממני. כמה שריטות. הכול בסדר", סיפר. הוא התבקש לדבר גם על אירוע הנגמ"ש ונשאל אם יש עוד רבים מהדגם המיושן. אל"מ עליאן ענה: "זה חלק מהכלים שיש לנו. זה פחות מעסיק אותי. יש עוד כוחות בפנים (בעזה - י.א) עם ברדלסים".

אז כיצד מערכת הביטחון מכריזה על תוכנית להצטיידות נרחבת בנגמ"שים חדשים וממוגנים ומכניסה לאזור הלחימה בעזה כלים מיושנים כעשור לאחר שהוחלט כי אינם עומדים לפני איומים עדכניים? ממערכת הביטחון נמסר היום בתגובה: "למרות דרישת מערכת הביטחון לאורך השנים להמשיך ולהצטייד בנמ"ר, מהלך מחייב נוכח האיומים בגזרות השונות, נשמעה ביקורת חיצונית המפקפקת בדבר נחיצות פרויקטים מסוג זה. הקיצוץ הקשה והמתמשך בשנים האחרונות בתקציב הביטחון הביא לצמצום הפרויקט באופן משמעותי שמנע את המשך ההצטיידות בכלי זה".

עוד נמסר ממערכת הביטחון: "במהלך מבצע 'צוק איתן' צה"ל משתמש בכלל הכלים המשוריינים על סוגיהם שעומדים לרשותו".

שר האוצר לשעבר שטייניץ התנגד ב-2012 לרכש הנמ"ר: "בזבוז לריק"

בסוף חודש דצמבר 2012 התראיין שר האוצר דאז יובל שטייניץ, למגזין "ישראל דיפנס". הוא נדרש לסוגיית תקציב הביטחון ואמר: "אי אפשר לנפח את תקציב הביטחון עוד ועוד ועוד. הגענו למצב שאחרי תוספות מאוד משמעותיות צריך עכשיו לרסן".

בהמשך, נדרש שר האוצר דאז לסוגיית ההצטיידות של צה"ל בנמ"ר: "זה לא סוד שהתנגדתי לתוכנית הנמ"ר ואני חושב שזה בזבוז לריק. הוא היה נכון אולי לפני 10-20 שנה, אולי 15 שנה. היום אנחנו בעידן שאנחנו מפתחים מערכות להגנה אלקטרוניות כפי שיש למטוסים וחליפות הגנה כמו שיש לספינות. אני מדבר על מערכת 'מעיל רוח' של רפאל ומערכת 'חץ דורבן' של תעש. אנחנו מתקדמים לכיוון של מערכות להשמדה אוטומטית שנותנת הגנה היקפית לכוחות, והן יחסית זולות יותר משריון כבד.

"ללכת אחורה לכיוון של שריון כבד זה נראה לי טעות פטאלית. יש עוד אנשים לא מעטים בתוך מערכת הביטחון ואלופים לשעבר, לרבות מפקדים בכירים בזרוע היבשה, שחושבים שמדובר בטעות", אמר שר האוצר לשעבר.

בהמשך הריאיון אמר שטייניץ: "עכשיו הפרויקט הזה זז ויש התחייבות מול ארה"ב על חשבון כספי הסיוע האמריקאי, וכרגע קשה לעצור אותו למרות שצריך. הנמ"ר הוא דוגמה להתנהלות חסרת אחריות של מערכת הביטחון שאומרת לעצמה שהיא הרי יכולה תמיד לקבל את המשאבים".

שטייניץ, היום השר לעניינים אסטרטגיים, התייחס היום לסוגיה בשיחה עם "גלובס" והסביר את התנגדותו להצטיידות בנמ"ר, בכך שמדובר בנגמ"ש מיושן וכבד ולפיכך יש להצטייד בנגמ"שים קלים יותר המצוידים במערכות מיגון מתקדמות כמו "מעיל רוח" או "חץ דורבן" מתוצרת המערכות הביטחוניות הישראליות: "להתנגדות שלי להצטיידות הזאת לא הייתה משמעות על ההצטיידות בנגמ"שים אלה והבקשה שהביא שר הביטחון לועדת השרים לענייני הצטיידות התקבלה ואושר לו רכש של הנגמ"שים שביקש".


נגמ