גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דורי בנייה: תביעות ייצוגיות בסך כולל של 45 מ' ש'

שלשום הודיעה חברת הנדל"ן דורי בנייה על צפי להפסד של 250-350 מיליון שקל עקב "סטייה מהותית" באומדני עלויות פרויקטים ■ התובע מאשים את החברה בהטעיית משקיעים: "הדוחות הכספיים אינם שווים את הנייר עליהם הם כתובים"

חיים כצמן, דורי סגל / צלם: תמר מצפי
חיים כצמן, דורי סגל / צלם: תמר מצפי

הצרות של דורי בנייה באות בצרורות. יומיים לאחר הודעת חברת הנדל"ן על צפי להפסד של 250-350 מיליון שקל עקב "סטייה מהותית" באומדני עלויות פרויקטים, וקריסת מניית החברה, מגיעות גם התביעות הייצוגיות.

הבוקר (ג') הוגשו למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב שתי תביעות ייצוגיות, האחת בהיקף 40 מיליון שקל והשנייה בהיקף 5 מיליון שקל, בטענה כי דורי בנייה הטעתה את ציבור המשקיעים שרכשו את מניותיה לאורך תקופה ארוכה, על בסיס דוחות כספיים ודיווחים שאינם משקפים את מצבה הכספי האמיתי.

בתביעה הראשונה, שהוגשה בידי עזרא מוראד, משקיע פרטי ובעל מניות בחברה, באמצעות עורכי הדין ישראל וולנרמן ויחל בקר, נתבעים דורי בנייה, קבוצת א. דורי, מנהלים ודירקטורים בחברה וכן משרד רואי החשבון קוסט-פורר-גבאי (ארנסט אנד יאנג) המשמש כמבקר של החברה, בסך של 40 מיליון שקל.

בבקשה לאישור התביעה כייצוגית נטען כי "בימים האחרונים התחוור כי הדוחות הכספיים של דורי בנייה מטעים ומוטעים מתחילתם ועד סופם, ולמעשה אינם שווים את הנייר עליהם הם כתובים".

לטענת המבקש, התברר כי ההון העצמי של החברה בסך של כ-160-230 מיליון שקל, כפי שהוצג לציבור בשנים 2011, 2012, 2013 ו-2014, ורווחים בהיקף מצטבר של קרוב ל-80 מיליון שקל שהוצגו לציבור באותן שנים, לא היו אלה "המצאה ופבריקציה", ולמעשה החברה מצויה במצב של הון עצמי שלילי, וסובלת מהפסדים מצטברים של מאות מיליוני שקלים.

עוד טוען המבקש כי בחודשים האחרונים החלו להיחשף, טפח אחר טפח, פרטים מטעים שנכללו בדוחות הכספיים של דורי בנייה, וכי בעקבות חשיפות אלה צנח שער המניה של החברה משער של 420 אגורות (במארס השנה) לשער של 137 אגורות (ביולי השנה), תוך אובדן של קרוב ל-100 מיליון שקל בשווי השוק של החברה, מתוכם כ-40 מיליון שקל, בשווי המניות המוחזקות בידי הציבור.

"ליקוי מאורות"

לטענת מוראד, עוצמת ההטעיה חריפה במיוחד נוכח אופייה של החברה, כמי שהינה קבלן מבצע של פרויקטים בנדל"ן, תחום הנחשב שמרני יחסית (להבדיל מחברה יזמית בתחום הנדל"ן), כאשר סטייה של עשרות אחוזים בעלויות בנייה והכנסות בפרויקטים שכאלה בין המוצג בדוחות הכספיים לבין המצב בפועל היא סטייה שאין הדעת סובלת אותה, ומצביעה על ליקוי מאורות רבתי, לרבות אצל הגורמים המפקחים דוגמת הדירקטורים ורואי החשבון המבקרים של החברה.

לטענתו, עוצמת ההטעיה קשה במיוחד, לטענתו, גם נוכח התקופה הארוכה במהלכה פרסמה החברה, באישור כל הגורמים המנהלים והמפקחים או המבקרים, דוחות כספיים מוטעים מן היסוד.

בכל הנוגע לאחריותה של פירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, המבקרת את הדוחות הכספיים של דורי בנייה, צוין בתביעה כי "כאשר קיימת טעות כה מהותית בדוח כספי, ולבטח כאשר מדובר בטעות שאינה נובעת ממעילה או זיוף, אלא מתהליכים שגויים של הכרה בהכנסות ואומדן הוצאות - מדובר בטעות שרובצת בבירור לפתחם של רואי החשבון, שמתפקידם להעריך ולבקר את תהליכי ההכרה בהכנסות ואומדן ההוצאות".

בהקשר זה, נטען בתביעה, רואי החשבון לא עשו תפקידם ולא ביקרו כראוי ולאורך השנים את תהליכי ההכרה בהכנסות ואומדן ההוצאות; לא וידאו כי מערך ביקורת הפנים של החברה עומד על תהליכים אלה כנדרש; וגם לאחר גילוי החולשה האמורה אישור בחוות-דעתם את הדוחות הכספיים לשנת 2013, אשר כללו טעויות בהיקף אסטרונומי של בין 250 ל-350 מיליון שקל.

בקשה נוספת

במקביל, הגיש בעל מניות מיעוט בחברה תביעה, ובקשה לאישורה כייצוגית בהיקף של 5 מיליון שקל ("אומדן ראשוני, שמרני וגס"), כנגד דורי בנייה ודירקטוריון החברה.‏

עם הדירקטורים של חברת דורי בנייה, מקבוצת גזית גלוב של חיים כצמן ודורי סגל, נמנים בין היתר רונן אשכנזי, בעל מניות ומנכ"ל החברה-האם קבוצת דורי ויו"ר דירקטוריון דורי בנייה; נחמה דואק, כתבת "ידיעות אחרונות"; עוזי ורדיזר, המנכ"ל המיתולוגי של חברת שיכון ובינוי; ויו"ר סלע קפיטל, שמואל סלבין, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד האוצר.

‏התובע הייצוגי בתביעה השנייה, שמעון ריטבלט, המחזיק כ-2,500 מניות דורי בנייה, טוען, באמצעות עורכי הדין רונן להב וגיל להב, כי במהלך תקופה שתחילתה במועד לא ידוע וסופה ביום ראשון השבוע (ה-26.7.14 - מועד הודעת החברה על הסטייה המהותית באומדנים), לא גילתה דורי בנייה לציבור המשקיעים את דבר קיומם של הליקויים הקשים והפרטים המטעים בדוחותיה הכספיים ובדיווחיה.

לטענתו, "עולה כי החברה והדירקטוריון הנתבעים פעלו בניגוד לדין ותוך רשלנות כלפי רוכשי ניירות הערך של החברה".

‏עוד נטען בתביעה זו כי כתוצאה מהפרטים המטעים בדוחות התקופתיים, ומתן הגילוי על קיומם בדיווח מיידי ביום ראשון השבוע בלבד, נגרם נזק כספי לרוכשי מניות דורי בנייה, "אשר רכשו את מניות החברה במהלך התקופה בה נסחרו מניות דורי בנייה במחיר מנופח", בהסתמך על הפרטים המטעים, אך "הערכה מדויקת של אותו נזק כספי אינה אפשרית בשלב זה, הואיל וחלק מהמידע הרלוונטי לעניין זה, והמצוי מטבע הדברים ברשותה של החברה, טרם גולה על-ידה".

עם זאת, לטענתו, אין חולק כי נגרם נזק משמעותי ביותר לחברי הקבוצה, עליו ניתן ללמוד מהצניחה הדרמטית במחיר מניית דורי בנייה מיד לאחר פרסום הדיווח המיידי - התרסקות של 45% ביום.

מחברת א. דורי בנייה נמסר: "התביעה טרם התקבלה במשרדי החברה. עם קבלת התביעה נלמד את פרטיה ונגיב בהתאם".

תביעות אלה מצטרפות לבקשה לתביעה ייצוגית שהגישה ‏‎‎התנועה לאיכות השלטון לפני כשבועיים נגד דורי בנייה, הדירקטורים שלה והמנכ"ל לשעבר, אריק וילנסקי, וכן נגד בעלות השליטה בה - קבוצת דורי וגזית גלוב, בטענה לנזק מצרפי של 20 מיליון שקל, שנגרם לטענתה למשקיעים בחברה מאי-גילוי מידע מהותי.

אי-גילוי המידע מיוחס בין היתר לתזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת של החברה, שעמד בסוף הרבעון הראשון של השנה על 115 מיליון שקל, לצד הפסד רבעוני של 28 מיליון שקל שרשמה.

המניה התרסקה, והמסחר הופסק

‎‎בראשית השבוע הודיעה דורי בנייה - הפועלת כקבלן מבצע של פרויקטים לבנייה בתחום המגורים, המשרדים, התעשייה והמסחר - כי במסגרת תהליך בדיקה כוללת שמתבצע בחברה התברר כי "קיימת סטייה מהותית באומדני העלויות וההכנסות הצפויות של פרויקטים בביצועה של החברה לעומת האומדנים שהיו קיימים בידיה עד כה, בטווח הנאמד בין 250 מיליון שקל לבין 350 מיליון שקל". וכך, במחי הודעה, נעלמו מאות מיליוני שקלים מקופת החברה.

ההודעה הובילה לפאניקה בשוק ההון ולהתרסקות מניית החברה ביום שני ב-45% לשווי שוק של פחות מ-50 מיליון שקל. אתמול (ב') אף הופסק המסחר במניות דורי בנייה וקבוצת דורי, שבשליטת גזית גלוב, עד לפרסום "דיווח מהותי" בקשר לאירועים שהובילו לצניחת המניה.

הסיבה להפסקת המסחר, על-פי ההערכות, היא דרישה של רשות ניירות ערך מדורי בנייה לפרסם מידע על מצבה הפיננסי הצפוי לאחר ביצוע מחיקת ההון. לפני הפסקת המסחר אתמול צנחה מניית דורי בנייה ב-5% נוספים.

‏בעקבות הדיווח החמור, ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב, המחזיקה ב-74% ממניות קבוצת דורי, הודיעה כי תעמיד הלוואה של עד 200 מיליון שקל שתשמש לחיזוק מבנה ההון של הקבוצה.

ההודעה הדרמטית על ההפסדים הצפויים הצטרפה לשורת הודעות שליליות מטעם החברה, לאחר שברבעון הראשון של השנה רשמה החברה הפסד של 28 מיליון שקל בעקבות הוצאות בלתי צפויות וטעויות באומדן עלויות של פרויקטים.

בחברה נערכת כעת בדיקה הבוחנת את כל האומדנים הקיימים בפרויקטים שלה, כאשר מדובר בפעילות בהיקף כולל של 5 מיליארד שקל בפרויקטים שבוצעו, וכן בכאלה שנמצאים בתהליכי ביצוע.

ככל הנראה, הטעויות שבוצעו באומדנים היו רוחביות ונוגעות לפרויקטים רבים, ולכן נראה כי את רוב הנזק שנגרם ניתן לייחס להחלטות ההנהלה.

עוד כתבות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו מבקש מבג"ץ ארכה של חודש: "התקדמות ניכרת בנושא הגיוס"

אחרי הדרמה של הרגע האחרון, ולמרות שבג"ץ עדיין לא אישר את בקשת הדחייה מאתמול, היועמ"שית ביקשה דחייה שלישית בהגשת תשובתה המעודכנת בעניין חוק הפטור מגיוס ● בטיוטת עמדת היועמ"שית נכתב כי ללא הארכת החלטת הממשלה, יש לפעול לגיוס חרדים מ-1 באפריל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה