גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עיין ערך מימוש

מינויה של מיכל לסטר למנכ"לית ויקיפדיה הראשונה בישראל הטיל אותה לזירה מבעבעת. המיזם נקלע לצומת משברי עקב עזיבת עורכים, חוסר אמון אקדמי, מיעוט נשים ופרשות שערורייתיות של דליפת תוכן שיווקי. וזה עוד כלום לעומת האתגר הגדול שהציבו לה חייה האישיים

קהילת ויקיפדיה חווה טלטלה ומשבר עמוק בחודשים האחרונים. מיזם הידע השיתופי, המבוסס על קהילת מתנדבים שעורכת וכותבת את הערכים, התגאתה ב'יצירת ידע אובייקטיבי, נקי ולא מוטה, שמגיע מכל אדם לכל אדם על גבי הגלובוס'. אלא שבאוקטובר האחרון נטרפו הקלפים. חברה בשם 'ויקי יחסי ציבור', הפועלת מטקסס, החלה לכתוב עבור חברות ואנשים בתשלום. כדי למנוע מהערכים להימחק, שלחה החברה זרועות של תמנון לתוך קהילת הוויקיפדים. חברת יחסי הציבור החזיקה ב-250 חשבונות משתמש פיקטיביים שבאמצעותם השתלטה על הצבעות, היטתה אותן והשאירה את הערכים באוויר, אזוטריים ככל שיהיו.

כשהדבר התגלה ניצתה אש בקהילה שמונה עשרות אלפי עורכים וכותבים ברחבי העולם. הסכנה הייתה, ונשארה, שהפרויקט שהטעין מחדש את המושג 'חוכמת המונים', ירד לטמיון. תביעת הענק שהגישה ויקיפדיה העידה על התחושה שהקרקע נשמטה מתחת לרגליה, ובצדק. ברגע שפולשים לאתר, שהתעקש להיות מוצר נקי מפרסום, חסויות ואינטרסים כלכליים, המשמעות היא אדירה, עד כדי קריאות לסגור את הפלטפורמה.

המהומה לא פסחה על ישראל. לאחרונה גילתה הקהילה המקומית שגם במגרש הביתי מנסים לתמרן אותה. עורך ותיק בקהילה הציע את שירותיו בכתיבת ערכים בתשלום. העניין הצית סערה רבתי במהלך הכנס השנתי של הוויקיפדיה העברית שנערך לאחרונה, ובעקבותיה הצביעו העורכים על אוסף כללים נוקשים שישמרו עליהם מפני התופעה. "גיליתי שקמו חברות תוכן שמציעות לכתוב ערכים בתשלום ומבטיחות שהערך לא יימחק", מספרת מיכל לסטר, מנכ"לית ויקימדיה ישראל, גוף העל שאחראי לתחזוקת הפרויקט ותקצובו, בראיון ל'ליידי גלובס'.

לסטר היא המינוי הראשון של הגוף הבינלאומי בישראל. "הגילוי הוביל למהומת אלוהים בקהילה. הדיונים התלהטו, הכול הפך נורא אמוציונלי. זו בגידה בכל מה שהעורכים האמינו בו ועל בסיסו התנדבו ותרמו מזמנם וממרצם. כל הסיפור הזה הכניס אותנו לסחרחורת של מה מותר ומה אסור".

מה הוחלט?

"הבנו שאי אפשר למנוע את הזליגה של שיקולים מסחריים לתוך ויקיפדיה. נשאר לנו להיות שקופים עד כמה שאפשר. בדף של ערך בתשלום יהיה גילוי נאות, חותמת מיוחדת. עניין התשלום יצוין גם בדף המשתמש של כותב הערך, ולוויקיפדים אסור יהיה לפנות לגורמים בעצמם ולהציע שירותים כאלה".

אם כך, בעצם, ויקיפדיה הופכת מסחרית. גולשים יתחילו לחפש מידע במקומות אחרים.

"יצרנו המון מגבלות, שיעקרו את הרצון של חברה מסחרית להשתמש בשירותי ויקיפדיה. ערך בתשלום לא יהיה ערך מומלץ. גילוי נאות יגרום לכך שקוראים יתייחסו בזהירות למה שהם קוראים. יש פה מאבק שמטרתו לשמור על שקיפות ומהימנות".

מהיר ועצבני

ולמרות כל זאת, ויקיפדיה עודנה פופולרית מאוד. מדי חודש נצפים 47.5 מיליון דפים בוויקיפדיה העברית, לפי ועדת המדרוג לאינטרנט. סביב הרשעת אולמרט היו 12 אלף כניסות ביום לערך שלו. הערך 'אייל גולן' גרף קרוב ל-20 אלף כניסות ביום כשעלו ההאשמות נגדו.

מספר הערכים בוויקיפדיה העברית משתנה מדקה לדקה. כרגע הוא חוצה את ה-160 אלף. "הפירוש של ויקי בהוואית זה מהר. יש פה עריכה מהירה, העלאה מהירה לרשת, עדכון הערך כל הזמן ובמהירות", מסבירה לסטר.

המיזם הוקם בגרסתו האנגלית ב-2001. בקיץ 2003 עלה גרעין קטן של מתנדבים עם הגרסה העברית. הערך הראשון היה 'מתמטיקה'. המשתמש רותם דן העלה ערך בן שתי שורות, היום הוא ערך נרחב ביותר. קהילת העורכים העברית מונה מעל 700 איש. הגרעין החזק של אלו שעורכים מעל 100 ערכים בחודש, מונה כ-150-200 אנשים. לסטר טוענת שאי אפשר לאפיין את הפרופיל שלהם. "יש מכל הסוגים. פנסיונרית בת 70, רואת חשבון שפרשה ועכשיו מעמיקה בארכיאולוגיה. יש לנו גם ילד מחונן בן 12. מן הסתם לא מדובר בבליינים גדולים. זו קהילה של אנשים סקרנים ולומדים. יש משפחות שבהן הסבתא, האבא והילד כותבים לנו".

קרן ויקימדיה העולמית ממוקמת בסן פרנסיסקו, מחזיקה את השרתים של כל 287 הוויקיפדיות ברחבי העולם, ואחראית על מימון הפרויקט. "כשג'ימי ולס הקים את ויקיפדיה, הוא מימן את כל הצד הטכני מכיסו, זה לא עלה יותר מכמה מאות דולרים בשנה. כשהפעילות גדלה הוא הקים את הקרן המתנהלת ללא מטרות רווח, ונסמכת רק על תרומות של אנשים פרטיים, שתורמים 20 דולר בממוצע. סך התרומות מגיע ל-50 מיליון דולר לשנה. התקציב של ישראל עומד על מיליון שקל בשנה. ויקיפדיה העברית מדורגת כוויקיפדיה השנייה האיכותית בעולם".

נראה שולס עצמו לא הפנים עד הסוף את כללי המשחק: הוא הואשם בכך שמחק מהערך שלו פרטים לא נעימים, כמו שהפעיל אתר פורנו. גם מידע על חברו, טוני בלייר, נוקה. הושמט מהערך שייעץ לדיקטטור של קזחסטן.

"אני מכירה את ההאשמות והשמועות על ג'ימי ועל כך שמחק מידע. אם תיכנסי לערך שלו וגם של בלייר, תראי שהמידע מופיע".

אתגר נוסף שלסטר מתמודדת איתו זה ריבוי הוויכוחים בקהילה. לא פעם היא נדרשת להיות המבוגר האחראי. בכל פעם שעולה ערך שנוי במחלוקת, הוויכוחים בין הוויקיפדים מתלהטים, מלווים בהאשמות ושמות גנאי. בין הערכים שגוררים ויכוחים עד היום נמצאים אלה שעוסקים בגבולות המדינה, בראש הממשלה ובהגדרת ימין ושמאל פוליטיים. ב-2011 לקח שבועות עד שהערך 'דפני ליף' עלה לאוויר. בדיונים דאז כינו אותה 'אפיזודה חולפת'. היה גם מי שכתב ש'אין לה ביוגרפיה חזקה'.

"היו עורכים שעזבו לאחר שלא יכלו לשאת את הדיונים הלא נעימים", מודה לסטר. "אנשים שהיו מאוד פעילים, שבעו ממלחמות ומהגנה על עמדתם. דיונים יכולים לגלוש לכעס, האשמות ועלבונות".

דוד שי, עורך ותיק ובכיר בוויקיפדיה, מספר מאזור הקרבות: "היו ויכוחים נוקבים סביב הערך על בילעין, או איך להציג את חיזבאללה, שהיו כאלה שטענו שאין לכנות אותו ארגון טרור. אלו ויכוחים שמה שמסתתר מאחוריהם, כמובן, הן הדעות הפוליטיות של הכותבים".

סביב איזה עוד ערכים היו קונפליקטים?

"בערך על משה קצב, צירפנו תמונה שלו עם כיפה. הסיבה הייתה טכנית, מותר לנו להשתמש רק בתמונות חופשיות, שאין עליהן זכויות יוצרים. התמונה הזו, שצולמה בברית, הייתה חופשייה לשימוש. דתיים בוויקיפדיה דרשו שנחליף תמונה. 'מה הפכתם את קצב לדתי', 'וזה לא כבוד גדול בשבילנו שאתם משייכים אותו לקהילה הדתית'.

"היה ויכוח גדול בשנה האחרונה סביב חברת הכנסת אורית סטרוק. בקורות החיים שלה היא כתבה שעמדה בראש ארגון זכויות אדם ביש"ע. התחיל דיון איך מתארים אותה. אנשים עמדו על הרגליים האחוריות עם זה שאי אפשר בשום פנים ואופן לתאר אותה כפעילת זכויות אדם. בסופו של דבר הנוסח הזה ניצח. זה ערך שנוי במחלוקת, וקיבלנו עליו ריקושטים".

שאלה אסטרטגית שלא הוכרעה עד היום היא מי בכלל זכאי לערך. "עוד לא פיצחנו את הנוסחה. למשל, מה הרגע שבו פוליטיקאי זכאי לערך", מודה שי. "התשובה נקבעת לגופו של אדם. אם מדובר באדם שפעיל ציבורית ופעילויותיו ידועות, למרות שמקום אחד מפריד בינו לבין כניסה לכנסת, ייכתב עליו ערך. אבל סביב המקרה הטרי, למשל, של יואב בן צור, שהתמנה כחבר כנסת מטעם ש"ס אחרי שאריאל אטיאס התפטר, היו ויכוחים. מכיוון שבן צור לא היה מוכר והגיע משום מקום, היו מתנגדים לכתיבת ערך עליו".

היו איומים בתביעה מצד אנשים שלא אהבו את האופן שבו נוסח הערך עליהם?

"הרב אמנון יצחק איים עלינו באמצעות עו"ד לתקן את הערך עליו. הוא יוצא נגד אינטרנט, אבל מתעניין מאוד במה שנכתב עליו. הגבתי בצורה קיצונית ומחקתי את הערך. מישהו אחר מהקהילה בחר לכתוב את הערך מחדש ולגבות את הכול ברפרנסים ואסמכתאות".

עיין ערך אהבה

לסטר, 41, מתגוררת בתל אביב ומכהנת כשנה בתפקיד. היא המנכ"לית הראשונה בשכר, כחלק מההתמקצעות שעוברת ויקיפדיה. בתפקידה הקודם ניהלה את המרכז למנהיגות בג'וינט. היא גם כיהנה כיו"ר שותפה בעמותת 'נשים לגופן', העוסקת בהפצת ידע על בריאות ומיניות נשים, וחברה בהנהלת 'ג'ינדס', שמקדמת פיתוח עירוני בלוד. היא אמא לבת 15, ובת הזוג של עינת עמיר, אמנית וידיאו ורפרנס.

אחד הערכים שמאפיינים אותך הוא מימוש עצמי גבוה.

"יצאתי מהארון לפני תשע שנים, בגיל יחסית מאוחר, כשהייתי כבר בת 32. הייתי נשואה לגבר ופירקתי את הבית. היום אני במשפחה גרעינית של בת זוגי ושלי. אנחנו שמונה שנים יחד ומגדלות ילדה.

"הסיפור של אנשים שיוצאים מהארון בגיל מאוחר הוא מורכב במיוחד. נדרש לזה יותר אומץ, כי יש כבר משפחה, בית וחיים. לפרק בית ומשפחה זה דבר כואב. זו חוויה קשה ושינוי עצום. זה ללכת למקום שהלב שלך רוצה בו. מקום לא ידוע, מקום מפחיד".

איך אוזרים את האומץ?

"העובדה שאני פמיניסטית נתנה לי כלים ותפיסת עולם להתמודד עם זה. הייתה לי היכרות עם נשים שעשו את זה. כשאת חיה בסביבה פמיניסטית, את רואה מודלים שונים, אין דרך אחת להיות אישה, אין דרך אחת לצאת מהארון ואין דרך אחת לחיות כלסבית. אני גם חושבת שהגיל, הבגרות שבאה איתו והביטחון שמה שאני מרגישה נכון, הקלו עליי. הקלה עליי העובדה שהסביבה הקרובה, משפחה וחברים, בחרה להכיל אותי, לתמוך ולא להקשות עליי. זו פריבילגיה שלא כל אחד זוכה לה".

להשיל באחת זהות שהגדירה אותך שנים ולהגיד לעולם 'אני לסבית', עד כמה זה קשה?

"אני לא שייכת לאלו שמספרים שידעו תמיד. לא ידעתי תמיד, לא הסתובבתי עם תחושה כמוסה שאני לסבית. היו לי חיים טובים. ואז היה גילוי, ודרך שעברתי. הבנתי שהבטוח והיציב לא תמיד נכונים לי, שצריך לפרק את זה.

"מה שלא ידעתי אז, ואני יודעת היום, הוא שיציאה מהארון היא תהליך שלא נגמר. את כל הזמן צריכה לספר את זה לעצמך ולעולם. בכל פעם שאני מגיעה למקום חדש, למפגש עם אנשים חדשים, לעבודה חדשה. זה מתיש ומפחיד הרבה פעמים. גם עכשיו, כשאני מספרת על זה, אני חושבת מי יקרא את זה ואולי זו תהיה הפעם הראשונה שהוא יגלה עליי, ואיך הוא יגיב.

"יחד עם זה, קיבלתי שיעור משמעותי לחיים, לא תמיד טוב לדבוק במוכר ובבטוח. עבדתי שנים רבות בג'וינט, שזה ארגון הכי מסודר, אנשים עובדים שם גם 30 שנה, והבנתי שגם בחיי המקצועיים אני רוצה לצאת לדרך חדשה. בסופו של דבר הגעתי לוויקימדיה, לתפקיד חדש שלא היה קיים קודם בארגון. יכול להיות שאלמלא היציאה מהארון זה לא היה קורה".

מאבק על המידע

רובם המוחץ של עורכי ויקפדיה הם גברים, לבנים, ממעמד גבוה. שיעור הנשים העורכות בעולם הוא 10%-14% בלבד. בישראל מדובר ב-22%. בתוך ויקיפדיה העולמית יש קבוצת כוח נשית, שקראה לעצמה 'הוויקי צ'יקס'. הן נפגשות בוועידות וארוחות צהריים ומחליפות מידע, מתוך הצורך לחזק את הכוח הנשי.

"ההשתתפות הנמוכה של נשים בעריכה קשורה בין היתר לכך שנשים פחות מרגישות שבא להן להעביר את הזמן מול מחשב. מה גם שפעם העריכה הייתה יותר מורכבת, והיה יתרון למי שהוא גיק מחשבים, ושם יש יותר גברים. זה גם קשור בדימוי עצמי נמוך של נשים שחושבות 'אין לי מספיק ידע'. תוסיפי לזה שדיונים סביב ערכים יכולים להיות מאוד סוערים ונשים לא רוצות לריב. כמלחמה במגמה, אני כל הזמן פותחת סדנאות עריכה לנשים, אם זה דרך ארגוני נשים או חוגי מגדר באוניברסיטאות.

ניהלתם מאבק לשחרור צילומים ששייכים למדינה לטובת הציבור הרחב.

"פה, במדינת השושו, התפיסה היא שלא מעבירים לציבור שום דבר. זה אתגר גדול לעבוד עם משרדי ממשלה על שחרור המידע. זה לא חלק מהתרבות הממוסדת והארגונית. זה דורש מהרשויות שינוי תפיסתי גדול. בממשל האמריקאי התמונות חופשיות מתוך הבנה שהן מגיעות מכספו של משלם המסים. בדיון שנערך בוועדת הטכנולוגיה בכנסת טענו, שאם הממשלה תשחרר את התמונה של נתניהו, הפלסטינים יוסיפו גרפיקה של קרניים. שאלתי אותם: 'והם לא עושים את זה גם ככה?'. כשמבקשים תמונות מהצבא, ישר נשלף טיעון הכולל את צמד המילים 'ביטחון שדה'. רק לאחר מהלכים שלנו, תמונות היסטוריות יצאו החוצה במסה. אני רוצה להזכיר שהמידע שייך לאזרחים. מפות, תב"ע, בניינים, זה מידע שצריך להיות נגיש ושקוף לציבור".

את בטח מכירה את הסנוביזם האקדמי, ויקיפידיה לא נלקחת ברצינות כמקור למידע.

"לא סתם קוראים לאקדמיה 'מגדל השן'. בפגישות עם גורמים באוניברסיטאות אני אומרת להם כל הזמן שסטודנטים נכנסים לוויקיפדיה, 'אז בואו נשתמש בזה. תתגייסו להעמיק את הידע על מנת שיעמוד בסטנדרטים שלכם. קחו חלק בדמוקרטיזציה של הידע'. כשהאקדמיה תהפוך לחלק משמעותי מוויקיפדיה, הדפים יהיו טובים ומעשירים יותר. יש כבר מרצים שמבינים את המדיום ובמקום עבודה סמינריונית, מבקשים מהסטודנטים לכתוב ערכים".

רשת סבוכה

הרשתות החברתיות לא נוגסות בכם? מדברים על גל עולמי של פרישת כותבים.

"אין ספק שהתמסדנו. זה כבר לא חתרני וסקסי להיות כותב בוויקיפדיה, וצריך לתת לזה מענה. היום, כשהערכים עשירים, צריך הרבה יותר בקיאות וידע על מנת לשכלל אותם. תוסיפי לזה את אלמנט השחיקה. אדם פעיל כבר עשר שנים ודי, נשבר לו. יותר כיף לו לשבת על הפייסבוק. פעם ויקיפדיה גם שימשה כרשת חברתית, דיברת עם אנשים מכל העולם. אני מקיימת שיחות עם חברי הקהילה וגופים אחרים על מנת להבין לאן אנחנו הולכים מפה, מה האסטרטגיה שצריכה להיות לנו כדי להמשיך להיות דומיננטיים".

רשתות חברתיות אוספות מידע על המשתמשים. ואתם?

"אין שום מעקב. אם באתרים אחרים בודקים מאיפה הגעת לאתר שלהם, מה עשית, מה מעניין אותך, לנו אין מעקב. לא משלמים על סטטיסטיקות ולא עושים אופטימיזציה. הכסף הנתרם הולך רק לשרתים ולשכלול האתר מבחינה טכנית.

"הפעם היחידה שאספו מידע על גולשים הייתה במסגרת הפרויקט שנוסד לאחרונה, 'ויקיפדיה זירו', שנועד לאפשר לאנשים ממדינות מתפתחות להיכנס חינם באמצעות הסלולרי לוויקיפדיה. אלו מדינות שבהן לכולם יש מכשירים חכמים, אבל הגלישה יקרה מאוד. כדי שהיוזמה לגלישה חינם לוויקיפדיה תצליח, היה צריך לזהות באיזה מכשירים סלולריים התושבים משתמשים, ובאיזו חברת אינטרנט הם מנויים. ויקימדיה לא הסתירה שהיא בודקת את הידע הזה, וגם אז האדם עצמו נשאר אנונימי".

כשאדם מהשורה כותב ערך, מיד מוחקים אותו. איפה פה הדמוקרטיה?

"אנחנו יודעים שהיעדר הכללים הברורים מרחיק אנשים מוויקיפדיה. מחקו לי פעם אחת, פעמיים, אז זהו, אני לא אכתוב יותר. אבל אם תכתוב באופן בהיר, עם פתיח שמבאר את הנושא או את המושג, ואם הערך יהיה נקי ורהוט ויכיל ידע נכון ואינפורמטיבי, מבוסס מקורות וקישורים לערכים ולנתונים נוספים, זה לא מבטיח שהערך יישאר, אבל זו התחלה.

"למנטורים של ויקיפדיה, שנבחרים על בסיס הניסיון והוותק שלהם, יש את הסמכות להחליט מה טיב הערך ואם להשאיר או למחוק אותו. הם צריכים את המנדט הזה, כי אם ילד משבש ערך וכותב 'שרון המגניבה', צריך שמישהו יהיה בעל סמכות למחוק מיד. היה לנו גם מקרה שמישהו הציע נישואים לחברתו בתוך ערך".

אלא שלסטר מעט מיתממת. ערך שנכתב בידי אדם חדש שלא מגיע מקהילת הוויקיפדים, יימחק. "אם את אנונימית, לא מוכרת לקהילה, הערך שלך יימחק מיד", פוסק ותיק בקהילה, "רק אם את מוכרת, ערכת בעבר ערכים אחרים, ומנטור החליט שהערך לא טוב, הערך יעלה לדיון ולהצבעה".

כשערך טוב נמחק, זה לא רק חבטה באגו של הכותב. המשמעות רחבה הרבה יותר. היא נוגעת לצנזורה, לשמירת סף. איזה מידע יגיע אלינו, ואיך הוא יוגש.

לסטר: "אני מודה ששאלת הזכאות לערך היא מורכבת. יש ניסיונות להסדיר את כללי המשחק, ליצור כללים וגבולות מגרש. שיהיה ברור לכולם מי זכאי לערך ומי לא. אבל עוד לא הגענו לשם. כרגע אנחנו מפעילים את מבחן 'גוגל' ומבחן האינטרס הציבורי. כמה אזכורים יש ברשת לאדם שעלה עכשיו ערך עליו? מה טיבם של אותם אזכורים? הכלל השני שנבדק הוא, האם מישהו יחפש את הערך הזה, האם הוא חשוב לציבור? איש אקדמיה זכאי לערך אם הוא מדרגת פרופסור ומעלה, אבל דוקטור שזכה בשני פרסים גם יקבל ערך. אז נכון שצריך ביוגרפיה חזקה, אבל בתוך כל זה, עדיין יש התלבטויות וחוסר הבנה".

מה את ממליצה לעשות כדי להשתלב בקהילה הוויקיפדית?

"תתחילי בקטן, תהיי שוליה. תשתתפי בדפי שיחה, תהפכי למעורבת. תתקני ערכים, ורק בהמשך תכתבי ערך בעצמך. את במקום חדש, תכבדי את הקהילה ואת הכללים שלה. תיכנסי בצעדים קטנים. אל תתחילי בערכים המסובכים, השנויים במחלוקת. אם את חדשה ובחרת לערוך נושא פוליטי בוער, הוויקיפדים הוותיקים יקשו עלייך. אני לא מתביישת להגיד, שגם אני, בעלת תואר שני באנתרופולוגיה, עוד לא מעזה להעלות ערך שכתבתי. אני רק בשלב כתיבת הוספות קטנות לערכים קיימים".

מימוש עצמי

"ההחלטה שלי לצאת מהארון הייתה מורכבת מהרצון והשאיפה שלי לממש את עצמי ואת חיי בצורה מלאה.

"זו הייתה בחירה של להיות אדם שלם, לא לוותר על אף תחום בחיים, ולהביא את עצמי לידי ביטוי. זה דבר מפחיד שדורש אומץ. זה לסטות מהמסלול שהוגדר מראש. זה היה שינוי גדול

שהגיע מהלב. הלכתי אחריו. ההיגיון

אמר לי שמגיע לי יותר".

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה