"עסק טוב הוא עסק שנמצא בצמיחה תמידית", מסביר מיכה אבני, מנכ"ל חברת פנינסולה המספקת אשראי לעסקים קטנים ובינוניים. "עסקים כאלה, שמוכרים למגזר העסקי (B2B), זקוקים לאשראי כל הזמן - אשראי לקוחות, אשראי לרכישות חומר גלם, אשראי להשקעות בתשתיות ועוד. עבור עסקים בצמיחה, אשראי הוא הדלק שמניע אותם קדימה". כבעל עסק המספק אשראי למאות בעלי עסקים בכל חודש, אבני מכיר את צרכי האשראי מקרוב.
הכל מתחיל בפשטות
"מצוקת האשראי היא הבעיה הכי גדולה של העסקים הקטנים והבינוניים בישראל", אומר אבני, ומוסיף: "גם העסקים הכי טובים פועלים בלחץ של תזרים מזומנים ועסוקים כל הזמן בסגירת קצוות הנובעים מפערי האשראי האלה. המדינה צריכה ללכת לקראת עסקים אלה, ולאפשר להם לקבל במידת האפשר - הקלות בקבלת אשראי".
אבני מדגיש כי "כשמדברים על אשראי, עבור בעל העסק הדברים הכי חשובים הם פשטות ומהירות תגובה. אלה נדרשים כדי לאפשר לבעל העסק להתרכז במה שחשוב באמת - ניהול. ברגע האמת, כשעסק עומד בפני פריצת דרך, נפתחת בפניו דלת, ויש לו הזדמנות לחתום על עסקה גדולה - הוא זקוק למישהו שלא רק יאמין בזה שמגיע לו הכסף, אלא גם יתגמש ויעניק לו את המימון הנדרש באופן מידי. בבנקים למשל, זה בדרך כלל לא מתאפשר, בטח שלא בלוחות זמנים קצרים, אם מטעמי בירוקרטיה המאפיינת גופים כאלה, או בגלל מניעים אחרים. גם במקרים בהם הבנק נאות להעניק אשראי, זה מצריך אישורים ארוכים וועדות שמתישות את בעל העסק שבסך הכל רוצה אשראי.
"אשראי הוא דלק לעסקים, ואנחנו רואים את עצמנו כתחנת הדלק לאותם עסקים שזקוקים לאשראי" אומר אבני. "תחנת דלק היא משהו זמין ומובן מאליו לכל נהג. הרי אנחנו תמיד נעדיף את התחנה הקרובה, הזמינה ביותר, זו שלא תאלץ אותנו לעשות סיבובים מיותרים או לעמוד בתור ארוך שיעכב אותנו בדרך. כזו בה נוכל פשוט להיכנס, לתדלק ולנסוע קדימה. השירות שם הוא כמובן עוד פרמטר חשוב. גם בעלי העסקים שזקוקים לאשראי רוצים את אותה הזמינות".
חייבים תשוקה כדי להצליח
כמי שעובד יותר מעשור עם אלפי עסקים קטנים ובינוניים בישראל, הוא בטוח שהפוטנציאל כאן הוא גבוה, כי יש פה לא מעט "עסקים טובים". הוא יודע, כי הוא מכיר את האנשים מאחוריהם.
- ואיך יודעים לזהות שעסק הוא "עסק טוב"?
"עסק טוב נמדד בפרמטרים שונים. באופן בסיסי - אם הוא צומח, ומרוויח. אבל בשורה התחתונה מבחינתי, עסק טוב הוא עסק בו הבעלים אוהב את מה שהוא עושה. שיש לו תשוקה. כפועל יוצא, בעל העסק הוא כמובן גם מסודר, ישר, עובד קשה, ומקפיד להמשיך וללמוד כל הזמן. בעל עסק טוב צריך להיות מאוד מוכשר - דמות כריזמטית ויזמית, שרכשה עם הזמן מוניטין בתחום".
- יכולת ההתמודדות עם משברים היא גם חשובה?
"לכל עסק יש משברים, הם מופיעים לאורך הדרך, והעסקים הטובים הם ששורדים אותם, בעיקר בשעת המבחן הגדולה שמגיעה בדרך כלל בשנים הראשונות. אבל כשמישהו מאוד אוהב את מה שהוא עושה, הסיכוי שלו לצלוח משברים גבוה יותר. ושוב, אותו בעל עסק צריך שיהיה מי שייתן לו אנרגיה ברגע האמת".
- אתה עצמך אוהב את מה שאתה עושה?
"ועוד איך. אני מתלהב מיזמים שמלאים תשוקה לעבודה שלהם. זה עושה לי את זה. אני נהנה לעבוד עם עסקים בצמיחה ולהרגיש שותף לצמיחה שלהם. בדיוק בשביל זה הקמתי את פנינסולה".