שר התקשורת גלעד ארדן מודיע היום (ג') על רפורמה חדשה בתחום שיחות הנדידה מחו"ל לישראל, רפורמה שעשויה הפעם באמת להביא ליצירת תחרות בתחום ושתמנע את "תופעת הלקוח השבוי בחו"ל", לשון הודעת משרד התקשורת.

מדובר על שינוי מהפכני, לפיו כל מי שטס לחו"ל יוכל לבחור דרך מי יוציא את השיחות מחו"ל לארץ - מבין כל המפעילים הישראלים.

עד היום חברות הסלולר מנעו כל אפשרות להעברת שיחות דרך גורמים חיצוניים, והפעם החליט משרד התקשורת לשנות זאת ולאפשר לכל מתקשר לבחור דרך מי הוא רוצה לחייג - ולא לחייב אותו להתקשר רק באמצעות המפעיל הסלולרי המקומי שבו הוא מנוי.

הלקוחות יישארו עם מספר הנייד שלהם מהארץ, אך יוכלו לרכוש שיחות מחו"ל גם מספקים אחרים.

מדובר בשינוי מאוד משמעותי, כי בפעם הראשונה עשויה להיווצר תחרות אמיתית על השיחות מחו"ל, שהתעריפים שלהן כידוע מאוד גבוהים עד כדי עושק, כפי שאמר השר ארדן.

משרד התקשורת בדק לאחרונה את עלויות השיחות מחו"ל לישראל ודרש מהמפעילים לחשוף בפניו את המספרים. לאחר שקיבל את הנתונים גילה המשרד כי מדובר בפערים של עשרות ומאות אחוזים בין העלויות שהמפעילים הישראלים משלמים לספקים בחו"ל על שיחות וגלישה סלולרית, לעומת המחיר שהם גובים מהצרכנים.

בנוסף, מפעילי הסלולר מתחילים לחייב בעבור שיחה מחו"ל לא רק מרגע תחילת השיחה אלא כבר מרגע ניסיון החיוג - וארדן שוקל לחייב את החברות לשנות זאת, כך שהלקוח יחויב רק מרגע שהשיחה נענתה.

לדברי המשרד, שירותים אלה גם אינם שקופים לצרכן, דבר הגורם לחוסר יכולת של מנוי להעריך את סכומי החיוב (כך לדוגמה; מנוי יכול לקבל חשבון גבוה שנובע מחיוב מספר רב של דקות שיחה רק בעבור הניסיון להקים שיחות שלא צלחו).

ארדן מסר כי "הלקוחות משלמים כיום מחירי עושק על שירות וגלישה בחו"ל. המצב הזה חייב להיפסק, ופתיחת השוק לתחרות תגרום להורדת מחירים משמעותית".