דיון סוער היום (ג') בוועדת הכספים של הכנסת: חברי הוועדה אישרו העברת 3.3 מיליארד שקל לתקציב הביטחון על חשבון תקציבים לתחבורה הציבורית, פיתוח משק המים והיערכות לרעידות אדמה.

ההעברה אושרה ברוב של 8 תומכים מול 5 מתנגדים, וח"כ סתיו שפיר הוצאה מהדיון בכוח לאחר שדרשה הסברים.

מיליארד שקל יועברו באופן מיידי לתקציב הביטחון; עוד 2.3 מיליארד שקל אושרו כשימוש על חשבון תקציבים רב-שנתיים. בוועדה לא צוינו מהן מטרות התוספת והן יימסרו בדלתיים סגורות לוועדה המשותפת לתקציב הביטחון. ח"כים מהאופוזיציה זעמו על מעטה החשאיות תחתיו הועברו מיליארדי שקלים לתקציב הביטחון על חשבון תקציבי רווחה אזרחיים.

"לא ייתכן שחברי ועדת הכספים ישמשו כחותמת גומי להעביר לוועדה המשותפת לתקציב הביטחון סכום עתק של מיליארדי שקלים מבלי שיקבלו הסבר לאן מיועדים הכספים ומדוע לא מנוצלים כספי הרזרבות", מסרה ראשת מרצ ח"כ זהבה גלאון.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי), הורה לפנות בכוח את ח"כ סתיו שפיר (העבודה) מדיון בוועדה על שינויים בתקציב, לאחר ששפיר ביקשה הסברים על הקיצוצים הצפויים בתקציב התחבורה הציבורית ומשק המים בעלות של כמעט חצי מיליארד שקל.

שפיר טוענת כי נציגי האוצר סירבו לענות לשאלותיה ולפרט את מטרת הקיצוץ והשלכותיו, ולאחר חילופי דברים הורה סלומיאנסקי למאבטחי הכנסת להוציא את שפיר מהדיון, והיא פונתה בכוח מהאולם.

חברים בוועדה שנכחו בדיון צעקו בתגובה כי מעולם לא הוצא חבר כנסת מהדיון בתגובה לכך ששאל שאלות והעירו כי "יהודי לא מגרש יהודי, אבל כן מגרש יהודיה".

שפיר פנתה לפני כחודשיים לבית המשפט העליון בדרישה לשנות את נוהל השינויים בתקציב, אשר מאפשר למשרד האוצר לשנות ייעודם של מיליונים במחטפים ולהסתיר את סדר העדיפויות האמיתי של הממשלה.

"יו"ר ועדת הכספים משקר לציבור ועושה הכל כדי שלא אוכל לחשוף את האמת", מסרה שפיר. "הפעם הוא הגיע לשיא חדש וגירש אותי בכוח מהוועדה. דיונים שמתקיימים ללא יועצים משפטיים, קיצוצים של מיליונים שנעשים ללא הסבר לנבחרי הציבור חברי הוועדה - זו שחיתות בחסות הכנסת ואני לא מוכנה לתת לה יד".

שפיר: "קומבינות בין יש עתיד לבית היהודי"

בשיחה עם "גלובס" טוענת שפיר כי מפלגות "יש עתיד" ו"הבית היהודי" חתמו על הסכם סודי שיאפשר העברת חוק מע"מ 0% בוועדת הכספים בעת הפגרה מצד אחד, והתמורה תהיה העברת עשרות מיליוני שקלים להתנחלויות ולמועצות הדתיות.

"סלומיאנסקי מאוד לא אהב את הצעת חוק המע"מ 0%, בלשון המעטה; ופתאום הוא מביא את זה לדיון בזמן הפגרה, שזה לא נהוג", אומרת שפיר. "היום הוא היה צריך להביא לוועדה את סוגיית הפיצויים לתושבי דרום שזה הנושא החשוב. במקום זה דנים בקיצוצים בשירותים חברתיים ובמע"מ 0%. שאלתי אותו מה גרם ל'יש עתיד' לשכנע אותו להביא את זה לדיון באופן דחוף. הוא סירב לענות. אני בטוחה שהוא חתם איתם על משהו. הם מעבירים היום 20 מיליון שקל להתנחלויות ו-24 מ' ש' למועצות דתיות".

שפיר טוענת כי הוצאה מהדיון בכוח לאחר שסלומיאנסקי לא אהב את השאלות שהעלתה בדיון: "שאלתי שאלות על קיצוצים של 125 מיליון שקל בתחבורה ציבורית ועוד 300 מ' ש' במשק המים ו-12 מ' ש' בסעיף מחוסרי דיור. שאלתי האם יש הסכם קואליציוני סביב העברת כספים בין 'יש עתיד' ל'בית היהודי'. סלומיאנסקי התעצבן שאני שואלת שאלות, ניסה למנוע מנציג האוצר להשיב לי תשובות. הוא אמר שאני סתם שואלת שאלות וסתם עושה רעש. זה המשך לחודשים של מאבק שאני מנהלת על שיטת ההעברות התקציביות. אני נלחמת על התקציב הסודי שלא מדווח לציבור ואין שקיפות ואפילו חברי הכנסת לא יודעים לאן הכסף הולך".

שפיר תקפה את ה"קומבינות", כדבריה, בין אנשי הבית היהודי ליש עתיד ואמרה: "אנשי הבית היהודי ויש עתיד כבר הודו פעמים רבות שישנם חילופי כספים בתמורה להעברת הצעות חוק. ח"כ עדי קול התייחסה בכנס שערכנו באוניברסיטה העברית לכך שבתמורה לחוק הפונדקאות היו צריכים להעביר מאות מיליונים להתנחלויות. מאז אוקטובר האחרון עבר בונוס של 800 מ' ש' לשטחים. אני חושבת שכל אזרח ישראלי צריך לקבל תקצוב, לא משנה היכן הוא גר - אך לא ייתכן שתושב אלקנה יקבל יותר מתושב שדרות רק כי הוא מקורב פוליטית לשלטון. הנה - היום כבר העבירו מיליארדים ואף שקל לא הלך לישובי הדרום ועוטף עזה".

ח"כ סלומינסקי אמר בתגובה כי "יש לי סבלנות גדולה ואני מאפשר לכל אחד כולל סתיו שפיר שאינה חברה בועדת הכספים להביע את עמדותיו. הנהגותה של ח"כ שפיר בוועדת הכספים היא מתחת לכל ביקורת היא צועקת ומשתלחת, מגיעה רק לדיונים בהם היא יודעת שתקבל את הכותרות שהיא כה מעוניינת בם ואינה מטריחה עצמה להגיע לדיונים ענייניים כמו הדיון על החוק מע"מ 0% שהתקיים גם הוא היום.ח"כ שפיר אינה מוכנה להקשיב לתשובות ולנתונים ולהוכחות שאנשי משרד האוצר מנסים להביא בפניה".

תקציב ביטחון-נטו