הראל: ירידה של 25% ברווח הנקי במחצית ל-251 מיליון שקל

דיווחה על פירעון הלוואה בהיקף של 360 מיליון שקל שהעמידה למיליארדר בני שטיינמץ לרכישת חנות הכל-בו KaDeWe בברלין, מוקדם מהצפוי

מישל סיבוני / צילום: רוני שיצר
מישל סיבוני / צילום: רוני שיצר

הריביות הנמוכות מאוד זה זמן, ובמיוחד הורדות הריבית האחרונות, הביאו את קבוצת הביטוח הראל לרשום הוצאה חד פעמית גדולה ולהציג קיטון בשורת הרווח הנקי. במחצית הראשונה של 2014 רשמה קבוצת הראל רווח נקי של כ-251 מיליון שקל, המהווה קיטון של כ-25% ביחס למחצית הראשונה ב-2013.

לכך הובילה כאמור הוצאה חד פעמית בהיקף של כ-105 מיליון שקל לאחר מס, בשל ירידת התשואות הנמשכת, הירידה המתמשכת בריבית חסרת הסיכון והירידה בתשואות הגלומות בנכסים העומדים כנגד ההתחייבויות הביטוחיות. בנטרול ההוצאה הזו, שהראל היא הראשונה לדווח עליה מקרב חברות הענף, משום היותה קבוצת הביטוח הגדולה הראשונה שמפרסמת דוחות לרבעון השני - החברה הייתה מציגה גידול ברווח הנקי.

בשקלול רווחי השקעה שנזקפו לקרנות הון, הראל דווקא הציגה גידול של כ-20% ברווח הכולל, שהסתכם במחצית הראשונה בכ-347 מיליון שקל. זאת משום שאת הגדלת העתודות בגין הריביות הנמוכות קיזזו התשואות בשוק ההון, גידול בדמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים והאינפלציה השלילית, שסייעו לחברה להציג גידול ברווח הכולל.

עם זאת, ברבעון השני התמונה קצת שונה, כשלהשפעות הריבית מופע חזק יותר בתוצאות הקבוצה, עם הפסד לאחר מס של כ-81 מיליון שקל. בעקבות זאת, הרווח הנקי של החברה ירד בכ-25% ברבעון לכ-86 מיליון שקל, כשגם הרווח הכולל ירד בשיעור דומה לכ-66 מיליון שקל (משום התוצאות החלשות יותר ברבעון השני ביחס לרבעון המקביל).

נציין כי עיקר ההפסדים משינויי ההתחייבויות בגין הריביות הנמוכות נרשמו בתחום ביטוחי החיים, שעבר להפסד ברבעון השני. בסך הכול, להוציא ההפרשות כאמור, לחברה תוצאות כלל לא רעות. גם המנכ"ל המשותף, מישל סיבוני, מרוצה: "הראל ממשיכה להציג רווחיות נאה וצמיחה עסקית בכל הפרמטרים, וזאת בזכות גידול בכל פעילויות הליבה", הוא אומר. "למרות ההשפעה החד פעמית בשל הורדת הריבית במשק, התוצאות משביעות רצון".

עוד נציין, כי פעילות הראל בחו"ל מציגה רווח קל במחצית, כשבתחום הפיננסים יש שיפור נאה בתוצאות בית ההשקעות שבניהולו של סמי בבקוב, שמנהל כ-58 מיליארד שקל.

במחצית הראשונה של השנה רשם מגזר פעילות שוק ההון והשירותים הפיננסיים רווח לפני מס ורווח כולל בסך של 25 מיליון שקל - למול רווח של כ-7 מיליון שקל בתקופה המקבילה. ברבעון השני מדובר על הכפלה מרווח לפני של כ-8 מיליון שקל בתקופה המקבילה לכ-15 מיליון שקל כעת.

שטיינמץ פרע בטרם עת ההלוואה

הראל התייחסה בדוח להלוואה שהעמידה יחד עם גופים מוסדיים נוספים, בהיקף 75 מיליון אירו (כ-360 מיליון שקל), לחברת BSG של איש העסקים בני שטיינמץ ושותפתו חברת SIGNA האוסטרית, לטובת חנות הכלבו הענקית KaDeWe בברלין. בדוחות הקודמים ציינה הראל כי בחודש מארס השנה שונתה ההלוואה, וכי התקופה לחתימה על הסכם בין המלווים הוארכה.

עתה מגלה הראל כי למעשה הלוואה זו, שהייתה אמורה להיות מוחזרת על פני שנים, כבר הוחזרה במלואה ביולי, "בתוספת ריבית, כפי שנקבע בהסכם". כלומר, שטיינמץ ושותפתו האוסטרית פרעו את ההלוואה לפני הזמן, והקדימו בכמה שנים את ההחזר בהתאם לתנאי ההלוואה המקוריים.