הנעה כפולה נמצאת בתחתית רשימת הדרישות של רוכשי הג'יפים היוקרתיים בישראל. בעוד שבאזורים רבים בעולם נדרשים כלים כאלה לעבור בחורף שלג, קרח ובוץ, אצלנו הדבר הקרוב ביותר לשטח שרובם יעברו הוא נסיעה על דרך העפר של "חוות רונית" בדרך לאיזה אירוע של האלפיון העליון.

גם ההספקים האדירים שמייצרים הכלים הללו, מיועדים בעיקר לחציית אזורים הרריים עם קרוואן של ארבעה טון נגרר מאחור. אצלנו אין אלפים וכמעט אין קרוואנים (נסיעה לחומוס של עלי קרוואן ביפו לא נחשבת).

אנשי ב.מ.וו ישראל קראו את התמונה ומציעים החל מהשנה גרסת בסיס חדשה ומוזלת של ג'יפ הדגל היוקרתי X5, ללא הנעה כפולה ועם מנוע טורבו-דיזל ארבעה צילינדרים בנפח 2 ליטר בלבד בחרטום.

מבחוץ אין ברכב שום דבר זול. העיצוב של הדור החדש נאה כשהיה, החרטום אלגנטי ובולט למרחקים והממדים הפיזיים ענקיים. הגלגלים התקניים אמנם נראים קטנים מעט על הרכב אבל זו לא בעיה, שאי אפשר לפתור בסיוע כמה אלפי שקלים.

בסך הכול, זוכה ה-X5 ינוקא לאותו ריספקט לו זוכים אחיו, שחלקם עולים כפול ממנו: נותני שירותים (תחנות דלק, חניונים וכו') עוברים לדום מתוח ונהגים ממהרים לפנות את הכביש ולשמור על מרחק בטוח בחניה.

גם בתא הנוסעים אין שום דבר בסיסי ויש בו ריפוד עור איכותי, דיפונים ומתגים עשירים למראה בגימור מרהיב וערימה רצינית של תוספות ואבזרי טיפוח-אגו. מרחב הפנים עונה על כל צורך, החל מהובלת דירות וכלה בהובלת משפחה של שבעה. אפילו בשורת המושבים השלישית יזכו למרחב סביר ולמידה ראויה של מיזוג ונוף.

מנוע 2 ליטר על מרכב של שני טון פלוס שבעה נוסעים ומטען נשמע קצת חשוד, אבל רק עד שיוצאים לדרך, הטורבו-דיזל הקטן שייך לדור האחרון של מנועי הדיזל האירופאים והוא מייצר 218 כ"ס מכובדים ובעיקר מומנט מרשים של כ-46 קג"מ, שזמין כבר ב-1500 סל"ד. כשהמכלול הזה משודך לתיבה האוטומטית הטובה ביותר בשוק, מקבלים יכולת דינמית מפתיעה. הרכב מגיב מיידית ללחיצה על הדוושה, צובר מומנטום בקצב נאה במישור ובעליה, עם ובלי נוסעים, ומסוגל לשייט בשקט וללא מאמץ במהירויות רציניות.

נתון תאוצה של אפס ל-100 קמ"ש ב8.2 שניות הופך אותו לאיטי מבין -אחיו, אבל הוא עדיין סביר. הרכב מתהדר גם בצריכת דלק של כ-18 קילומטרים לליטר סולר, ולמרות שהשגנו נתון גבוה יותר ב-25% לפחות זה עדיין כלי מאד חסכוני ביחס לקטגוריה.

חסרונה של ההנעה הכפולה לא מורגש על הכביש. מערכות בקרה אלקטרוניות מתקדמות (מה שב.מ.וו מכנה Sdrive) דואגות לשמור על הגלגלים במקום בפניות הדוקות ומהירות, נטיית הגוף מרוסנת וההיגוי מדויק יחסית. בקיצור, איכויות הנהיגה המשובחות של ב.מ.וו נשמרות כאן עם בונוס של נוחות כביש מרשימה שמסתייעת בגלגלים/צמיגים נורמליים ביחס למקובל.

גרסת הבסיס של ה-X5 עולה 485 אלף שקל לפני מיקוח. זה לא מחיר זול אבל הוא עדיין מספק "כרטיס כניסה" למשפחת ה-X5, שנמוך בכ-45 אלף שקל ממה שהיה קודם, ותמורה יותר הגיונית. האם אנחנו רואים כאן מהפכה חברתית נוסח האלפיון העליון?