געגועיי לג'ורג' בוש

איש טוב, אובמה, גם נשיא טוב. אך את המזרח התיכון הוא לא מבין

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

הנשיא ג'ורג' בוש הבן בא מהמפלגה הרפובליקאית, וזה היה מספיק כדי לעשות אותו שנוא נפשם של אלה הקרויים בארה"ב "ליברלים", ואצלנו "שמאלנים". העובדה שבא מטקסס לא שיפרה את מצבו. באופן טבעי העיתונות בארה"ב, שכמו אצלנו היא ברובה שמאל, הפכה אותו מהר מאוד לחוכא ואטלולא.

הנפיקו בלי סוף בדיחות על שמו, הדביקו לו את תדמית הקאובוי שקודם שולף ואחר כך חושב, אם בכלל. אבל בוש - טוב או רע או בינוני - עשה מעשים. הוא לא רץ לבית הנבחרים כדי להימנע מעשייה.

בא ברק אובמה והתחיל לדבר. דמוקרטיה לארצות ערב, הייתה אחת מסיסמאותיו. בוש לא חלם על כך מכיוון שידע שאין דבר כזה. מדינות ערב משמשות בדרך כלל חממה למשטרים פרימיטיביים ורצחניים, לא דמוקרטיים. במידה וקמה דמוקרטיה מהר מאוד קמים עליה לכרות את ראשה בכיכרות הערים.

המשכנע הגדול

אובמה היה משוכנע שהוא יידע כיצד לדבר עם הערבים כדי שיהיו נורמטיביים כמו ארה"ב. הוא חשב שקודמו, קודמיו, פשוט לא ידעו איך להציג לערבים את הדברים. הוא יידע וישיג תוצאות ללא צורך בלחימה. הוא, "המשכנע הגדול", הוא יכשף את שומעיו להיות אחרים. הוא יכול!

איש טוב, אובמה. ואולי גם נשיא טוב, בחלק מהנושאים שעליהם הוא מופקד. אבל באשר למזרח התיכון הוא לא השכיל ללמוד את המנטליות של האזור.

הוא לא השכיל להבין שהאכזריות והברבריות באזור שואבים את כוחם העצום מהאמונה הדתית הבלתי מתפשרת. האם העולם יהיה מסוגל ללמוד את משמעות כריתת הראשים? או שוב יעדיף לטמון את ראשו שלו, כפי שהוא עדיין עושה, בחוסר נכונות לראות את המציאות?

הפרידה מהכפפות

מן העבר השני, נדמה שאצלנו דווקא למדו משהו. המנהיגות החליטה להוריד את הכפפות לחלוטין. נראה שהבינו אצלנו שאם נישמע למדינות המערב, נמשיך "לחטוף" עד מי יודע מתי. הפרידה מהכפפות אינה בחירה סימפטית. הרג אזרחים, בהם ילדים, קריסת בתים - אלה מראות שהם קשים גם למי שגורם להם. אבל, כן, אין ברירה. ואנחנו רשאים להתנחם (קצת) בעובדה, וזו עובדה, שחמאס הביא את ההרג הזה על אנשי עזה. לולא החליט שם מישהו לבצע חטיפה והרג של שלושה צעירים ישראלים - המון ערבים בעזה היו עדיין חיים, הם וילדיהם. בסך-הכול, לכן, מיגור חמאס הוא גם אינטרס של הערבים שרוצים לחיות.

לא צריך לומר

ראש הממשלה אמר שחמאס ישלם ביוקר על הרג הילד דניאל טרגרמן, אבל אני לא הייתי אומר את זה, כאשר בצד השני נהרגים ילדים לרוב. המניעים אמנם שונים - ובכל זאת...