מפציצים סרב ראשון, ומה אח"כ?

הטניסאים שמחזיקים בהגשות המהירות בסבב מדורגים הרחק מהצמרת העולמית; גם בנשים הפטנט של סרב ראשון חזק לא ממש עובד

סבינה ליזיקי, טניס / צלם: רויטרס
סבינה ליזיקי, טניס / צלם: רויטרס

עד כמה היכולת של טניסאיות להעלות את מהירות ההגשה שלהן קריטית בסיכוי שלהן לשלוט בסבב הנשים? בניגוד למה שנהוג לחשוב, סרב אדיר הוא לא לגמרי הסיפור. הנה דוגמה קטנה: לפני היו.אס אופן נכנסה סבינה ליזיקי הגרמנייה לספר השיאים כשהפכה לשחקנית שרשמה את ההגשה המהירה שאי פעם נמדדה - 131 מייל לשעה (210.8 קמ"ש), שני מייל מהר יותר מהסרב המהיר ביותר שנרשם ב-2007 על-ידי ונוס וויליאמס.

ההגשה ההיא של ליזיקי מתחילה לגרד - ואפילו עולה - את האזורים שרוג'ר פדרר חובט בהם (הסרב הכי מהיר של פדרר ביו.אס אופן 2014 עומד על 130 מייל לשעה). מה עשתה עד עכשיו ליזיקי בחיים? לא המון. בגיל 24 היא מדורגת 28 בעולם, רשמה שלוש זכיות בטורנירים בינוניים, ויש לה גמר סלאם אחד (ווימבלדון 2013). הטניסאיות שהלכו על קריירה של סרב וכוח במטרה לנסות ולשחזר את ההצלחה של הוויליאמסיות לא מחזיקות בינתיים בדירוג שמראה שהנוסחה הזו מנצחת: ליזיקי (28 בעולם), נדיה קיצ'נוק (161), קוקו ואנדוויי (38), מדיסון קיז (27), בטאני מאתק סאנדס (162), דנקה קוביניץ' (106), קרוליין גארסיה (41) ונעמי אוסקה (269) הן שמונה מעשר הטניסאיות שרשמו את הסרב החזק ביותר במהלך 2014. השתיים הנוספות הן האחיות וויליאמס.

הניסיון לנצח עם כוח הוא לא פטנט של נשים. מה משותף לסמואל גרות', אלבנו אוליבטי וג'רזי ינוביץ'? השלישייה הדי אלמונית ולא מאוד מצליחה (מדורגים 104, 207 ו-43 בעולם בהתאמה) מורכבת מהטניסאים שחבטו את הסרבים המהירים ביותר שנמדדו על מגרש טניס. גרות', בן 26, מחזיק בשיא עם כדור של 163.7 מייל לשעה. אם לא יהיו התפתחויות יוצאות דופן בקריירה שלו, הוא יישאר בספר השיאים של גינס ויפרוש כשבמאזנו אפס תארי ATP.

***

רון רוצ'י, בכיר בחברת ווילסון שמייצרת מחבטים עבור חלק גדול מהשחקנים בסבב, אומר ל-ESPN שאם יש איזשהו חלק בטכנולוגיה של המחבטים שגורם לעלייה במהירות ההגשה בסבב הנשים "זהו חלק קטן מאוד, בגלל שבשבע השנים האחרונות, המחבטים שמשתמשים בהם לא השתנו כמעט. יש להם אותו אורך, אותו גודל ראש, אותה נוקשות, וברוב המקרים אותם גידים". רוצ'י טוען שבסופו של יום השינוי העיקרי, בעיקר אצל נשים - הוא בטכניקה ובאימון, וטניסאיות פשוט משקיעות הרבה יותר באימוני הגשות.

ונוס וויליאמס, שהפחיתה את מהירות ההגשה שלה, מסבירה ל-ESPN שלקח לה זמן להבין שהסוד הוא בכלל לא במהירות. "אני כבר לא עולה למגרש כדי להגיש חזק. פעם עשיתי את זה, אבל היום כשאני באמת צריכה את הנקודה, אני הולכת על סרב בינוני במהירות של בערך 110 (מייל). הגשה דורשת המון אנרגיה, כך שאם אני יכולה להגיש ב-10 מייל פחות ולהכניס את זה, זה חכם יותר".

כך שהשאלה היא בדרך כלל לא מה קורה עם מהירות ההגשה. מה שיותר חשוב אלו האחוזים שהיא נכנסת, או עוד יותר חשוב: מה קורה כשהיא לא נכנסת.

גם השבוע כשליזיקי עלתה למשחק מול מריה שראפובה בסיבוב השלישי בניו יורק היא הפציצה ב-123 מייל לשעה. אבל כל אלו הצליחו להביא לה שלושה אסים ותבוסה 6-2, 6-4. מה כל זה שווה כשאת הסרב השני שלה היא מגישה במהירות ממוצעת של 73 מייל, דומה מאוד לסרב השני של שחר פאר (72 מייל).