האחראי למניעת שימושים חורגים בקרקע ייתבע על שימוש חורג

שי דותן, בכיר במשרד החקלאות, קיבל אישור למחסן אך מפעיל סופרמרקט בשטח חקלאי ■ נציבות שרות המדינה: התיק יועבר לאגף התביעה

רשות מקרקעי ישראל(רמ"י) תגיש תביעה משפטית נגד שי דותן, בכיר במשרד החקלאות המתגורר במושב גבעת חן (בצמוד לרעננה), על שימוש חורג בקרקע חקלאית. דותן, כיום ראש תחום תיירות כפרית במשרד החקלאות, הקים ומפעיל עד היום בנחלתו עסק גדול של ממכר מזון בשם "המשק", כולל בתקופה שבה היה האחראי במשרד החקלאות (עד 2012) על יישום "חוק ההתיישבות - סייגים לשימוש בקרקע חקלאית ומים". במסגרת תפקידו היה דותן אחראי על אכיפה והעמדה לדין של חקלאים המבצעים שימושים חורגים בקרקע חקלאית ללא אישור.

הפרשה נחשפה לראשונה ב"גלובס" (15.7.13), ורמ"י הודיעה אז, כי "רואים זאת בחומרה רבה, במיוחד על רקע תפקידו", והפנתה את משרד החקלאות לטיפול משמעתי בנציבות שירות המדינה. גורמים משפטיים בכירים הביעו הפתעה מחשיפת השימוש החורג, ואחד מהם אמר כי "מדובר בניגוד עניינים מהסוג החמור ביותר של מי שממונה על אכיפת חוק".

דותן מכהן כנציג משרד החקלאות בוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (ולקחש"פ), שהיא תת-ועדה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. דותן היה משתתף פעיל בדיוני הוועדה לבחינת המדיניות לניהול קרקע חקלאית.

במסגרת תפקידו כממונה על אכיפת האיסור לשימושים חורגים, התריע דותן מפני שימוש חורג בקרקע חקלאית, ובאחת מפניותיו לפרדסנים הוא הודיע, כי מי שמבצע או מתכוון לבצע שימוש חורג כזה חייב "לבקש היתר לכך מאת הרשות המוסמכת לחוק ההתיישבות". עוד כתב דותן, כי בכוונתו לנקוט בפעולות אכיפה מוגברות, וכי "נגד המחזיקים בקרקע הפועלים בניגוד לחוק יינקטו כל הפעולות הנדרשות על פי דין".

רמ"י מסרה השבוע, כי "מדובר בבקשה שהוגשה לרמ"י להקמת מחסן למיון ושיווק תוצרת חקלאית. המינהל אישר את הבקשה, התוכניות נחתמו, והמבנה הוקם, אך שימש כסופרמקט ולא כמחסן חקלאי. בעקבות ביקורת שערך המינהל במקום והתראות שנמסרו לחוכר, פנה החוכר למינהל להסדיר את השימוש החורג. טרם התקבלה החלטה בנוגע לאישור החריגה, אולם יש כוונה לחייב אותו בדמי השימוש בגין כל התקופה. במקביל התיק הוכן להגשת תביעה משפטית".

נציבות שירות המדינה מסרה: "אגף החקירות בנציבות עומד לסיים בימים הקרובים את טיפולו בתיק. עם תום החקירה יועבר התיק לבחינת אגף התביעה והמשמעת".

משרד החקלאות התבקש להעביר את תגובתו ואת תגובת דותן, ומסר: "בדיקת הנושא והטיפול בו הם באחריות רשות מקרקעי ישראל. המשרד ממתין לתוצאות הבדיקה ולהחלטת רשות מקרקעי ישראל בעניין".