ה-NBA בדרך להסכם טלוויזיה של 2 מיליארד דולר בעונה

ESPN ו-Turner על-סף חתימה על חוזה שיכניס לליגה למעלה מפי שניים בהשוואה לנוכחי ■ המשמעות: תקרת השכר תזנק בכ-16 מיליון ד' בשנה לקבוצה

לברון ג'יימס NBA / צילום: רויטרס
לברון ג'יימס NBA / צילום: רויטרס

‎כשדייויד סטרן עזב את תפקידו כקומישנר ה-‏NBA‏ באפריל האחרון אחרי 30 שנים בתפקיד, הוא אמר שהוא מעביר ליורשו אדם סילבר "ליגה במצב כלכלי מצוין". עד כמה סטרן צדק אפשר ללמוד מהסכמי הטלוויזיה עליהם עומדת הליגה לחתום בקרוב: ה"ספורטס ביזנס ג'ורנל" מדווח כי ה-NBA נמצאת בשלבים סופיים של המו"מ עם‏ESPN ‎‏ ו-‏Turner‏ לחתימת הסכם הטלוויזיה הבא, שיבטיח ל-‏NBA‏ סכום של שני מיליארד דולר בעונה - למעלה מפי שניים בהשוואה להסכם הנוכחי שעומד על 930 מיליון דולר.

ההסכם הנוכחי של ליגת הכדורסל האמריקאית נחתם ב-2007, לשמונה עונות, עבור סכום כולל של 7.5 מיליארד דולר.

יש לציין כי מדובר על הסכמי הטלוויזיה לשידור המשחקים מחוץ לחוף. בנוסף מחזיקות הקבוצות בהסכמי טלוויזיה בשוקים המקומיים, שההכנסות מהם הולכות ישירות לקבוצות.

‏כיום, מוערכת ההכנסה השנתית של ה-‏NBA‏ ב-5 מיליארד דולר בעונה, השלישית בארה"ב אחרי ה-‏NFL‏ וה-‏MLB‏.

נכון לעכשיו המחלוקת העיקרית שעוד נותרה לפתור קשורה לזכויות השידורים באינטרנט (‏‎"‎סטרימינג"). ה-‏NBA‏ מעוניינת למכור בנפרד את שידור המשחקים באינטרנט, בעוד ש-‏ESPN‏ ו-‏Turner‏ דורשות לקבל את הזכויות כחלק מעסקת חבילה.

להסכם, שאמור להיכנס לתוקף בתום עונת 2015/16, תהיה משמעות גדולה מאוד על הליגה כולה. על-פי הערכות הוא יקפיץ בתוך עונה אחת את תקרת השכר בכ-16 מיליון דולר לקבוצה - הזינוק הגדול אי-פעם, מה שישליך ישירות על שכר השחקנים בליגה שיזנק בהתאם. הסכם הטלוויזיה היה הסיבה העיקרית לכך שמספר שחקנים העדיפו לחתום בקיץ האחרון על חוזים קצרי טווח, מתוך ידיעה ברורה שעם כניסת הסכם הטלוויזיה החדש יוכלו להשיג חוזי מקסימום משודרגים. כך גם לברון ג'יימס שחתם בקליבלנד קבאלירס לשנתיים בלבד למרות שהחזיק הצעה לחוזה מקסימום לארבע עונות.

הסכם הטלוויזיה החדש עשוי להצית מחדש את המחלוקת בין ארגון השחקנים לבין הליגה. כזכור, אחרי השבתת הליגה לפני שנתיים נאלצו השחקנים לוותר על אחוזים ניכרים מההכנסות לטובת בעלי הקבוצות - מהלך ששיפר באופן משמעותי מאוד את הכדאיות של הבעלים להחזיק בקבוצת ‏NBA‏. בארגון השחקנים כבר רמזו כי לאור ההתפתחויות במצב הכלכלי של הליגה והשדרוג במצבם של הבעלים הם ינצלו את אופציית היציאה מההסכם העשר-שנתי שנחתם ב-2011, על מנת לדון מחדש על תנאים טובים יותר לשחקנים.