גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיול בחו"ל: ביקור בהר ארגטס בארמניה שתושביו יזידים

על הר אררט שמעו כולם, אבל הר ארגטס שמולו מפורסם הרבה פחות ■ הארגטס נמצא בארמניה, אבל תושביו אינם ארמנים אלא יזידים, בני אותו מיעוט אומלל שנרדף בידי דאע"ש

הר ארגטס / צילום: יותם יעקבסון
הר ארגטס / צילום: יותם יעקבסון

דרך צרה ומשובשת מעפילה במעלה מדרונו הדרומי של הר ארגטס (Aragats), הר געש רדום שהוא הגבוה בהרי ארמניה (4,090 מטרים). בהתחלה היא חולפת בין כפרים מראשית המאה שעברה. בתיהם הצנועים טובלים בבוסתני עצי פרי קטנים, שיחי ורד ולילך. בהמשך היא חולפת דרך אזור מיוער בדלילות ואחר כך בין מדרונות חשופים, שבהם משתלח ללא רסן עשב יבש מזהיב. הדרך מסתיימת בגובה 3,190 מטרים, לגדתו של קארי ליץ', "אגם האבן" - אגם קרחוני זעיר, שגם בעיצומו של הקיץ, מימיו הצלולים מקפיאים.

בסמוך ניצבת תחנת מחקר סובייטית לאיסוף חלקיקים קוסמיים, שעודנה פעילה. בחורף היא מנותקת לגמרי. מעטה שלג כבד מכסה אותה, ואגפיה מקושרים במנהרות תת-קרקעיות, אין יוצא ואין בא. על חווית השהייה הממושכת כאן סיפרה לי לא מעט נינה, אחת המנהלות בחברת הנסיעות המקומית Armenia Travel (www.armeniatravel.am). נינה, בת לשני פרופסורים שהועסקו בתחנת המחקר, היא בעצמה דוקטור למדעים. כילדה בילתה חודשים ארוכים בתחנה, במנהרות ובאגם הסמוך. עם התפרקות ברית המועצות, כשארמניה זכתה בעצמאות, החליטה נינה לעסוק בתחום שיתרום למדינתה ויחזק אותה. היא בחרה בתיירות.

גם ללא סיפוריה האישיים של נינה, אווירת המקום יוצרת תחושה מיוחדת במינה, מנותקת ומסתורית. אפשר לצאת למסלול מעגלי קצר המקיף את האגם, ואפשר גם להיערך מראש לטרק ממושך וקשה, שבו מטפסים אל הפסגות הרמות ואל לוע הר הגעש שביניהן. אפשר גם ליהנות מרשרוש המים, מהאוויר הצלול ומליקוט אובסידיאן - האבנים השחורות, הזכוכיתיות, שפזורות על הארץ. אובסידיאן הוא זכוכית וולקנית, אחד מתוצריו של הר הגעש.

כמו הארמנים עצמם, גם פסגות ארגטס משקיפות בערגה תמידית אל מעבר לעמק נהר הארקס, המשתרע מדרום ואל הר אררט, המתנשא מעבר לו, בטורקיה. שמותיהם של שני ההרים דומים ולא בכדי. הם כנראה נגזרות שונות של המילה "אר", אל באוררטית, השפה שרווחה באזור במאה השמינית לפנה"ס. המילה "גטס" פירושה "כתר" בארמנית והיא מתייחסת כנראה אל ארבע הפסגות הגבוהות החובקות את הלוע הגעשי.

באביב הם ישובו חזרה

הסתיו מקדים להגיע אל הארגטס הגבוה. ימים אלה, שלפני בוא השלג הראשון, הם העונה שבה תושביו העונתיים של ההר, רועים נודדים למחצה, נוטשים את כרי העשב היבשים הגבוהים ואת כפריהם העונתיים הרעועים. הם יורדים במדרונות ושבים עם עדריהם אל כפרי האם שלהם, שנמצאים בעמקים שלמרגלות ההר. בעמקים החורף קל מעט יותר. הרוחות אינן כה עזות ומעטה השלג דק יותר. אל ההר הם ישובו ויעפילו רק באביב הבא, עם הפשרת השלגים, כשהכול יעטה לבלוב מחודש של ירק ושפע פריחה.

תושביו הנוודים-למחצה של הארגטס אינם ארמנים, אלא יזידים, בני אותו מיעוט מוכה גורל שבימים אלה עלה לכותרות אך ורק בגלל שבצפון עיראק אנשיו נרדפים עד חורמה על-ידי אנשי דעא"ש. למעשה, ארמניה היא המדינה היחידה שבה חיים היזידים (מספרם במדינה כ-40 אלף) חיים שלווים על אדמתם.

היא גם המקום היחיד שבו ניתן לפגוש אותם בבטחה ולהכיר אותם מעט (חוץ מאשר בקהילות החדשות של גולים יזידים בארצות המערב). ניתן לבקר אותם במעונות הארעיים שלהם, הנקראים יאיילות, הפזורים על מורדות ההר או לפגוש אותם כשהם רועים את עדרי הפרות והכבשים שלהם באפרים הפתוחים (זהירות! כלבי שמירה אימתניים בשטח). אפשר גם לפגוש אותם בכפרי הקבע למרגלות ההר. בעונה זו נערמות בין הבתים ערימות עצומות של חציר יבש, שישמש כמספוא במהלך החורף.

היזידים הם כורדים במוצאם, אולם בארמניה הם מתנגדים לשיוך הזה בתוקף, שכן חלק מהכורדים סייעו לא מעט לעות'מאנים בטבח הארמנים במלחמת העולם הראשונה, בתמורה לאדמות ולרכוש. בתור שכאלה הם לא זכורים לטוב במדינה שעדיין מקוננת על עברה העקוב מדם.

הדת היזידית משלבת עקרונות שונים מדתות שונות. יש בה עקרונות זורואסטריים (שמירה על טוהר, מתן כבוד רב לארבעת היסודות - אש, אוויר, מים ואדמה, חגיגות הנוורוז, ראש השנה של הדת הפרסית הקדומה) כמו גם עקרונות מוסלמים (למשל, חמש תפילות יומיות והכינוי "שיח" לאנשי הדת שלהם). כמו הנוצרים והמוסלמים, היזידים מאמינים שאלוהים עשוי להתגלם בדמות אדם וכמו ההינדואים הם מקפידים על דיני טומאה וטהרה ומאמינים בגלגול נשמות. היזידים אינם קרובים ביותר לארמנים, שמתנשאים עליהם לעתים קרובות.

על אף הריחוק המסוים שבין הקבוצות, נוכח החדשות הקשות על טבח היזידים בעיראק, הארמנים לא יכולים להגיב בשוויון נפש. המראות והסיפורים שמגיעים משם דומים מדי לאירועי הטבח שערכו בהם עצמם הטורקים. הפגנות יזידיות גדולות נערכו בשבועות האחרונים מול בית הפרלמנט בירוואן, בירת המדינה. ממשלת המדינה הענייה הזו גם החליטה לתרום 50 אלף דולרים לטובת סיוע לפליטים היזידים בעיראק.

מעניין לגלות שנוכח המצוקה העכשווית של היזידים, אינטלקטואלים בני העם נטול המדינה הזה מעלים כעת פתרונות שונים לבעייתם. בין הפתרונות: הקמת מדינת מיעוטים במישור נינווה שבעיראק בחסות ובהגנה בינלאומית, או יישוב מחדש של העם היזידי כולו בארמניה, שבה מוגנים היזידים מפני רדיפות.

הבלתי ניתנת לכיבוש

בשיפוליו הדרומיים של הארגטס מתנשאת מצודת אמברד (Amberd). פירוש שמה: "הבלתי נגישה" או "הבלתי ניתנת לכיבוש". המצודה, שרק חלקים ממנה שרדו, הוקמה לראשונה במאה השביעית נוכח הפלישה המוסלמית, כמקום מפלט. כמוה נבנו בנקודות קשות להגעה מנזרים ומבצרים.

במאה ה-11 שופצה המצודה כחלק מהפוליטיקה הפנימית. נסיכים ארמנים נלחמו ביניהם על השליטה במדינה, ואחד מהם הסתייע בביזאנטיון, שביקשה לספח אליה את האזור. יריבו התנגד למהלך, ושיפץ את המצודה. זה לא עזר לו. הסלג'וקים הגיעו (שושלת שפלשה למערב אסיה בראשית המאה ה-11, והקימו אימפריה מוסלמית גדולה), הביסו את כל היריבים, וגם המצודה נפלה. היא הוקמה שוב במאה ה-13, כחלק ממערך הביצורים נגד המונגולים.

ניתן להגיע אל המצודה ברגל. שביל ברור יורד מנקודת התצפית אל המצודה, חוצה את פלג המים ומטפס בתלילות לעבר השער המזרחי שלה. ניתן להגיע אל שעריה גם ברכב. במקום פועל בקיץ בית קפה מסעדה צנוע שמציע קפה, לחם, עוגות ואפילו דגים (שנשמרים באמבט ישן שמוזן במי מעיין מההר). בתוך המצודה מרשימים מאוד שרידי החומות והשערים, החפיר, שרידי הארמון, בית המרחץ והכנסייה. באביב טובל המקום בשפע פרחים. הבולטים מכולם הם פרגי ענק אדומים.

כשיורדים מההר בכביש המזרחי, נוסעים לעבר הר כהה גוון הקרוי "ארה" (Ara). עם קצת דמיון נראה חלקו הצפוני (השמאלי) של ההר כפרופיל של גבר גדול אף, השוכב על גבו ומבטו לשמיים. על-פי אגדה ארמנית עתיקת יומין, אי-אז במאה ה-6 לפנה"ס, נודע למלכה האשורית סמיראמיס (המוכרת גם כשומרת הגנים התלויים בבבל) על יופיו הבלתי ניתן לתיאור של מלך ארמניה, ששמו כשם ההר. סמיראמיס יצאה לארמניה מתוך כוונה להכירו ולהינשא לו, אך הוא דחה את הצעתה. ברוב עלבון היא פתחה במלחמה. ארה יצא לבבל כדי להגן על מולדתו, אך נהרג בקרב. גופתו נשבתה ובוזתה, אולם חייליו הנאמנים חטפו אותה והביאו אותה אל המקום הזה, שבו לפי האגדה הפכה להר.

לארמנים, הידועים באף גדול ומעוקל כשל ארה, יש סיפור על זה: בימי ראשית העולם, כשחילק אלוהים אפים, מיהרו אליו כל העמים. הרוסים ביקשו אף סולד כדי שלא יפריע להם כשהם שותים. הצרפתים רצו אף קטן, שלא יפריע לנשיקות. כשהגיע תורם של הארמנים הם מיהרו לשאול כמה עולה האף. כששמעו שזו מתנת חינם, מיהרו לבקש את ה"הכי גדול".

בעמק שבין הר ארגטס להר ארה, בצומת שבו מתמזג הכביש הצדדי היורד מההר עם הכביש הראשי, ניצבת אנדרטה מיוחדת ויוצאת דופן: אנדרטת האלף-בית הארמני. כל אותיות האלף-בית מגולפות בגודל גבוה מקומת אדם באבני טוף וולקני. הכתב הארמני הומצא בשנת 405 על-ידי הוגה חשוב בשם מסרופ מאשטוטס. על-פי המסורת, הכתב - שהארמנים אוהבים לספר שכל אותיותיו מושתתות על צורת צלב (36 במספר ולימים נוספו 3 נוספות), התגלה למאשטוטס בחיזיון. בעקבות ההמצאה החל מפעל תרגום ענק.

הארמנים הם בעלי גאווה לאומית ותודעה היסטורית מפותחת ביותר. משום כך הם מקדשים בין השאר את האלף-בית היחידאי שלהם. הקבלות לא מעט ניתן למצוא בין הארמנים ליהודים, בנוסף לגודל האף: גם הארמנים עם קטן היושב בצומת דרכים, עם שידע יותר שנות כיבוש מתקופות של עצמאות וחווה גלים של הגליות. גם הארמנים נרדפו עד חורמה וחוו טבח עם, וגם הם, כמונו, מקדשים את ספריהם ואת שפתם. לא בכדי גם בירושלים וגם בארמניה ניצב "היכל ספר" - מרכז לשימור ולמחקר של כתבי יד עתיקים. מהנה מאוד לראות תלמידי בתי ספר מקומיים המגיעים לאנדרטת האלף-בית במסגרת טיולים כיתתיים. הם נחפזים לאתר את האות הראשונה של שמם ולהצטלם איתה או לביים תצלומים קבוצתיים, ובכך שוזרים בעין העדשה קדמה ומסורת.

מידע מעשי

הגעה: אל ארמניה ניתן להגיע בטיסות ישירות מתל אביב ליריוואן, או דרך גאורגיה. הטיסה אורכת כשעה וחצי ומחיר הכרטיס הוא כ-350 דולרים.

עונה: העונות הנוחות לביקור במדינה הן אביב וסתיו. החורף קר מאד והקיץ לוהט. הפריחה בארגטס מגיעה לשיאה בין מאי ליולי (תלוי באיזו חגורת גובה). הפרגים סביב אמברד פורחים סביב אמצע יוני. טרקים אל פסגת ההר ניתן לבצע בין יולי לספטמבר. מומלץ לקחת מדריך מנוסה המכיר את השטח היטב. חברת Armenia Travel מעסיקה צוות מדריכים כזה, ושירותיה מומלצים בחום (www.armeniatravel.am).

לינה: בתי המלון הטובים הסמוכים ביותר להר נמצאים ביריוואן.

עוד כתבות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט