א' גדלה בבית יהודי דתי. היום הפנים שלה מכוסות לגמרי והיא אף רצתה לפוצץ את החנות של הוריה בשם הג'יהאד". צעירים אירופים רבים החלו להצטרף באחרונה לארגוני הטרור האסלאמיים ובראשם דאע"ש. בשבוע שעבר אף דווח כי יהודייה ממוצא צרפתי הצטרפה לארגון. צעירה יהודייה נוספת עמדה להצטרף לארגון אסלאמי קיצוני בסוריה, אך נתפסה לפני ההמראה. אחת ממקורבותיה של בת ה-17, בת טובים שלדבריה "הפכה לאנטישמית", מספקת הצצה לכמה משלבי התהליך שעוברים עליהן.

האנתרופולוגית דוניה בוזאר, שעקבה מקרוב אחרי תופעת ההקצנה בצרפת, הקימה את ה"מרכז לטיפול בנפגעי כתות הקשורות לאסלאם" בצרפת, שמנסה לשקם צעירים צרפתים שעברו הטפה או שטיפת מוח לאסלאם קיצוני ואלים ולמנוע את הצטרפותם ללחימה בסוריה ועירק. במסגרת הפעילות פגשה בוזאר את משפחתה של צעירה יהודייה שהפכה לאנטישמית והצטרפה לדאע"ש.

לדברי בוזאר, הצעירה הצרפתית א' בת ה-17 ניסתה לצאת לסוריה, אך ברגע האחרון הצליח המרכז להשאיר אותה אצל הוריה "כדי שהקשר המשפחתי לא יינתק - זה חשוב כדי למנוע הקצנה חמורה יותר". בוזאר הדגישה כי בניגוד למקרים אחרים א' לא עברה שטיפת מוח על ידי מטיפים: "היא קורבן לשטיפת מוח שהיא המיטה על עצמה. כיום פניה מכוסים לחלוטין, היא אנטישמית קיצונית וטוענת שהיא קורבן למזימה. זה מקרה קשה מאוד ויש לנו עוד דרך ארוכה".

כיצד הפכה א' לקיצונית אנטי-יהודית? במרכז למניעת כתות טוענים כי "היא הייתה תלמידה מבריקה בתיכון טוב באזור פריז ואחת המצטיינות בכיתתה". בוזאר הדגישה כי "א' גדלה בבית יהודי דתי אבל פתוח להורים אוהבים שלמדתי להכירם היטב. הם יצרו איתי קשר בחודש מרס שעבר, אחרי שדפקו לשווא על דלתם של מוסדות רבים, והיום אני מלווה אותם. הם סוחרים די אמידים שמנסים לחלץ את א' מהמלכודת הזאת. תארו לעצמכם את הזעזוע של ההורים כשנודע להם שבתם התכוונה לפוצץ להם את החנות!"

אנחנו עדיין מנסים לפענח איך הכל התחיל - ההורים התחילו לשים לב שמשהו לא טוב קורה לבתם כשהציונים שלה הידרדרו מ-90 ל-10 וכשהיא התחילה לסרב לצאת מהבית", הוסיפה בוזאר. "רוב הצעירים שאני מלווה הם בני המעמד הבינוני או הגבוה כמו א'. אבל הרוב המכריע מגיע מבתים אתאיסטים. אפשר להניח שהיעדר מרכיבים רוחניים בחינוך הוא אחד הגורמים להקצנה. זה מה שמאפיין שני צעירים אחרים שאני מלווה שגדלו בבתים יהודיים 'מעורבים': אחד משני ההורים יהודי אבל שני ההורים אתאיסטים". עם זאת, הבהירה בוזאר, הצעירה א' "אינה תואמת כלל את התבנית של המועמדים הקלאסיים לנסיעה לסוריה - הוריה הם גם אנשים מאמינים וגם אנשים פתוחים. יחד עם זאת, כמו 70% מהמועמדים לנסיעה לסוריה, היא אינה מוסלמית". על פי ההערכה, הנערה קיבלה מידע על האסלאם הקיצוני דרך האינטרנט ותעמולה, אך בוזאר טענה כי "יש גרועים מהאויבים הוירטואלים ומסוכנים מהם - יש רשתות אמיתיות לגיוס מועמדים לסוריה ששתולות בצרפת ובאזור פריז. היא יצרה איתם קשר והם לא מניחים לה".

ההורים של הנערה נאלצו לעבור דירה בשל הטרדת המגייסים הקיצונים, אך במרכז חוששים שהצעירה עדיין בקשר עם גורמים פנאטים: "כשהם מחרימים לה את האייפון הם מוצאים אצלה אייפון חדש כעבור כמה ימים. אותו הדבר לגבי ספרי התעמולה שצצים שוב ושוב בחדר שלה למרות העירנות של הוריה".

ביום שישי האחרון חשפו שירותי הביון בצרפת כי נערה יהודייה הצטרפה לארגון. על פי הדיווח, לפחות 100 צעירות יצאו את גבולות המדינה בשבועות האחרונים והצטרפו לאנשי דאע"ש בסוריה. חקירת שירותי הביון חשפה כי הנערות גויסו לארגון באמצעות תאים רדומים שפעלו ברחבי צרפת, במטרה לאתר נשים צעירות הסובלות מבעיות זהות. עם זאת, על פי ההערכה, אותן נשים אינן לוחמות בזירות הקרבות בעירק ובסוריה, אלא נשלחות לשטחים שנכבשו על ידי המדינה האסלאמית על מנת לשמש שפחות ורעיות עבור הג'יהאדיסטים.