גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבישים מהירים בישראל חוסכים זמן? לא בדיוק

למרות ההשקעות העצומות בפיתוח תשתיות תחבורה, משך הזמן שרוב האנשים מבלים בדרך לעבודה נותר קבוע ■ ההסבר לכך לא נעוץ בכלי הרכב ובמצב הכבישים, אלא באופי האנושי

נתיבי איילון / צילום: מירב מורן
נתיבי איילון / צילום: מירב מורן

עבור רוב בני האדם, הזמן הוא המרכיב החשוב ביותר בתכנון נסיעה. הנסיעות עצמן נחשבות לזמן "מבוזבז", שאינו מביא תועלת ישירה למשתמש: מטרתן היחידה היא להביא את האדם ליעדו. צמצום זמן הנסיעה הוא על כן ההצדקה העיקרית להשקעה העצומה של מדינות המערב בתשתיות תחבורה. כשאנחנו מתכננים כבישים או קווי רכבות מהירות, הטענה היא שהם יחסכו זמן לנוסעים.

אלא שמחקרים שנערכו בעשור האחרון העלו תופעה מעניינת מאוד. למרות השקעות העתק בתחבורה, למרות פיתוחם של אמצעי תחבורה מהירים וחרף שינויים חברתיים סוציו-אקונומיים, משך זמן הנסיעה הממוצע לעבודה נותר זהה. התופעה הזו נשמרת במשך עשורים, וחוצה תרבויות ואזורים גיאוגרפיים. על פי מחקר משנות השמונים, זמן הנסיעה הממוצע לעבודה בכפר אפריקאי זהה לזה של אמריקאים מהמעמד הבינוני-גבוה. הקלות בעומסי התנועה, סלילתם של כבישים מהירים או הוספת קווי רכבת - כל אלה לא שינו את משך הזמן שעובדים הקדישו לנסיעה לעבודתם.

המצב בישראל מתיישב היטב עם הדפוס העולמי. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד האוצר, ההשקעה בתשתית התחבורה היבשתית בישראל בשנים 2003-2012 הייתה כמעט 100 מיליארד דולר - סכום משמעותי, הן באופן אבסולוטי והן בהשוואה להשקעה בתשתיות בעשורים הקודמים. ההשקעה התחלקה כמעט שווה בשווה בין פיתוח כבישים לבין תחבורה ציבורית, עם יתרון קל לכבישים.

אולם על אף הפיתוח הנרחב, משך הנסיעה לעבודה של האזרח הישראלי כמעט ולא השתנה. 38% מהישראלים הקדישו כרבע שעה או פחות להגעה לעבודה בשנת 2004, ובדיוק אותו אחוז הקדיש זמן דומה בשנת 2012. שיעור של 14% הקדישו חצי שעה עד שלושת רבעי שעה לכל כיוון ב-2004, לעומת 15% ב-2012. ההתפלגות הזו דומה מאוד לנתונים מארצות הברית, והממוצע הלאומי של ישראל (כשעה) דומה גם הוא לממוצע העולמי.

מוכנים לנסוע יותר

כיצד ניתן להסביר זאת? הרי הפער בין תשתיות התחבורה בישראל כיום ולפני עשור הוא עצום (בכל אופן, הושקעו בו 100 מיליארד שקל), וכך גם ההבדלים בינינו לבין העולם.

התשובה קשורה פחות לאמצעי התחבורה ולתשתיות עצמן, ויותר למדעי ההתנהגות. מסתבר שהזמן הממוצע שאנשים מוכנים להקדיש לנסיעה (המכונה בשפה המקצועית "תקציב משך הזמן") נותר קבוע בקרב האוכלוסיה. פיתוח כבישים מהירים או רכבות אינו מביא לצמצום משך זמן הנסיעה, אלא לניצול שונה של הזמן. כך למשל, סלילתו של כביש מהיר יכולה לאפשר לאוכלוסיה לעבור לגור בפרבר מרוחק ושקט יותר, או לשקול מקום עבודה חדש שבעבר נחשב רחוק מדי.

במילים אחרות, ההשקעה בתשתיות התחבורה המהירות לא משנה את משך הזמן על הכביש, אלא את אורח החיים של האוכלוסיה.

הממצאים האלו, המגובים כבר במחקרים רבים, אינם זוכים למספיק יישומים בתכנון תשתיות התחבורה. במודלים להערכה כלכלית של פרויקטים - כולל בנוהל פר"ת הנהוג בישראל - החיסכון בזמן הנסיעה עדיין מהווה מרכיב מרכזי בחישוב התועלת שבפרויקט. ניתן כמובן להצדיק השקעה בתשתיות תחבורה מסיבות שאינן קשורות לזמן הנסיעה: למשל, לצורך פיתוח של אזור מסוים או של השקעה באוכלוסיה מסוימת. אבל גם דרכי הערכת העלויות והתועלות בפרויקט כזה אמורות להיות שונות לחלוטין.

זמן איכות באופניים או ברגל

ואפשר גם לחשוב על יישומים אחרים לתופעת תקציב משך הנסיעה הקבוע. ישנן ערים - בעיקר במערב אירופה - המבקשות כיום דווקא להוריד את קיבולת התחבורה ולהאט את התנועה במרכזי הערים.

מכיוון שאדם עתיד לבלות את אותו משך הזמן בנסיעה ממילא, ניתן ורצוי לעודד אותו לרכוב על אופניים או ללכת ברגל.

כך תהפוך הסביבה העירונית לנעימה ולנגישה יותר, והתנועה לעבודה לא תהיה עוד "זמן מבוזבז", אלא השקעה באיכות החיים ובפנאי הנפשי של האדם.

*** הכותב הוא ראש התוכנית להנדסה וניהול תשתית במכללת "אפקה"

משך הנסיעה

עוד כתבות

יעקב מרגי / צילום: תמר מצפי

יו"ר ועדת הכלכלה: הרכבת לא תחזור לפעילות בלי מתווה ברור לשמירה על בריאות הציבור

יו"ר ועדת הכלכלה מזהיר כי הרכבת לא תוכל לחדש את פעילותה בשבוע הבא כמתוכנן אם משרד התחבורה לא יכין מתווה ברור לשמירה על בריאות הציבור ● סגן שרת התחבורה אמר כי "התחבורה הציבורית הוא המקום שהכי קשה לעשות בו תו סגול, מכוון שקשה לשמור על מניעת הדבקה באוטובוס"

בית "ידיעות אחרונות" בראשון לציון./ צילום: כדיה לוי

מחריף המשבר ב"ידיעות" בשל הכוונה לקצץ בשכר העובדים ב"כלכליסט"

העובדים בקבוצת "ידיעות אחרונות" קיבלו ממשאבי אנוש דרישה להשיב "עד סוף היום" האם הם עדיין מסרבים לקיצוץ בשכרם ● הוועד מפציר בעובדים לדבוק בסירובם: "בניגוד למסר שניסתה ההנהלה להעביר לעובדים, ביה"ד האזורי לעבודה לא קבע כי קיצוץ השכר הוא תקין"

מתחם עזריאלי באזור התעשייה בחולון / צילום: גיא ליברמן, גלובס

לאחר שקיבלה שתי המלצות חיוביות: עזריאלי קופצת ב-4%

האנליסט ישי ששון מדיסקונט ברוקראז' ממליץ "תשואת יתר" ומציב מחיר יעד של 213 שקל למניה, גבוה בכ-17% ממחירה בבורסה כעת ● ברי גנדנשטיין מלאומי פרטנרס מציב מחיר יעד של 204 שקל למניה

אסדת קידוח נפט בים הצפוני / צילום: Andrew Milligan, Associated Press

"נראה גל פשיטות רגל של מפיקי נפט לקראת סוף השנה"

סיימון רדמונד, ראש תחום אנרגיה וכרייה בחברת דירוג האשראי הגלובלית S&P, סבור שהשפל בביקוש לנפט אינו תופעה זמנית ● משבר הקורונה, לדבריו, שינה את הרגלי העבודה והנסיעה של האנשים בצורה שתימשך גם בעתיד ● "לא ראינו עד היום הרבה פשיטות רגל כי אנחנו רק בתחילת המשבר"

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 1 ביוני

אתמול באיכילוב: 11 פצועים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

"גלובס" ובית החולים איכילוב חוזרים לדווח על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

טרנס פלויד, אחיו של ג'ורג' פלויד, נואם לזכר אחיו במיניאפוליס / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

הנאום המרגש של אחיו של ג'ורג' פלויד: "אלימות היא לא הדרך"

טרנס פלויד דיבר במקום בו נרצח אחיו ותקף את אלו שמוחים באלימות, ונדליזם וביזה ● פלויד האיץ במוחים לבחור בדרכי שלום, השכלה וחינוך ובעיקר לצאת להצביע בקלפיות: "רק כך נחזיר להם" ●  הקשיבו הנאום המלא

מימין: שר הבריאות הברזילאי לואיז אנריקה מנדטה ונשיא ברזיל ז'איר בולסונרו  / צילום: Andre Borges , AP

ארה"ב שולחת סיוע לברזיל הכולל 2 מיליון מנות הידרוקסיכלורוקווין

מדובר בתרופה שמקדם טראמפ למרות הצטברות עדויות כי התרופה אינה מועילה ויכולה אף להזיק ● על פי הצהרת ארה"ב וברזיל, המוצר ישמש למניעה אצל עובדי מערכת הבריאות הברזילאית – למרות שהעדויות לגבי מניעה קלושות עוד יותר מאשר לגבי טיפול

יואב זייף, מנכ"ל סטרטסיס / צילום: באדיבות סטרטסיס

כפי שנחשף בגלובס: סטרטסיס מפטרת 10% מכוח האדם

המנכ"ל יואב זייף: "ההפחתה במספר העובדים היא צעד הכרחי בתהליך האסטרטגי שלנו, במטרה למצב טוב יותר את החברה לקראת צמיחה רווחית ובת קיימא" ● נכון לסוף 2019, יצרנית המדפסות תלת ממד העסיקה בישראל 538 עובדים, מתוך מצבת כוח אדם עולמית של 2,268 עובדים

רון חולדאי / צילום: שלומי יוסף

"לצלוח את התקופה": עיריית ת"א מקימה מרכז גישור לשוכרי הדירות

המרכז הוקם במטרה לסייע לאזרחים בבעיות כמו סכסוכים משפטיים, עיכובים בתשלום שכירות ותביעות פינוי ● חולדאי: "מקווה שמרכז הגישור יסייע לפחות לחלק מהתושבים לצלוח את התקופה הקרובה, בהסכמה ומתוך סולידריות של בעלי הבתים"

בנק UBS / צילום: Gaetan Ball, Associated Press

היזהרו מעמלות סמויות בתיק ההשקעות שלכם

משבר הקורונה עלול לפגוע מהותית בביצועי התיקים של המשקיעים הפרטיים ● כדי להקטין את הפגיעה, בתקופה כזו חשוב לבחון בקפדנות את העמלות - שחלקן עקיפות ואף סמויות ● שווייץ, מרכז ניהול העושר של ישראלים באירופה, כמשל

אולפן חדשות 13 / צילום: באדיבות חדשות 13

עובדי חדשות 13: רשת משלבת תכנים מסחריים בחדשות בניגוד לחוק

ל"גלובס" נודע כי ועד העובדים וארגון העיתונאים התריעו בפני מנכ"ל הרשות השנייה כי רשת עוברת על החוק ומקדמת תוכניות כמו האח הגדול, הישרדות וגידי ואהרוני במסגרת שידורי החדשות ● גורמים בהנהלת רשת: "אם חלילה רשת תקרוס, ועד העובדים יישא באחריות מוסרית למעשיו המופקרים"

מני מזוז ואורי שהם / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה, מארק ישראל סלם, הארץ

הנציב שהם נגד השופט מזוז: "ראוי היה להימנע מאמירת הדברים באופן שבו הם נאמרו"

אל נציב תלונות הציבור אורי שהם, שכיהן עד לא מכבר לצידו של מזוז, הוגשו שלוש תלונות בעניינו של מזוז לאחר שסירב לפסול את עצמו בעתירה נגד השר אוחנה ● שהם כתב כי "שלוש התלונות מבהירות את מידת הזהירות שעל שופט לנקוט בהתבטאויותיו בפומבי בכלל, ובסוגיות רגישות בפרט"

חיים ליבוביץ', מנכ"ל בריינסטורם / צילום: יח"צ

מעבר מפתיע בעולם הביוטק: מביוג'ן להנהלת בריינסטורם סל

סטייסי ר. לינדבורג, עד לאחרונה בכירה מחברת הביוטק האמריקאית ביוג'ן, מונתה לסגנית נשיא בכירה וראש תחום המחקר הקליני בבריינסטורם סל

שבתאי אדלסברג/ צילום: יחצ

המניה בשיא: אודיוקודס יוצאת לגיוס של כ-100 מיליון דולר

חברת הטכנולוגיה נהנית מהמעבר לעבודה מרחוק, מגמה שהתגברה בעקבות התפשטות וירוס הקורונה

משה ממרוד / צילום: איל יצהר

משה ממרוד מימש מניות תדיראן בכ-40 מיליון שקל, ובתו נופר מימשה ב-1.5 מיליון שקל

מנייתה של יבואנית ומשווקת מערכות המיזוג עלתה מתחילת השנה ב-15% ● החברה דיווחה על משא ומתן לרכישת חברת מזגנים זרה ב-80 מיליון שקל

מתוך תיעוד הרצח של פלויד ומתוך הסרט "עשה את הדבר הנכון" בסרטון שספייק לי צייץ / צילום: צילום מסך

צפו: סרט קצרצר ועוצמתי של ספייק לי על אלימות משטרתית באמריקה

"זה קורה שוב ושוב ושוב לאורך ההיסטוריה, אמר לי לסי.אן.אן, "האלימות נגד השחורים הייתה פה מההתחלה. אני לא מסכים עם כל מה שקורה בהפגנות אבל אני מבין מאיפה הם מגיעים"

קמפיין החוצות של מפעל הפיס / צילום: איל יצהר, גלובס

מיליון מובטלים? משבר כלכלי? בלוטו רוצים שתחזרו להמר

ביקורת על קמפיין שילוט של מפעל ההגרלות, שמשתמש באלמנטים ממגפת הקורונה • האם יכול להיות שגוף ציבורי מנצל את תקופת אי הוודאות, שבה יש לציבור נטייה להתפתות אחר "פתרונות קסם"? • מפעל הפיס: אין הגדלת תקציבי פרסום כדי לנצל את המצב. רק יידוע על חזרה לפעילות

דני גלוטר / צילום: אופטימל פלוס

אופטימל פלוס מחולון נמכרת ב-360 מיליון דולר; המזל משחק פעמיים למייסד מוביט

בצל משבר הקורונה החליטו באופטימל פלוס להימכר לנשיונל אינסטרומנטס, שמפתחת מערכות וציוד בדיקות לתעשיית האלקטרוניקה • מייסד ומנכ"ל החברה: "היינו יכולים למכור בסכום גבוה יותר, אך העובדים העדיפו את הרוכשת בשל תרבות ארגונית דומה"

קבלת היתר בנייה / איור: סהר קובר

"שנים מתבזבזות על הליכי סרק": כמה זמן באמת לוקח להוציא בישראל היתר בנייה, והאם יש סיכוי לקיצור משמעותי

רשויות התכנון בישראל אומרות שמשך הזמן לקבלת היתר בנייה מתקצר, והליך הרישוי מתייעל ● בשוק אומרים שהמצב לא רק שלא השתפר, אלא אף הורע ● מי צודק?

הילארי גושר  / צילום: אינסייט פרטנרס

“אנחנו לא רוצים לבוא ליזמים שזקוקים לכסף מעמדה של 'טורף'"

עם הון של כ-30 מיליארד ד', קרן אינסייט פרטנרס האמריקאית היא מהמשקיעות הדומיננטיות בישראל ובעולם כולו, שמתמקדות בחברות תוכנה ● הילארי גושר, שותפה בקרן, מספרת ל"גלובס" על תפיסת ההשקעות, על היתרון של עבודה מהבית, ונותנת עצות ליזמים: "הלקוחות הקיימים הם החמצן שלכם"