גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבישים מהירים בישראל חוסכים זמן? לא בדיוק

למרות ההשקעות העצומות בפיתוח תשתיות תחבורה, משך הזמן שרוב האנשים מבלים בדרך לעבודה נותר קבוע ■ ההסבר לכך לא נעוץ בכלי הרכב ובמצב הכבישים, אלא באופי האנושי

נתיבי איילון / צילום: מירב מורן
נתיבי איילון / צילום: מירב מורן

עבור רוב בני האדם, הזמן הוא המרכיב החשוב ביותר בתכנון נסיעה. הנסיעות עצמן נחשבות לזמן "מבוזבז", שאינו מביא תועלת ישירה למשתמש: מטרתן היחידה היא להביא את האדם ליעדו. צמצום זמן הנסיעה הוא על כן ההצדקה העיקרית להשקעה העצומה של מדינות המערב בתשתיות תחבורה. כשאנחנו מתכננים כבישים או קווי רכבות מהירות, הטענה היא שהם יחסכו זמן לנוסעים.

אלא שמחקרים שנערכו בעשור האחרון העלו תופעה מעניינת מאוד. למרות השקעות העתק בתחבורה, למרות פיתוחם של אמצעי תחבורה מהירים וחרף שינויים חברתיים סוציו-אקונומיים, משך זמן הנסיעה הממוצע לעבודה נותר זהה. התופעה הזו נשמרת במשך עשורים, וחוצה תרבויות ואזורים גיאוגרפיים. על פי מחקר משנות השמונים, זמן הנסיעה הממוצע לעבודה בכפר אפריקאי זהה לזה של אמריקאים מהמעמד הבינוני-גבוה. הקלות בעומסי התנועה, סלילתם של כבישים מהירים או הוספת קווי רכבת - כל אלה לא שינו את משך הזמן שעובדים הקדישו לנסיעה לעבודתם.

המצב בישראל מתיישב היטב עם הדפוס העולמי. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד האוצר, ההשקעה בתשתית התחבורה היבשתית בישראל בשנים 2003-2012 הייתה כמעט 100 מיליארד דולר - סכום משמעותי, הן באופן אבסולוטי והן בהשוואה להשקעה בתשתיות בעשורים הקודמים. ההשקעה התחלקה כמעט שווה בשווה בין פיתוח כבישים לבין תחבורה ציבורית, עם יתרון קל לכבישים.

אולם על אף הפיתוח הנרחב, משך הנסיעה לעבודה של האזרח הישראלי כמעט ולא השתנה. 38% מהישראלים הקדישו כרבע שעה או פחות להגעה לעבודה בשנת 2004, ובדיוק אותו אחוז הקדיש זמן דומה בשנת 2012. שיעור של 14% הקדישו חצי שעה עד שלושת רבעי שעה לכל כיוון ב-2004, לעומת 15% ב-2012. ההתפלגות הזו דומה מאוד לנתונים מארצות הברית, והממוצע הלאומי של ישראל (כשעה) דומה גם הוא לממוצע העולמי.

מוכנים לנסוע יותר

כיצד ניתן להסביר זאת? הרי הפער בין תשתיות התחבורה בישראל כיום ולפני עשור הוא עצום (בכל אופן, הושקעו בו 100 מיליארד שקל), וכך גם ההבדלים בינינו לבין העולם.

התשובה קשורה פחות לאמצעי התחבורה ולתשתיות עצמן, ויותר למדעי ההתנהגות. מסתבר שהזמן הממוצע שאנשים מוכנים להקדיש לנסיעה (המכונה בשפה המקצועית "תקציב משך הזמן") נותר קבוע בקרב האוכלוסיה. פיתוח כבישים מהירים או רכבות אינו מביא לצמצום משך זמן הנסיעה, אלא לניצול שונה של הזמן. כך למשל, סלילתו של כביש מהיר יכולה לאפשר לאוכלוסיה לעבור לגור בפרבר מרוחק ושקט יותר, או לשקול מקום עבודה חדש שבעבר נחשב רחוק מדי.

במילים אחרות, ההשקעה בתשתיות התחבורה המהירות לא משנה את משך הזמן על הכביש, אלא את אורח החיים של האוכלוסיה.

הממצאים האלו, המגובים כבר במחקרים רבים, אינם זוכים למספיק יישומים בתכנון תשתיות התחבורה. במודלים להערכה כלכלית של פרויקטים - כולל בנוהל פר"ת הנהוג בישראל - החיסכון בזמן הנסיעה עדיין מהווה מרכיב מרכזי בחישוב התועלת שבפרויקט. ניתן כמובן להצדיק השקעה בתשתיות תחבורה מסיבות שאינן קשורות לזמן הנסיעה: למשל, לצורך פיתוח של אזור מסוים או של השקעה באוכלוסיה מסוימת. אבל גם דרכי הערכת העלויות והתועלות בפרויקט כזה אמורות להיות שונות לחלוטין.

זמן איכות באופניים או ברגל

ואפשר גם לחשוב על יישומים אחרים לתופעת תקציב משך הנסיעה הקבוע. ישנן ערים - בעיקר במערב אירופה - המבקשות כיום דווקא להוריד את קיבולת התחבורה ולהאט את התנועה במרכזי הערים.

מכיוון שאדם עתיד לבלות את אותו משך הזמן בנסיעה ממילא, ניתן ורצוי לעודד אותו לרכוב על אופניים או ללכת ברגל.

כך תהפוך הסביבה העירונית לנעימה ולנגישה יותר, והתנועה לעבודה לא תהיה עוד "זמן מבוזבז", אלא השקעה באיכות החיים ובפנאי הנפשי של האדם.

*** הכותב הוא ראש התוכנית להנדסה וניהול תשתית במכללת "אפקה"

משך הנסיעה

עוד כתבות

נוני מוזס, בנימין נתניהו  / צילום: מגד גוזני, דניאל שמיל

נתניהו: "העתירה השנייה לפרסום תמלילי שיחותיי עם נוני מוזס – ניסיון לפגוע במעמדי כראש ממשלה"

רה"מ הגיש תגובה לעתירה בה מתבקש בג"ץ להורות ליועמ"ש, שוב, לפרסם בציבור את תמליל השיחות שהתקיימו בין נתניהו לבין מו"ל "ידיעות אחרונות" ● "תקופת הבחירות מחייבת את בית המשפט הנכבד לנקוט משנה זהירות"

ליאורה עופר / צילום: שלומי יוסף

דירקטוריון מליסרון מינה ועדת איתור למנכ"ל במקומו של אבי לוי הפורש

לפי הערכות, הוועדה תבחן כ-30 מועמדים פוטנציאליים ● לוי הסכים לבקשת הדירקטוריון להמשיך ולכהן כמנכ"ל מליסרון באופן זמני וללא שינוי בתנאי העסקתו הקיימים

שרון שפורר \ צילום: שלומי יוסף

אין שום סיבה להתלהב ממחיקת התביעה של לשכת עורכי הדין נגד שרון שפורר

הסירוב לשאת בהוצאות של שפורר על ההליך המשפטי הוא בבחינת "דיבור כפול" שמשמעותו ברורה - הלשכה עדיין טוענת כי הפרסומים שקריים ● לפחות נקודה אחת הרוויחה הלשכה עם החזרת הרישיון לפעיל החברתי ברק כהן, שהושעה לאחר העמדתו לדין בפרשת "באים לבנקאים" ● פרשנות

ישראלים באומן, אוקראינה / צילום: Valentyn Ogirenko, רויטרס

האם מחירי הטיסות לאומן בתקופת החגים יהיו נמוכים מהרגיל?

רשות התעופה האזרחית צפויה לפנות לרשות התעופה האזרחית האוקראינית עם הצעה להגדלת מכסת המושבים בטיסות המיוחדות לאוקראינה בתקופת החגים ● בשנה שעברה בקשה דומה שהגישה הרשות נדחתה, והמחירים זינקו

ג'ף מקלר, מנכ"ל אינטק / צילום: רויטרס

אינטק נכשלה בניסוי הקליני בגלולת האקורדיון לפרקינסון; המניה צוללת בטרום מסחר בנאסד"ק

הגלולה לא הראתה בניסוי עדיפות בהפחתת "זמן הקיפאון" (Off Time), הזמן בו חולי הפרקינסון אינם מסוגלים לזוז ● גם מדדים משניים לא הושגו ● אי הצלחת הניסוי לא פוסלת את השימוש בכל הפלטפורמה של אינטק, אולם ההשקעה הרבה בניסוי, אכזבת השוק והשאלה מדוע המוצר לא פעל כמו המצופה, יכולים להעמיד אתגרים בפני החברה

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר, גלובס

טעויות הקלדה מוזרות וציון חריג מחבר ועדה: כך מונה אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס

נתניהו וכחלון הכריזו על מינוי אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס החדש, ואז גילו שצריך לכנס ועדת איתור ● גם הוועדה בחרה ביצחקי, אלא שעיון במסמכיה מעלה כי ציון ההתאמה שניתן לו היה גבוה מהניקוד האמיתי שקיבל ● באוצר מסבירים זאת ב"טעות הקלדה" ובמפעל הפיס מוסרים כי ליצחקי אין חלק בהליך ● ומדוע חבר בוועדה העניק ליצחקי את הציון הנדיר 100?

גן ילדים / צילום: שאטרסטוק

על רקע האירועים האחרונים: בזק תצא בקרוב בשירות "גן חכם"

השירות יכלול התקנת מצלמות וחיישנים שינטרו את תנועת הילדים בגן וכן חיישן מצוקה שיקושר למשטרה

איילת שקד / צילום: כדיה לוי, גלובס

איילת שקד תעמוד בראשות הימין החדש במקום נפתלי בנט

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד הודיעה על המשך דרכה הפוליטית: תתייצב שוב לצד נפתלי בנט במפלגה שהקימו יחדיו, אך הפעם תעמוד בראשה ● המהלך צפוי להגביר את הלחץ על רפי פרץ לוותר על המקום הראשון באיחוד מפלגות הימין ● בנט: "המדינה חשובה יותר מקידום אישי"

יהודה בן אסאייג / צילום: איל יצהר

הרבעון השני הניב חצי מהתשואה באפיקי החיסכון לטווח ארוך לעומת הרבעון הראשון

במחצית הראשונה של 2019 רשמו שני האפיקים החדשים - גמל להשקעה וחיסכון לכל ילד - תשואות נומינליות ברוטו של 9%, עיקרן ברבעון הראשון ● ומי המנהלים המובילים בדירוגי התשואה נכון לסוף יוני?

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

שוב לוקח סיכון יוצא דופן בהשקעה סופר ממונפת: למה יצחק תשובה צריך את זה?

רכישת נכסי הנפט של שברון בים הצפוני היא השקעה סופר-ממונפת אשר זכתה לאחרונה לכתף קרה מהמשקיעים הזרים, שדרשו תשואה של כ-9.5% כדי לממן את שכבת החוב הנחותה בעסקה ● האם נכון מבחינת תשובה כיום לסכן כל-כך הרבה, בסיטואציה גיאופוליטית שבה רב הנסתר על הגלוי?

נוכל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הכסף שרודף את הנוכלים: איך מונעים כשלים של שוק חופשי?

האם יש דרך לעודד התנהגות ישרה בחברה שלנו? ● מסתבר שכל מוסדות השוק החופשי מעודדים אנוכיות פשוטה ● האם ניתן לשנות את זה? ● האזינו לפודקאסט "קטע כלכלי"

ניצה מימון-שעשוע / צילום: כרמית שי

חרוצה מדי: העליון פסל את "השופטת הממהרת" אחרי חשיפת "גלובס"

נשיאת העליון אסתר חיות קיבלה את הבקשה לפסול את השופטת ניצה מימון-שעשוע מלהמשיך ולדון בתיק שבו פרסמה פסק דין מפורט בטרם הוגשו סיכומי הצדדים ● עם זאת, חיות קיבלה את עמדת השופטת שלפיה מדובר בטעות אנוש, ושיבחה אותה על "חריצותה" ● הנהלת בתי המשפט: אין מקום להליך משמעתי נגד השופטת

תיירים סינים / צילום: Erik de Castro / צילום: רויטרס

כובשים את התיירות העולמית: התיירים הסינים מוציאים יותר מהאמריקאים

עפ"י נתוני מאסטרקארד במסגרת מחקר ה-GDCI, היקף ההוצאות של התיירות מסין ב-2018 הסתכם ב-52.9 מיליארד דולר, בעוד התיירים מארה"ב הוציאו בשנה זו 50.9 מיליארד דולר

ספה שנזרקה במהלך חג הפסח / צילום: חזי נקש, פארק דודאים

נגב אקולוגיה רכשה 49% מפארק דודאים ב-47 מיליון שקל

נגב אקולוגיה מפעילה עשרה מתקנים למיחזור סוגים שונים של פסולת בכל רחבי הארץ ● מנכ"ל דודאים: "בקרוב יוקם מפעל המיון והמיחזור הראשון בדרום, שיאפשר להגדיל משמעותית את מיחזור הפסולת בכל הרשויות שמפנות פסולת לפארק דודאים"

אדורארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי / צילום: איל יצהר

הסדר חוב באי.די.בי הוא כמעט בלתי נמנע: אילו אפשרויות עומדות לפני אלשטיין?

אי.די.בי מציגה היקף חוב גבוה משווי נכסיה, וב-S&P מעלות מעריכים כי בחצי השנה הקרובה היא תידרש לבצע עצירת תשלומים, בשל הטענה להעדפת נושים ● אם זה יקרה, תיקלע החברה למצב מאתגר ביותר, שבו היא נדרשת להתמודד מול 4 סדרות אג"ח שונות ונפרדות ● להלן כמה תרחישים שיכולים לשרת את אלשטיין במניעת הסלמה והידרדרות לנקודת אל-חזור

סטאר מארקט / צילום: רויטרס / צילום: China Stringer Network, רויטרס

520% ביום: פתיחה חגיגית לתשובה הסינית לנאסד"ק - בורסת סטאר מרקט

בורת הכוכבים שהשיק נשיא סין לפני כשנה החלה להיסחר היום ומציגה עליות חדות בקרב 25 המניות שבמסחר ● המטרה של הבורסה החדשה: למשוך את הענקיות הסיניות שנסחרות מעבר לים לרישום כפול ● מניית אנז'י מיקרואלקטרוניקס זינקה 520%

קו ייצור במפעל רכב. / צילום?: רויטרס Philippe Wojazer

וולוו וטויוטה הובילו השקעה של 31 מיליון דולר ב-UVeye הישראלית

UVeye פיתחה מערכת לבדיקות חיצוניות של רכבים, הן לשוק הביטחוני והן לתהליכי ייצור ולבדיקת רכבים שכבר עלו על הכביש

אורי שור / צילום: יחצ

12 שנה לאחר שהקים את הראל תעודות סל: אורי שור עוזב את התפקיד

שור יוביל פיתוח קרנות השקעה אלטרנטיביות בבית ההשקעות וימונה עתה ליו"ר הראל אלטרנטיב ● כיום מנהלת הראל קרנות נאמנות קרנות סל ובקרנות מחקות בהיקף כולל של כ-18.5 מיליארד שקל, כשהיא צמחה בתחום זה ללא רכישות

איילת שקד / צילום: כדיה לוי, גלובס

איילת שקד מול המהפכה האנטי פמיניסטית: לאיפה נעלמו הנשים מהפוליטיקה והעסקים?

גברים בארץ ובעולם חזרו לדחוק נשים מעמדות מפתח בתירוץ שקמפיין #METOO גורם להם לחשוש מהאשמות-שווא ● רק הדור הצעיר, שהגברים בו לא מוכנים לפגוש את ילדיהם רק כשיצאו לפנסיה, יכול להביא לשינוי אמיתי ולשוויון הזדמנויות ● פרשנות

משקיעים / צילום:  Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

בחנו את עצמכם: כמה אתם טובים כמשקיעים?

למה להאמין - לתשואות הנמוכות באג"ח בארה"ב או לתשואות הגבוהות במניות שם? האם שווי ענקיות הטכנולוגיות מנופח, ומה תמליצו בהרכבת תיק ההשקעות ל-3 לקוחות חדשים - איש הייטק, פורשת מצה"ל ובעלת נכסים שמחפשת את הטיימינג הנכון לצאת? ● שאלות ותשובות מבחינת מקצועית ב' של רשות ני"ע, המיועדת למבקשים לעסוק בניהול השקעות עבור אחרים ● כתבה ראשונה משתיים