ביהמ"ש בלם ניסיון נצבא להשתלט מחדש על התחנה המרכזית בת"א

‎‎השופט קבע כי הצעת נצבא לרכוש את התחנה ע"י קיזוז חוב כלפיה בסך כ-200 מיליון שקל אינה מהווה תמורה הולמת ‏‎‎‏■ הורה לפרסם מכרז חדש לנכסי התחנה‏

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

‎‎החלטה דרמטית של בית המשפט המחוזי מרכז הביאה אתמול (א') לדחיית הבקשה לכינוס אסיפת נושים לאישור מכירת התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב (התמח"ת) לידי חברת נצבא, בתמורה שעיקרה קיזוז חוב התמח"ת לנצבא בהיקף של כ-200 מיליון שקל.

השופט בנימין ארנון דחה את הבקשה בטענה כי היא אינה ראויה, וקבע כי על הנאמנים לפרסם מכרז חדש ולהזמין גורמים נוספים להגיש הצעות לרכישת נכסי התחנה.

‏‏השופט נימק את החלטתו בכך שהצעת נצבא אינה מהווה תמורה הולמת לשווי נכסי התמח"ת, המוערך לטענתו ב-300 מיליון שקל. נימוק נוסף שהעלה ארנון הוא היעדר בטוחה למקרה שפסק דין חלוט ידחה את מלוא, או מרבית, תביעות החוב של נצבא. בנוסף נימק ארנון כי הצעתה של נצבא שוללת מחברות התחבורה דן ואגד, ללא הצדקה, את מעמדן כבעלות מניות מיעוט בתמח"ת.

‏נצבא, שהייתה בעבר בעלת השליטה בתמח"ת, ולמעשה הייתה זו ששלחה אותה להקפאת הליכים, היא חברת נדל"ן מניב המשתייכת לקבוצת יואל שבשליטת חיים צוף. התמח"ת פנתה בבקשה להקפאת הליכים בתחילת 2012, בשל חוב של 285 מיליון שקל - רובו לנצבא, ובהמשך הגישה נצבא הצעה לרכישתה בחזרה מידי הכונסים תמורת סכום נמוך יותר באופן משמעותי.

‏‎‎בעלי החנויות: "מדובר בכיוון טוב"

‏‎‎בעלי החנויות בתמח"ת, המיוצגים על-ידי משרד עו"ד צבי שוב ועו"ד מוטי קניאל, סבורים כי שורת ההחלטות שנתקבלו על-ידי בית המשפט לאחרונה מחזקות את מעמדם לאחר עשרות שנים של פגיעה בהם, כאשר חלקם לא קיבל עד היום את הנכס שרכש. לדברי בעלי החנויות, מכירת התחנה לגורם אחר עשויה להגדיל את הסיכויים לשמור על זכויותיהם.

‏באמצעות מכרז חדש עשויה להתקבל הצעה גבוהה יותר מזו של נצבא עבור נכסי התחנה, ובעלי החנויות, בתור נושים לא מובטחים, יוכלו לקבל תמורה גבוהה יותר כפיצוי, ולו חלקי, בגין נכסיהם.

עו"ד צבי שוב, המייצג את ארגון בת"מ - חנויות במתחם התחנה, מסביר כי "למרות שאין ודאות שתתקבל הצעה גבוהה יותר, עדיין אנחנו סבורים כי מדובר בכיוון שעשוי להיות טוב יותר עבור כולם.

‏‏"עמדתנו, כפי שהובאה לפני בית המשפט בעבר, הייתה שהערכת השווי לתחנה נמוכה מדי. כך למשל, הערכת השווי התעלמה מתוכנית המתאר החדשה של תל-אביב, במסגרתה מתוכננת התחנה המרכזית התפנות ולשנות יעוד, ותכלול כנראה כ-40% מגורים", הוסיף שוב. "אלה נתונים מאוד משמעותיים שיש להם השפעה גדולה על שווי הנכס, ולכן יש להתחשב בהם בכדי למקסם את השווי במכירה".

‏עו"ד שוב מציין כי "בעלי החנויות במתחם התחנה ימשיכו במאבק על זכויותיהם לא רק במכירת התחנה, אלא גם בהסדרה הראויה של רישום הנכסים וקבלת רישוי והיתרים, נושא שהוזנח בצורה בוטה במשך שנים רבות, וראוי כי יטופל בהקדם". ‏‎‎‏