נתניהו: יכול להיות שהמהומות בירושלים יימשכו עוד זמן רב

רה"מ אמר בפתח ישיבת הממשלה כי הסטטוס-קוו בהר הבית יישמר, אך הדגיש שיהודים יורשו להתפלל במקום

בנימין נתניהו / צלם: רויטרס
בנימין נתניהו / צלם: רויטרס

רה"מ בנימין נתניהו התייחס היום (א') בישיבת הממשלה למהומות בירושלים ואמר כי ניסה להרגיע את מנהיגי האזור ואת מזכיר המדינה האמריקאית ג'ון קרי ואמר להם שישראל לא תשנה את הסטטוס-קוו בהר הבית. לדבריו, על אנשי הציבור בישראל לגלות "איפוק ואחריות" בתקופה זו.

"מה שנדרש כרגע זה הרגעת הרוחות, מה שנדרש כרגע זה אחריות ואיפוק", אמר נתניהו. "הדבר הזה נכון תמיד אבל הוא נכון בייחוד עכשיו, כשהמזרח התיכון כולו נשטף בשטף של קנאות אסלאמית; וכשמדינות חשובות מסביבנו, מדינות ערביות חשובות, רואות עין בעין עם ישראל את הסכנה לכולנו מהאסלאם הקיצוני. לכן קיימתי מגעים שונים ב-48 שעות האחרונות עם גורמים מסביבנו וגם עם מזכיר המדינה קרי כדי להרגיע את הרוחות, ולכן גם פניתי אמש ליו"ר הכנסת ואני פונה היום לחברי הכנסת מכל חלקי הבית וגם לחברי השרים - אלה ימים רגישים במיוחד, אל לנו לשחק לקיצונים שבאויבנו.

"אני חושב שמה שנדרש כרגע זה לגלות איפוק ולפעול יחד כדי להרגיע את הרוחות. אני מבקש מכם להצטרף אלי במטרה לשמר את הסדר הקיים, שאיש לא ייפגע, בוודאי לא הזכות שלנו לעלות להר, אבל לא לשנות את הסידורים. אני מבקש גם להימנע מיוזמות פרטיות וגם מאמירות בלתי מרוסנות. ברגע זה מה שנדרש זה ריסון, איפוק ואחריות".

נתניהו אמר כי הטענות של גורמים קיצוניים לפיהן ישראל מנסה לפגוע במסגד אל-אקצה מופרכות, אך הדגיש כי יש לעמוד על הדרישה לאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית: "מאז ימי אברהם אבינו, הר הבית הוא המקום המקודש ביותר לעמנו ועם זאת, הר הבית הוא גם הקילומטר הרגיש ביותר עלי אדמות. לצד העמידה האיתנה על זכויותינו, אנחנו נחושים לשמור על הסטטוס קוו לכל הדתות כדי למנוע התלקחות מהר הבית, בתוך הר הבית, סביב הר הבית. קל מאוד להצית אש דתית, הרבה יותר קשה לכבותה. המסרים האלה עברו בצורה החדה ביותר, גם לאבו מאזן ולכל הגורמים במרחב וגם בתוכנו".

רה"מ אמר שהמהומות בירושלים עלולות להימשך עוד זמן רב: "אני הנחיתי על תגבור כוחות מאסיביים ותוספת של אמצעים כדי להבטיח את המשילות ואת החוק והסדר לבירת ישראל. יתכן שאנחנו נמצאים במאבק ממושך, אנחנו נחושים להצליח בו. אנחנו בוודאי עומדים מול ניסיונות התססה שיטתיים ומתמשכים של גורמי האסלאם הקיצוני. הם מבקשים להצית בירושלים אש דתית ועל ידי כך להבעיר את המזה"ת כולו. המקום שהם מכוונים אליו יותר מכל הוא הר הבית. הם מפיצים טענות שווא כאילו אנחנו מתכוונים להרוס או לפגוע במסגד אל-אקצא וכאילו אנחנו מתכוונים למנוע ממוסלמים להתפלל בהר. הם משתמשים באמצעים של אלימות מילולית ואלימות פיזית בניסיון להדיר יהודים מלעלות להר הבית. אנחנו לא ניתן לזה לקרות ובאותה מידה לא נשנה את סידורי הפולחן ואת הנגישות שנהוגים בהר הבית זה עשרות שנים. אנחנו מחויבים לשמור על הסטטוס קוו ליהודים, למוסלמים ולנוצרים".